نگاهی به اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران نشان می دهد که گسترش همکاریهای فنی و مراودات علمی-تحقیقاتی با تهران جایگاه ویژه ای در این نهاد تخصصی و فنی یافته است.

گسترش همکاری‌های فنی و تقدم مراودات علمی-تحقیقاتی بر نگرش نظارتی آژانس

به گزارش قدس آنلاین، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیر خود به تهران پس از دیدار با مهندس اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک کنفرانس خبری مشترک مطالب مهمی را بیان داشت که بنظر می رسد تازگی داشته و چنانچه تحقق یابد نوع رویکرد این سازمان بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران را متفاوت از گذشته خواهد کرد؛ با توجه به مباحث مطرح شده در جریان این دیدار، در صورت تلاش آژانس در جهت ایجاد حُسن اعتماد، ابعاد مهم و زوایای جدیدی در روابط سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل خواهد گرفت.

 گسترش و سرعت بخشی به همکاری علمی/تحقیقاتی

یکی از مهمترین نکات مطروحه که در کنفرانس خبری مشترک نیز تبلور یافت، تاکید مدیر کل آژانس بر گسترش همکاری‌های فنی و تقویت و شتاب بخشی به همکاریهای علمی و کمک به انتقال دانش در حوزه‌های مختلف فناوری هسته‌ای به ایران بود.

با بررسی مواضع اخیر مدیر کل آژانس نسبت به آنچه که در سفرهای گذشته وی به تهران مطرح شده است یک تفاوت اساسی که می توان آن را به فال نیک گرفت دیده می شود. محور مذاکرات آژانس در گذشته بیشتر متمرکز بر موضوعات پادمانی و نظارت هسته‌ای بوده است در حالی که با توجه به جزییات مذاکرات انجام شده در ۲۱شهریور۱۴۰۰  مقامات سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس و مطالب مطرح شده در جمع خبرنگاران حاکی از تغییر نگرش محسوس با موضوعات جدید همچون سرعت بخشیدن به همکاری‌های فنی و علمی و کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه است.

سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف فناوری هسته‌ای، از جمله پزشکی هسته‌ای؛ برق هسته‌ای؛ فناوری کوانتوم و لیزر؛ کشاورزی هسته‌ای و... پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و این موضوع بر جهانیان ثابت شده است که محدودیت و تحریم بر روند فعالیت‌های علمی/تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای تاثیری نخواهد داشت و با تکیه بر گفته‌ حضرت ختمی مرتبت پیامبر اسلام(ص): «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد»؛ دانشمندان هسته‌ای ایران اسلامی همچون گذشته در حرکت به سوی برنامه‌های راهبردی تعریف شده و نیل به اهداف عالیه انقلاب اسلامی  که در جهت تعالی کشور می‌باشد، کوشا خواهند بود.

از این رو و نظر به تغییرات مشهود در رویکرد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات ۲۱شهریور به سمت و سوی سرعت‌بخشی در مراودات علمی و اولویت قراردادن اهداف همکاری با جمهوری اسلامی ایران در گسترش تحقیق و توسعه فنی، امید است، آژانس با رویکردی جدید در استقرار مفهوم دیپلماسی هسته‌ای و حذف بازی سیاسی تعریف شده، وارد مرحله‌ جدیدی از تبادل دانش، انتقال اطلاعات علمی و توسعه تکنولوژی با ایران شود و عموم مباحث پادمانی و پروتکلی از شمول سیاست‌زدگی خارج و تقدم ارتباط بر گسترش همکاری‌های فنی تعریف شود؛ در این راستا صیانت از حق مسلّم ملت بزرگ ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای نیز بیش از پیش تثبیت خواهد شد.

بر این اساس زوایای جدید روابط ایران و آژانس با محوریت تعامل علمی، تحقیقاتی و فنی در صورت راستی‌آزمایی و صداقت طرف مقابل دور از ذهن نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران آماده برقراری تعامل در جهت همکاری پژوهشی و تبادلات دستاوردهای علمی و فنی در حوزه‌ فناوری هسته‌ای با آژانس و سایر کشورهای جهان می‌باشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.