کاهش بارش باران در فصل زمستان گذشته تولید علوفه را در مراتع ۵۰ درصد کاهش داد و در این راستا خشکسالی ۷۰ میلیارد تومان به مراتع تحت پوشش عشایر استان بوشهر خسارت وارد کرد.

 تولید علوفه در مراتع استان بوشهر ۵۰ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان ساحلی بوشهر در حوزه کشاورزی، دامداری و آبزیپروری است که در این عرصه تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کند.

تولید بیش از ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از جمله ظرفیت‌های استان بوشهر است که تولید ۱۶۵ هزار تن خرما، ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل و انواع محصولات دیگر در عرصه صیفی، سبزی و آبزیان از آن جمله است.

اقتصاد استان بوشهر متکی به کشاورزی، دامداری، شیلات و تجارت است

۹ درصد کل ذخایر گازی جهان و حدود ۴۸ درصد کل ذخایر گاز غنی شده میدان‌ها مستقل کشور و بزرگترین میدان‌های نفتی محدوده فلات قاره ایران در استان بوشهر قرار دارد اما اقتصاد استان متکی به کشاورزی، دامداری، شیلات و سپس تجارت و بازرگانی دریایی است.

استان بوشهر با داشتن مراتع در شهرستان‌های مختلف ظرفیت مهمی برای طرح‌های دامپروری فراهم کرده که فعالیت بیش از شش هزار خانوار عشایری با ۴۵۰ هزار واحد دام سبک نشان از جایگاه استان بوشهر در عرصه دامپروری است.

به گفته مدیرکل امور عشایر استان بوشهر از شش هزار و ۱۲۵ خانوار عشایر استان بوشهر ۴ هزار و ۳۳۰ خانوار آن با جمعیت ۲۰ هزار نفر کوچ رو و ۳۰ هزار نفر هم در مناطق و کانون‌های عشایری ساکن هستند.

عشایر استان بوشهر سالانه ۷۶۰ میلیارد تومان محصول تولید می‌کنند

عبدالمحمد امینی‌زاده مناطق فارس، اصفهان، چهارمحال بختیاری و اصفهان را از مناطق ییلاقی عشایر استان بوشهر دانست و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی همه ساله کوچ عشایر استان بوشهر از مناطق ییلاقی به قشلاقی استان ۱۵ آبان است ولی با توجه به بهبود وضعیت آب و هوایی استان بوشهر و آغاز سال تحصیلی جدید عشایر به تدریج از مهرماه کوچ خود را به نقاط مختلف استان بوشهر آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷ ماه از سال عشایر در نقاط قشلاقی استان بوشهر سکونت دارند خاطر نشان کرد: عشایر استان بوشهر سالانه حدود شش هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۳۰ هزار متر مربع صنایع دستی، ۵۰۰ تن عسل و ۸۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی زراعی و باغی تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر ارزش محصولات تولیدی عشایر استان را ۷۶۰ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: مهمترین مشکل عشایر استان بوشهر کاهش تولید علوفه در مراتع به سبب خشکسالی و کاهش بارندگی است.

امینی‌زاده به کاهش ۵۰ درصدی بارش باران در فصل زمستان گذشته نسبت به سال ماقبل آن پرداخت و خاطر نشان کرد: کاهش بارندگی به تولید علوفه در مراتع خسارت وارد به گونه‌ای که تولید علوفه ۵۰ درصد کاهش یافت و از ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن در سال قبل رسید.

خسارت ۷۰ میلیارد تومانی به مراتع استان بوشهر

وی کاهش بارش را سبب خسارت ۷۰ میلیارد تومانی به مراتع استان بوشهر دانست و بیان کرد: در راستای خسارت به دامداران عشایری اقدامات موثر با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایر و دیگر دستگاه‌ها انجام شد که توزیع یک‌هزار و ۱۰۰ تن جو با قیمت یارانه‌ای از آن جمله است.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر با بیان اینکه جو با قیمت یارانه‌دار هر کیلوگرم ۳ هزار تومان اختیار عشایر قرار گرفت گفت: قیمت جو در بازار آزاد ۷ هزار تومان است که در مجموع در نیمه نخست امسال ۴ میلیارد تومان یارانه برای تأمین علوفه دامی به عشایر استان بوشهر پرداخت شد.

امینی‌زاده باتأکید بر ادامه واگذاری جو و علوفه یارانه‌دار به عشایر استان بوشهر افزود: یکی از اقدامات مهم و موثر آبرسانی به مناطق عشایری است که در اجرا این طرح ۱.۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی با سود ۱۰ درصد به عشایر پرداخت شد.

وی تأمین آبرسانی به مناطق عشایر را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها دانست و افزود: در این راستا ۱۳ دستگاه تانکر به آب‌انبار و مخازن ذخیره آب نقاط عشایری آبرسانی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر خرید تضمینی دام را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دولت امسال یک میلیون دام مازاد عشایر را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کند که هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خریداری و در ازای هر کیلوگرم خرید دام، ۳ کیلوگرم جو و ۴۵ هزار تومان وجه نقد پرداخت می‌شود.

تولید علوفه در مراتع استان بوشهر ۵۰ درصد کاهش یافت

امیتی‌زاده مساحت مراتع استان بوشهر را ۶۴۰ هزار هکتار دانست و خاطر نشان کرد: تولید علوفه در مراتع استان بوشهر به سبب خشکسالی از ۴۵ کیلوگرم در هر هکتار به ۲۵ کیلوگرم رسیده است.

وی اعتبارات عمرانی اداره کل عشایر استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: امسال ۳ میلیارد تومان از اعتبارات استانی، ۹ میلیارد تومان اعتبارات ملی به طرح‌های عشایر استان بوشهر مصوب شده که در سه ماه نخست امسال ۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ارزش افزوده تخصیص یافته است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.