افزایش روزافزون قیمت گوشت قرمز سبب شده هرساله شاهد افزایش و رشد قارچ‌گونه‌ی لاشه‌ دام‌هایی باشیم که به‌صورت غیرمجاز در گوشه و کناره شهر ایلام با اختلاف قیمت ناچیزی نسبت به مراکز قانونی عرضه گوشت، به دار آویخته شده‌اند.

سلامت مردم ایلام زیر تیغ کشتار دام غیرمجاز/ مشکلی که همچنان وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، افزایش کشتار غیرمجاز دام طی سال‌های گذشته به یک معضل برای مردم و مسئولان تبدیل‌شده و هرچند تاکنون وعده‌های بسیاری جهت جلوگیری از این اقدام از سوی مسئولان داده شده، اما متأسفانه تاکنون شاهد اقدام جدی دراین‌باره نبوده‌ایم و همین امر سبب شده کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام روزبه‌روز افزایش یابد.

وعده‌های بدون عمل

قاسمیان یکی از شهروندان ایلامی گفت: تاکنون وعده‌های بسیاری جهت جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام انجام شده اما متأسفانه شاهد اقدام مؤثری در این زمینه نبوده‌ایم.

 وی ادامه داد: با توجه به این‌که این امر با سلامت مردم در ارتباط است باید از سوی مسئولان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

زاهدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که آویزان کردن لاشه‌های دام در اکثر ورودی شهرهای استان سبب نازیبا شدن ورودی شهر در برخی مناطق شده، اظهار داشت: باید در این زمینه بازدیدها و بررسی‌های لازم از سوی مسئولان مربوط انجام شود تا شاهد بروز مشکل برای شهروندان نباشیم.

به خطر افتادن سلامت دام

یکی از قصابان شهر ایلام نیز می‌گوید مردم ایلام مصرف گوشت گرم و تازه را به گوشت قصابی‌ها ترجیح می‌دهند و همین امر سبب شده استقبال آنان از مراکز کشتار غیرمجاز دام بالا باشد.

 وی ادامه داد: با توجه به این‌که هیچ نظارتی بر چگونگی ذبح دام در کشتار غیرمجاز صورت نمی‌گیرد امکان بیمار بودن دام وجود دارد که این امر می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان مواد خطر جدی مواجه کند.

آلودگی ناشی از کشتار غیرمجاز دام

رامین پور نجف  گفت: رطوبت گوشت می‌تواند محیط مناسبی برای انتقال ویروس‌ها ایجاد کند و نگهداری گوشت در فضای آزاد و حاشیه جاده‌ها در این حالت سبب آلوده شدن گوشت و به خطر افتادن سلامت مصرف‌ کنندگان می‌شود.

مدیرکل دام‌پزشکی استان ایلام با بیان این‌که ریخته شدن خونابه و فضولات در محیط علاوه‌براین که آلودگی‌های زیست‌محیطی را به‌دنبال دارد افزود: این امر سبب آلودگی آب‌های سطحی و تجمع حیوانات و جوندگان موذی نیز می‌شود.

نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه

وی ادامه داد: علاوه‌ بر این‌که کشتار غیر مجاز در انظار عمومی چهره نازیبایی را به ورودی شهرها در برخی مناطق داده و علاوه‌براین مشاهده این کشتارها توسط کودکان می‌تواند فشارهای روحی بسیاری را به آن‌ها وارد نماید.

نجفی اظهار داشت در کشتار غیرمجاز هیچ‌گونه نظارتی انجام نمی‌شود اما در کشتارگاه، دام قبل‌از کشتار، حین کشتار و بعد از ذبح توسط ناظران بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از تأیید کارشناسان این گوشت وارد بازار مصرف می‌شود.

مخاطرات کشتار غیرمجاز دام

بهرام‌پور کارشناس بهداشت  با بیان این‌که جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام به‌منظور حمایت از سلامت جامعه انجام می‌شود اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک دام به انسان مردم از خرید گوشت از دست‌فروشان بین جاده‌ای خودداری کنند.

وی ادامه داد: در کشتارگاه‌ها دام قبل‌از کشتار مورد معاینه قرار می‌گیرد و در صورت ابتلا به بیماری‌های کزاز، هاری و غیره اجازه کشتار داده نمی‌شود اما در کشتار غیرمجاز هیچ‌گونه معاینه‌ای بر روی دام انجام نمی‌شود که این امر در صورت بیماری دام می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را با خطرات جدی مواجه کند.

وی در پایان با بیان این‌که میزان فسادپذیری گوشت بسیار بالاست اظهار داشت: در فصل گرما امکان فسادپذیری گوشت افزایش بیشتری پیدا می‌کند که مصرف این گوشت، امکان مسمومیت افراد را به‌دنبال دارد.

با توجه به این‌که کشتار غیرمجاز دام امکان انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را افزایش می‌دهد، ضروری است مسئولان و نهادهای ذی‌ربط این مهم را با حساسیت و جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار دهند و اقدامات لازم را دراین‌باره انجام دهند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.