مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان اصفهان برای ورود به سال جدید زراعی خوب نیست، گفت: پیش‌بینی هواشناسی این است که بارش‌ها در پاییز با تأخیر آغاز شود.

وضعیت بحرانی منابع آبی اصفهان برای ورود به سال زراعی/ کاهش ۵۰ درصدی بارش در استان

به گزارش قدس آنلاین،   منصور شیشه‌فروش امروز  اظهار داشت: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، در مناطق خشک و نیمه خشک گاهی در زمان‌هایی که خشکسالی وجود دارد، بارش‌های رگباری اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود خسارتی ناشی از سیل ایجاد شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: از اول سال زراعی تاکنون ۱۰۹ میلی‌متر در استان بارش داشته‌ایم و بیش از ۹۰ درصد استان اصفهان در شرایط خشکی به سر می‌برد، در این شرایط هشدارهای سیل را نیز داده‌ایم، زیرا به دلیل تغییرات اقلیمی ایجاد شده و گرمایش جهانی شاهد وقوع حوادث غیرمترقبه هستیم.

وی گفت: در اکثر مناطق جهان شرایط گرمایش را داریم، طوفان‌ها و سیل‌ها در اروپا و خاورمیانه و خاور دور، آتش‌سوزی‌های مختلف به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش جهانی است.

شیشه‌فروش با اشاره به میزان افزایش دما بیان‌ کرد: دما نسبت به بلندمدت ۲ تا ۳ درجه افزایش داشته است و حتی در سرشاخه‌های زاینده‌رود مانند فریدن، فریدون‌شهر، بویین ‌میاندشت ۳ تا ۴ درجه دما نسبت به بلندمدت افزایش داشته و این در حالی است که ۵۰ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت را تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی اصفهان برای ورود به سال جدید زراعی خوب نیست، عنوان کرد: پیش‌بینی هواشناسی این است که بارش‌ها در پاییز با تأخیر آغاز شود، اما این شرایط تغییرات اقلیمی باعث می‌شود بارش‌هایی هم وجود داشته باشد به همین منظور دستورالعمل پیشگیری و کنترل سیلاب‌های ناگهانی در پاییز و زمستان را ابلاغ کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در استان عوامل وقوع سیل شامل دخل و تصرف غیرمجاز در حریم بستر رودخانه، برداشت بی‌رویه مصالح، تخریب پوشش‌های گیاهی و جنگلی و مراتع، تغییر کاربری، اجرای غیراصولی سازه‌های متقاطع بر روی رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و انهار و پل‌ها، مسدود کردن رودخانه‌ها و آبراهه‌ها است و به همین منظور مطالعات و راهکارهای پیشگیری از سیل در استان به دست آمد.

شیشه‌فروش عنوان کرد: از راه‌های پیشگیری از سیل مطالعه و اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای است که روش‌های مدیریتی، کارشناسی و نظارتی، جلب مشارکت عمومی دارد، انجام مطالعات پهنه‌بندی سیل، تدوین به روزرسانی اجرای دستورالعمل‌ها، آموزش مستمر و مداوم با هدف تقویت فرهنگ عمومی از کارهای انجام شده در این زمینه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از سیل را سامانه‌های هشدار سیل دانست و افزود: توسعه ایستگاه‌های هواشناسی و سیستم‌های هشدار سیل کمک  خوبی به پیشگیری از سیل می‌کند، شناسایی و آزادسازی حریم رودخانه‌ها و انهار، اجرای طرح‌های ذخیره آب‌بندها، استخرهای ذخیره، احداث دیوارهای حفاظتی با سیل بند و حوضچه‌های آرامش از دیگر راه‌های کنترل سیل است.

منبع:فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.