تغییرات در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی در نشست امروز پنجشنبه سران  کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی (CSTO ) در دوشنبه اعلام شده است  .

نشست سران پیمان امنیت جمعی در دوشنبه آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته نیز اجلاس وزرای خارجه، دفاع و مشاورین امنیتی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر دوشنبه برگزار شد و آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به تاجیکستان در صورت "تشدید وضعیت امنیتی در مرز افغانستان" و "تهدید مرزهای جنوبی این سازمان" اعلام کردند

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست آوردند. اگرچه نمایندگان آن گفته اند که هیچ برنامه ای برای حمله به همسایگان خود ندارند ، اما کشورهای سازمان پیمام امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرزهای جنوبی انها محسوب می شود در این مورد نگرانی هایی دارند.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان ، بلاروس ، روسیه ، تاجیکستان ، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح ، امنیت و ثبات در منطقه و جهان ، حفاظت جمعی از استقلال ، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.
سران دو سازمان همکاری شانگهای (SCO) و پیمان امنیت جمعی (CSTO) در نشست مشترکی برای اولین بار در دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار خواهند کرد.

وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد، این نشست که با شرکت سران ۱۲ کشور منطقه به صورت حضوری و آنلاین روز ۱۷ سپتامبر ( ۲۶ شهریور) برگزار می‌شود، بر وضعیت افغانستان تمرکز خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه تاجیکستان، سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) و سران شانگهای ۱۷ سپتامبر (‌۲۶‌شهریور) در شهر دوشنبه مذاکره می‌کنند. نشست مشترک این دو سازمان مهم امنیتی منطقه‌ای در همین روز برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان و استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در این دیدار به صورت حضوری و آنلاین شرکت خواهند کرد و وضعیت افغانستان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث خواهد بود.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک سازمان تحت مدیریت روسیه است. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، نگرانی فزاینده‌ای در مرزها برای اعضای پیمان امنیت جمعی به ویژه تاجیکستان، وجود داشته است.

دومین اجلاس منطقه‌ای که این هفته در دوشنبه برگزار می‌شود، اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است. در این اجلاس علاوه بر سران تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس، سران جمهوری اسلامی ایران؛  پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور خواهند داشت. روسای جمهوری روسیه،  چین، هند و مغولستان به صورت آنلاین در این نشست شرکت خواهند کرد.  

همچنین آیت الله سید ابراهیم رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود برای شرکت در اجلاس شانگهای به تاجیکستان عزیمت می‌کند.

بر اساس اعلام رسمی مقامات تاجیک ، عمران خان نخست وزیر پاکستان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد دوشنبه می شود.

سازمان همکاری شانگهای ۲۰ سال پیش تأسیس شد. رهبران این گروه در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر افغانستان دیدار می‌کنند. به ویژه، چین و ازبکستان به دولت تحت رهبری طالبان علاقه نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. اما تاجیکستان به شدت با دولت مخالف است و می‌گوید که باید یک دولت جامع در کابل با مشارکت همه اقوام از جمله تاجیکان در افغانستان تشکیل شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.