قطع مکرر برق برای بیماران دیالیزی کاشمر مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

قطع برق بلای جان بیماران دیالیزی کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، به‌ طور میانگین ۱۰۳ نفر از بیماران دیالیزی برای انجام دیالیز باید دو تا سه روز در هفته به بیمارستان شهید مدرس و تنها مرکز خصوصی دیالیز شهرستان کاشمر مراجعه کنند، اما قطع مکرر برق برای این بیماران مشکلات فراوانی را به همراه داشته است.

اگر چه با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی متولیان مشکل قطع برق بیمارستان‌های این شهر رفع شده، اما همچنان مشکل تنها مرکز دیالیز بخش خصوصی داخل شهر کاشمر باقی‌ مانده و متولیان و ۱۷ بیمار آن از این معضل رنج می‌برند و با وجود نامه‌نگاری‌های صورت گرفته هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است. در واقع باید گفت بیشترین میزان مخاطرات قطعی برق، متوجه بیمارانی است که در حال دیالیز هستند و علاوه بر قطعی‌های مکرر خطرات جبران‌ناپذیری برای دستگاه‌های دیالیز نیز به همراه دارد.

یکی از بیمارانی که در درمانگاه تخصصی سوم شعبان کاشمر دستگاه دیالیز به او وصل است گفت: چند روز قبل که برق مرکز قطع شد چون باید سریع خون به بدن برگشت می‌کرد، پس از کشیدن سوزن‌ها از دستم تمامی لباس‌هایم پرخون شد.

فاطمه امامی که ۶ماه است دیالیز می‎شود و نارسایی کلیه او را به دردهایی دچار کرده است، افزود: هر چند بیماران دیالیزی مشکلات خاص خود را دارند اما این قطعی‌های برق، مشکلات بیشتری را برای‏شان ایجاد کرده است. رفت و آمدهای مجدد به دلیل قطعی برق در این هوای گرم وضعیت جسمی‌مان را وخیم‌تر کرده است.

احسان سلطانی یکی دیگر از بیماران که از ۶ سال قبل به دلیل نارسایی کلیه دیالیز انجام می‌دهد، گفت: هر وقت برق قطع می‌شود باید دستگاه‌های دیالیز را از بدن جدا کنند و با حال بسیار بد به خانه برگردیم و پس از وصل مجدد برق برای ادامه کار دیالیز در مرکز حضور یابیم. انجام دیالیز بسیار سخت است و دردهای خاص خود را دارد، از مسئولان انتظار داریم برق این‌گونه مراکز حساس که با جان مردم سروکار دارند را قطع نکنند.

آسیب‌دیدگی سیستم برق اضطراری به دلیل قطعی‌های مداوم

سرپرستار مرکز دیالیز سوم شعبان نیز بیان کرد: در این مرکز ۱۷ بیمار دیالیز می‌شوند، از مسئولان انتظار داریم از قطع برق مرکز خودداری کنند که در این خصوص نامه‌ای هم به فرمانداری شهرستان ارسال‌شده است.

منیره نورانی مطرح کرد: هر زمان مطلع می‌شویم که برق را می‌خواهند قطع کنند با تمامی بیماران تماس می‌گیریم و ساعت‌های حضورشان را تغییر می‌دهیم.

این پرستار با اشاره به اینکه هر روز ۱۰ نفر در این مرکز دیالیز می‌شوند، تصریح کرد: هر زمان که برق قطع می‌شود اگر بیمار در حال انجام دیالیز باشد باید طی مدت دو دقیقه برای جلوگیری از لخته شدن خون آن را به بدن برگشت دهیم و پس از وصل مجدد برق‌ کار را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: علاوه بر بخش دیالیز که در بیمارستان کاشمر فعال است این تنها مرکز دیگر در داخل شهر است که بیماران دیالیزی را پذیرش می‌کند اما به دلیل قطعی‌های مکرر برق استرس بیماران چندین برابر شده است.

سرپرستار مرکز دیالیز سوم شعبان با بیان اینکه برخی بیماران روستایی برای رفت و آمد مشکلاتی دارند؛ اظهار کرد: ۹ نفر از بیماران دیالیزی را خانم‌ها و باقی را آقایان تشکیل می‌دهند که در زمان انجام دیالیز اصلاً حال خوبی ندارند چه برسد به اینکه به دلیل قطعی برق، کار دیالیز نیمه‌کاره بماند و بخواهد بروند و مجدد برگردند.

پیگیری‌هایی که به نتیجه نرسید

اگرچه تاکنون مدیر درمانگاه تخصصی داخلی سوم شعبان برای جلوگیری از قطع برق مرکز نامه‌نگاری‌ها و تلاش‌هایی نموده، اما هیچ‌کدام از این پیگیری‌ها تا لحظه تهیه گزارش به نتیجه نرسیده و همچنان با استرس قطعی برق در زمان انجام دیالیز بیماران کار را ادامه می‌دهند. محمدرضا یزدان‌شناس  گفت: این مرکز یکی از حساس‌ترین مراکزی است که با جان انسان‌ها ارتباط دارد لذا طی تماسی با معاونت شرکت برق تقاضا نمودیم با توجه به اهمیت کار این مرکز که به بیماران دیالیزی خدمات می‌دهد و قطع برق موجب خسارت جبران‌ناپذیری به بیماران بستری می‌شود نام این مرکز را از لیست حذف کنند یا زمان و مدت قطع برق را با هماهنگی مرکز اصلاح نمایند که پذیرفته نشد.

وی از سویی ناهماهنگی در زمان قطع برق را از دیگر مشکلات دانست و اظهار کرد: بعضاً گفته می‌شود برق در روز مشخص دو نوبت قطع می‌شود و ما هم به بیماران اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما برخی مواقع هیچ‌گونه قطعی در این‌ روز صورت نمی‌گیرد و این ناهماهنگی‌ها موجب بروز مشکلاتی برای بیماران و مرکز شده است اما برخی مواقع هم بدون اطلاع‌ رسانی قبلی در زمان انجام دیالیز بیماران به‌ یک‌باره برق قطع می‌شود.

مدیر درمانگاه تخصصی داخلی سوم شعبان همچنین بیان کرد: علی‌رغم تهیه دو دستگاه یو پی‏اس، به دلیل نوسانات برق سیستم برق اضطراری مرکز دیالیز سوخت و از مدار خارج شد و دستگاه دیگر که در زمان قطعی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد برای شارژ مجدد به هشت تا ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد اما چون گاه در یک روز دو مرتبه برق قطع می‌شود این امکان برای شارژ مجدد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیمار در هر نوبت باید حتماً چهار ساعت دیالیز شود در غیر این‌ صورت برای‏شان مشکلاتی به وجود می‌آید، تصریح کرد: قطعی‌های برق نه‌ تنها موجب بروز استرس بسیار برای بیماران می‌شود، بلکه تاکنون خسارت‌های جدی به ما وارد نموده به ‌طوری‌ که هر مرتبه که کار دیالیز نیمه کاره می‌ماند، تمامی تجهیزات مورد استفاده معدوم و پس از وصل مجدد باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل همین مشکلات دستگاه برق اضطراری خراب شد.

یزدان‌شناس با بیان اینکه هر دستگاه دیالیز بیش از ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، افزود: اگر چه برای بیمارستان برق اختصاصی تأمین شده، ما هم انتظار داریم برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر یا اصلاً برق ما را قطع نکنند و یا اگر قرار بر قطعی بود هر روز یک نوبت بیشتر قطع نشود و از قبل هم اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

برق مراکز حساس بدون اطلاع قبلی قطع نمی‎شود

اما در ادامه مدیر شرکت برق کاشمر در همین رابطه گفت: تمامی خاموشی‌ها طبق برنامه زمان‎بندی شده انجام می‎شود و از روز قبل نیز در فضای مجازی اطلاع ‎رسانی لازم صورت می‎گیرد.

حسن صادقی افزود: برخی قطعی‌‏ها ناخواسته و به دلیل شکستگی تیر برق و حوادث اتفاق میفتد که دست ما نیست.

وی عنوان کرد: مرکز دیالیز سوم شعبان جزء مراکز حساس است و امکان ندارد بدون اطلاع قبلی برق آن قطع شود مگر اینکه خاموشی بی‏‌برنامه و به خاطر حوادث داشته باشیم که آن هم دست ما نیست.

مدیر شرکت برق کاشمر با بیان اینکه این مرکز چون جزء مراکز حساس است باید مجهز به مولد اضطراری باشد، بیان کرد: در صورت ضرورت قطعی، برق تمامی مراکز حساس و پزشکی شهرستان در زمانی پیش بینی شده که وقت تعطیلی‎شان‎ باشد و هیچ‎گونه خدمات دهی نداشته باشند.

وی مطرح کرد: مراکز حساس جزء گروه ۶ قرار دارند و در حد امکان برق این اماکن قطع نمی‎شود.

دستگاه دیالیز، کار تصفیه خون بیمار را انجام می‌دهد؛ کاری که در افراد سالم توسط کلیه صورت می‌گیرد و زمانی که فرد به دستگاه دیالیز متصل می‌شود خون وی وارد دستگاه شده و اگر در این زمان دستگاه به هر دلیلی از جمله نقص فنی یا قطع برق متوقف شود در حقیقت احتمال لخته شدن خون و در نتیجه پایان زندگی بیمار دور از انتظار نیست. از این‌رو باید دقت بیشتری برای خدمات دهی به این گروه حساس صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.