مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پنج برابر ظرفیتی که برای ما تعریف شده است در حال خدمت‌رسانی هستیم و ورای تصور ظرفیتی فعالیت می‌کنیم، گفت: حدود ۷۰ پایگاه اورژانس دیگر در شهر مشهد نیاز داریم.

مشهد به ۷۰ پایگاه اورژانس نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، محمد علیشاهی در نشست خبری با موضوع «اورژانس و فوریت‌های پزشکی در شرایط کرونا»، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای مختلف، شهرداری‌ها کمک‌های فراوانی به نیروهای امدادی می‌کنند و اگر در نظر بگیریم که هر زمان برای هر مسئولی اتفاقی بیفتد، اولین اقدام تماس با ۱۱۵ است، پس باید بیشتر به این بخش توجه شود. نیاز داریم که حوزه‌های مختلف خارج از دانشگاه علوم پزشکی به این بخش توجه نمایند و مانند آتش نشانی و پلیس بتوانیم اورژانس را هم در شهر توسعه دهیم. همچنین خیّرینی که در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان حضور دارند و کمک می‌کنند، مدتی بتوانند به سیستم اورژانس توجه کنند و در اینجا هم از حضور خیرین استفاده کنیم.

با چالش گران بودن زمین و تهیه آن در شهر مواجهیم

وی ادامه داد: امروز با چالش گران بودن زمین در سطح مشهد مواجهیم، به‌ویژه تهیه زمین در بافت متراکم شهر که ما را اذیت می‌کند. اگر بتوانیم زمین را تهیه کنیم شاید بشود از مسیرهای دیگر احداث ساختمان را پیش ببریم. در سال‌های اخیر همتی شد و توانستیم پایگاه‌های کانکسی اورژانس در سطح شهر را کاملا جمع کنیم و به پایگاه‌ها و ساختمان تبدیل کنیم.  

مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: یکی از چالش‌های دیگر اورژانس درخواست‌های برخی سازمان‌ها است که انتظار دارند برای برخی مراسم‌ها و همایش‌ها آمبولانس ثابت مستقر شود. البته در دوران کرونا همایش‌ها کمتر شده است ولی سیستم‌های بخش خصوصی هم در مشهد هستند که می‌توان از آن‌ها هم برای چنین مواردی استفاده کرد.

حمید زمانی، رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد: در پیک پنجم گاهی اوقات عکس و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر میشد که اگرچه بخشی از مشکلات را نشان می‌داد اما اصلا دغدغه ما آن حوزه نبود و مشکلات اصلی ما موارد دیگری بودند.

وی افزود: به‌عنوان مثال فیلمی از بخش بیماران سرپایی انتشار پیدا می‌کرد و تمام توجه‌ها به آن حوزه جلب می‌شد در صورتی که مشکل ما تخت، فضای فیزیکی و وسایل حفاظتی برای همکاران‌مان بود ولی همه از بیماران سرپایی صحبت می‌کردند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد افزود: لازم است در بحران‌ها با مردم روراست باشیم و باید تعامل بهتری با رسانه‌ها اتفاق می افتاد؛ مثلا در پیک بحران اخیر تعداد بیماران و بستری‌ها باورنکردنی شده بود و در فضای سخت افزاری و تخت به مشکل می‌خوردیم و لازم بود مردم را توجیه کنیم که در بحران‌ها ممکن است صحنه‌هایی را ببینیم که پیشتر نمی‌دیدیم، مریض‌ها ممکن است در جایی بستری شوند که قبلا بستری نمی‌شدند. اگر سخت افزارهای ما محدود است و بیشتر از آن نمی‌توانیم خدماتی را ارائه کنیم، به مردم نگوییم که شرایط خوب است، به آن‌ها بگوییم که محتاج کمک هستیم. در بحران‌ها اعتماد نباید از دست برود، اگر اعتماد از بین رود دیگر نمی‌توان از مردم تقاضای همکاری داشت.  

زمانی با اشاره به درمان‌های غیرعلمی و خانگی متذکر شد: در بخش پذیرش بیمارستانی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شدیم تا اعتماد مردم به بیمارستان حفظ شود و بیماران بدحال‌شان را در خانه نگه ندارند و با مراجعه به بیمارستان از درمان‌های غیرعلمی دور شوند. خانم بارداری را دیدیم که پس از بروز علائم بیماری، همسرش تصور کرده بود او کرونا دارد و به بیمار مواد مخدر داده بود که این کار باعث مشکل تنفسی و... شده بود و بیمار جان باخت و عملیات احیاء هم پاسخگو نبود. این بیمار به دلیل عدم اعتماد به سیستم درواقع جان باخته است. همچنین در ایام پیک اول کرونا با تعداد زیادی مسمومیت‌های الکلی مواجه بودیم که گاهی اوقات که شمارش می‌کردیم، مسمومیت الکل بیشتر از بیماران کووید شده بود و هیچوقت با این حجم از مسمولیت الکلی مواجه نبودیم.  

وی ادامه داد: زمانی‌ که ارگان‌های حیاتی مثل قلب، ریه و مغز در خطر هستند، مردم سراغ درمان‌های تجربی، خانگی و ... نروند. شاید آسیب دیدگی مچ پا یا... را بتوان با برخی درمان‌های خانگی و دیرآوردن به بیمارستان و مرکز درمانی مدیریت کرد و این تاخیر در مراجعه، مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نکند ولی زمانی که ارگان حیاتی در خطر است، در سریع‌ترین زمان باید به اورژانس مراجعه کرد. تمام هدف ما از عملیات احیاء، حفظ ارگان‌های حیاتی است. البته گاهی اوقات هم برعکس است و افراد برای هر مورد کوچکی سریعا به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این ایراد را به دانشگاه هم گرفته‌ایم که در چنین شرایطی باید ارتباط بهتری با رسانه‌ها داشت تا اطلاع رسانی شود.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بیان کرد: چالش دیگر ما در مدت اخیر حفظ ایمنی پرسنل بود. نیروهایی که هشت الی ۱۲ ساعت مجبور بودند در اورژانس بمانند، خارج نشوند و با بیمارانی مواجه شوند که علاوه بر بیماری‌شان، مشکلات دیگری را هم به داخل اورژانس می‌آوردند. همیشه گفته‌ایم که در اورژانس فقط صرف یک بیمار را نباید دید و باید کلیت فرد از نظر اجتماعی، فرهنگی، روحی و... را لحاظ کرد؛ به‌ویژه اینکه در پیک اخیر اکثر بیماران داغدار یک عزیز دیگرشان هم بودند و از نظر روحی وضعیت خوبی نداشتند. برخی مراجعان بسیار عصبانی هستند و ما باید بتوانیم با صحبت کردن، افراد را آرام کنیم. نیروهای اورژانس باید بتوانند علاوه بر کنترل جسمی، کنترل روحی و روانی را هم انجام دهند و نگرانی‌های مردم را آرام کنند. این شرایط برای پرسنل هم سخت است؛ چراکه با تعداد زیادی بیمار در ارتباط هستند و مدت زیادی باید با افراد صحبت کنند.

زمانی تصریح کرد: اورژانس عدالتیانِ بیمارستان امام رضا(ع) در بسیاری از مواقع شاهد ویزیت بیماران کووید بوده و نزدیک دو سال است که با پیک‌های متعدد کرونا درگیر می‌شویم. یکی از چالش‌های ما پذیرش بیماران و تقسیم بندی آن‌ها بین بیماران کووید و غیر کووید است که بیمارِ پذیرش شده باید به قسمت کرونا ارجاع داده شود یا غیرکرونا؛ بنابراین تلاش زیادی می‌کنیم تا پذیرش صحیح انجام شود. تقسیم بندی براساس علائم بالینی صورت می‌گیرد.  

وی افزود: جداسازی فضاها برای بیمارستان هزینه فراوانی دارد و باید علاوه بر تجهیزات، نیروهای مختلف اعم از پرستار، پزشک و... را هم تامین کرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.