علی الهیل گفت: تحریم چند فرد ایرانی از سوی امارات اقدامی برای راضی کردن ظاهری لابی صهیونیستی که روابط امارات و رژیم صهیونیستی را مدیریت می کند، بوده است.

جولان لابی صهیونیستی برای ایجاد فتنه میان امارات و ایران

قدس آنلاین: چند روز پیش خبرگزاری «وام» امارات اعلام کرد که هیأت وزیران این کشور در چارچوب تلاش خود با ادعای هدف قرار دادن و تعطیل کردن شبکه‌های مرتبط با تامین مالی تروریسم و فعالیت‌های مرتبط با آن در نشستی اسامی ۳۸ فرد و ۱۵ شرکت را در لیست افراد و شرکت‌های حامی تروریسم قرار داده است.

این خبرگزاری هیچ اشاره‌ای به دلیل قرار گرفتن این افراد و شرکت‌ها در لیست تحریم‌های امارات نکرده است و براین اساس، در بین این افراد اسامی شهروندانی از کشورهای مختلف همچون امارات، لبنان، عراق، هند، یمن، افغانستان، سوریه، نیجریه و ایران به چشم می‌خورد. از سوی دیگر اکثر شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های امارات قرار گرفته‌اند در بخش تجارت، دریانوردی و صرافی فعالیت دارند.

این اقدام امارات و مبارزه با تروریست خارج از پرونده سیاه آن در زمینه حقوق بشر و سرکوب فعالان مدنی، با مداخله این کشور در امور داخلی برخی کشورهای عربی و حمایت ابوظبی از گروه‌های مسلح در این کشورها متضاد است.

در این راستا، "علی الهیل" کارشناس برجسته مسائل خلیج فارس و استاد دانشگاه در قطر گفت: روابط بین امارات و ایران روابط نزدیکی است ولی در همین حین تناقضات زیادی هم دارد. با این وجود روابط تجاری گسترده ای بین دو کشور برقرار است و تجار و بازرگانان ایرانی سرمایه گذاری های زیادی را در ابوظبی و دبی انجام داده اند که این مسئله خود همواره مانع از اوج گرفتن اختلافات در سطح غیرقابل کنترل بوده است و سعی شده اختلافات به نوعی حل شود.

علی الهیل افزود: براین اساس آنگونه که به نظر می رسد این تحریم ها فقط یک بهانه برای ایجاد شکاف در روابط امارات و ایران توسط لابی صهیونیستی بوده و این لابی با اعمال فشار بر مقامات اماراتی درصدد آن است تا بین تهران و ابوظبی شکاف ایجاد کند؛ بنابراین علی رغم اینکه روابط پیدا و پنهان گسترده ای بین ایران و امارات وجود دارد، چه بسا این تحریم ها برای راضی کردن ظاهری لابی صهیونیستی  که روابط امارات و رژیم صهیونیستی را مدیریت می کند، اعمال شده باشد.

وی تصریح کرد: من فکر نمی کنم امارات به صورت واقعی این کار را انجام داده باشد و این اقدام تاثیرگذار باشد، بلکه یک نمایش یا شو برای راضی کردن رژیم صهیونیستی و تحت فشار لابی یهودی بوده است؛ زیرا خود اماراتی ها از روابط با ایران نفع زیادی می برند و روابط این دو کشور فراتر از این موضوعات سطحی است و از این رو به مصلحت امارات نیست که وارد تنش یا اختلاف جدی با ایران شود.

این کارشناس مسائل خلیج فارس اضافه کرد: ایران یک کشور همسایه برای کشورهای عربی خلیج فارس است و ما همگی قرن هاست که در کنار یکدیگر زندگی می کنیم که شاید در برهه هایی از تاریخ بایکدیگر اختلافاتی داشته ایم، اما به هر صورت این اختلافات را حل کرده ایم و باید بازهم حل کنیم. هیچکس نمی تواند انتخاب کند که همسایه اش کدام کشور باشد؛ بلکه باید از طریق تماس ها، گفتگوها و ارتباطات اختلافاتمان را بایکدیگر حل کنیم.

علی الهیل ادامه داد: گفتگوی چهره به چهره، موفقیت آمیزترین راه برای رسیدن به تفاهم است و می توانیم از این راه توطئه بیگانگان را که هیچ وقت خیرخواه منطقه خلیج فارس نبوده اند از بین ببریم و درمقابل متهم کردن یکدیگر به موضوعات غیرواقعی و نادرست، باعث تشدید اختلافات می شود و این دقیقا خواسته بیگانگان در منطقه ماست.

وی در پایان تأکید کرد: همه این اتهامات ساختگی است و درج افراد و شرکت های مذکور در لیست حامی تروریسم ادعاهای بی اساسی است که جزء در خدمت دشمن مشترک همه کشورهای همسایه یعنی رژیم غاصب صهیونیستی نیست. ایران دشمن جهان عرب نیست ایران یک کشور همسایه و ریشه دار در خلیج فارس است نه اینکه به مانند رژیم صهیونیستی که سرزمین های مقدس اسلامی را غصب کرده و به ملت بی دفاع فلسطین ظلم می کند، یک رژیم جعلی باشد. اسرائیل دشمن ملت های منطقه است و همه ما باید علیه آن بایکدیگر متحد شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.