کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: بیست و هشتمین سالگرد توافق اسلو در حالی سپری شد که هیچ نشانه‌ای از طرح دو کشوری و اجرای این توافق وجود ندارد.

بایدن سناریوی اقتصادی فلسطین را ادامه خواهد داد/ طرح دو کشوری به نظر مسکوت می‌ماند

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به بیست و هشتمین سالگرد امضای توافق اسلو اظهار کرد: بیست و هشتمین سالگرد توافق اسلو در حالی سپری شد که از ماه مارس ۲۰۱۴ تاکنون هیچ مذاکره‌ای میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی انجام نشده است و فارغ از این موضوع، مشی مذاکراتی اسرائیل نشان می‌دهد که آنها صرفاً به دنبال مذاکره برای مذاکره هستند و نمی‌خواهند که بحث دو کشوری به نتیجه برسد. شروع مذاکرات تشکیل کشور فلسطین به زمان بوش پدر و سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد که پس از آن کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ میلادی برگزار شد تا مذاکرات به صلح بیانجامد؛ به گونه‌ای که شعار کنفرانس مادرید «زمین در برابر صلح» بود، یعنی فلسطینی‌ها زمین‌های خود را پس بگیرند و در ازای آن صلح با اسرائیل را قبول کنند. البته این کنفرانس هم به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: نهایتاً محمود عباس، رئیس فعلی تشکیلات خودگردان فلسطین در اسلو مخفیانه با اسرائیلی‌ها مذاکره کرد و در نهایت خروجی آن انعقاد قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۳ میلادی شد. از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده و یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۴ تشکیلات خودگردان فلسطین به وجود آمد که البته قرار بود این یک دولت موقت باشد اما باز هم روند به سمتی رفت که به هیچ وجه خروجی خاصی حاصل نشد. با نگاهی به این مولفه‌ها باید بگوییم که توافق اسلو مبنایی شد که تل‌آویو برای خود زمان بخرد تا طی دو سه دهه خواسته‌های فلسطینی‌ها را عقب بزند. حتی در سال ۱۹۹۴ میلادی هم آنها در قاهره به دنبال اعمال تغییرات در قرارداد اسلو بودند. در نهایت وضعیت به سمت و سویی رفت که در سال ۲۰۰۰ که کمپ دیوید دوم برگزار شد، یاسر عرفات را زندانی کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: تمام این مسائل مولفه‌هایی است که نشان می‌دهد توافق اسلو کاملاً مُرده است و هیچ وجهی از این توافق در وضعیت فعلی نمی‌تواند اجرایی شود چرا که مقدمات آن را از بین برده‌اند و دیگر نمی‌توان امیدی به اجرای آن داشت. آنچه در وضعیت کنونی محل بحث است، موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطین خواهد بود که به هیچ وجه اسرائیل آن را قبول نمی‌کند. به یاد داریم که دونالد ترامپ در قضیه مصالحه و برخورد با جناح‌های سازش‌کار یک گردش ۱۸۰ درجه‌ای را پایه گذاشت و در همان موقع طرح تشکیل فلسطین مستقل و اساساً مسئله دو کشوری را از عرصه سیاسی خارج کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا اساساً یک طرح ۵۰ میلیارد دلاری که پایه و اساس اقتصادی داشت را جایگزین طرح سیاسی کرد و اینکه حالا وزرای خارجه و جنگ فعلی اسرائیل اعلام می‌کنند طرح اقتصادی برای فلسطین مد نظر است، دقیقا همان طرحی است که ترامپ آن را در چهار سال ریاست جمهوری خود مطرح کرد؛ چراکه کابینه فعلی اسرائیل به دنبال اجرایی کردن طرح اقتصادی هستند و طرح سیاسی را به حاشیه خواهند برد.

رضوی افزود: به‌رغم اینکه بایدن و تیمش در مورد مسئله دو کشوری حرف می‌زنند و به دنبال مانور سیاسی بر این موضوع هستند، اما این مواضع آنها کاملاً برعکس است و او هم در حال پیگری و اجرای معامله قرن خواهد بود. این در حالی است که تیم بایدن همانند کابینه ترامپ خواهان ادامه عادی‌سازی روابط اسرائیل با سایر کشورهای عربی و اسلامی منطقه و شمال آفریقا هستند. به صورت کلی اگر بایدن به دنبال آن بود که طرح دو کشوری را عملیاتی کند، باید عادی‌سازی روابط را منوط به این طرح می‌کرد اما باز هم شاهد هستیم که او به صورت جداگانه بر عادی‌سازی روابط تل‌آویو با سایرین تاکید می‌کند. به همین دلیل رئیس جمهور فعلی آمریکا هم در عمل نقشه ترامپ را پیش خواهد برد و تل‌آویو هم در پلان بزرگ‌تر نقش خود را ایفا می‌کند که این مسأله هیچ تغییری در اصل ماجرا نمی‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در ادوار مختلف، مهره‌ها و بازیگرانی که به عنوان نخست‌وزیر و کابینه اسرائیل معرفی می‌شوند، نقش خود را بر اساس سناریویی که از پیش نوشته شده است، بازی می‌کنند؛ آنها یک روز نقش دزد را بازی می‌کنند و گاهی خود را به عنوان پلیس به تمام دنیا معرفی می‌کنند و به همین دلیل شاهد آن هستیم که مذاکره میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها از سال ۲۰۰۸ تاکنون مغفول مانده است. لذا با گذر از بیست و هشتمین سالروز انعقاد توافق اسلو باید بگویم که اصل ماجرا با مهندسی سیاسی و امنیتی اسرائیل و حمایت‌های ایالات متحده به حاشیه رانده شده و فکر نمی‌کنم که خروجی خاصی مشاهده شود.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.