مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۶۰ طرح در خصوص تاثیرات گیاهان داروئی در درمان کرونا به اتمام رسیده است، گفت: از این تعداد، ۱۷ طرح مجوز تولید را گرفته و تاکنون ۷ قلم دارو در بازار دارویی کشور عرضه شده است.

ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی در کلینیک‌های «طب سنتی»

نفسیه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «در مسیر مقابله ب کرونا از ظرفیت طب ایرانی چگونه استفاده شده است؟»،گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور با تشکیل کمیته‌ای در دفتر طب سنتی ایرانی، دستورالعملی با استفاده از منابع طب ایرانی مستند به مقالات روز در خصوص اقداماتی که می‌توان با تکیه بر طب ایرانی در اصلاح سبک زندگی و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از این بیماری و اقداماتی که برای درمان‌های حمایتی در کنار درمان‌های رایج می‌شد مورد استفاده قرار گیرد، تهیه و در این دستورالعمل گنجانده شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بعد از گذشت حدود ۱۸ ماه از شیوع کرونا تعداد زیادی کارآزمایی بالینی برای بررسی تأثیرات گیاهان دارویی در مداخلات در طب سنتی ایرانی انجام شده است. بالغ بر یکصد طرح کارآزمایی بالینی، مراحل دریافت کد اخلاق را گذرانده و بیش از ۶۰ طرح از این طرح‌ها به اتمام رسیده است.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: ۱۷ طرح توانسته مجوز تولید دارو را از سازمان غذا و دارو دریافت کند. بعد از اینکه مشخص شده این داروها به برخی ابعاد بیماری کرونا اثرگذار بوده، در سازمان غذا و دارو مجوز لازم را گرفته است که از این ۱۷ دارو که مجوز گرفته، تاکنون ۷ قلم دارو در بازار دارویی کشور عرضه شده است.

حسینی یکتا متذکر شد:‌دستورالعملی که از ابتدا تدوین آن آغاز و ویرایش آن به مرور زمان تکمیل شد، اکنون در ویرایش یازدهم قرار دارد و مورد تأئید کمیته علمی کشوری کووید۱۹ قرار گرفته و برای بررسی و ابلاغ به وزیر بهداشت ارائه شده است. 

وی ابراز داشت: در حال حاضر ما چند کلینیک داریم که به بیماران کرونایی خدمات سرپایی به صورت حضوری و مشاوره تلفنی می‌دهند؛ مانند کلینیکی که زیرنظر دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران فعالیت می‌کند و چند مرکز نیز در شهر مشهد به ارائه خدمات به بیماران سرپائی کرونایی می‌پردازد.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخی سلامتکده های طب سنتی از جمله در  دانشگاه علوم پزشکی تهران در این ایام به عنوان مرکز واکسیناسیون نیز فعالیت می‌کند.

حسینی یکتا یادآور شد: البته انتظار می‌رفت اکنون بعد از ۱۸ ماه از آغاز همه گیری کرونا در کشور در سطح گسترده تری از ظرفیت طب ایرانی برای کمک به کنترل این بیماری استفاده می‌شد که متاسفانه به دلایل گوناگون این مهم به تاخیر افتاده است.

وی اضافه کرد:تنها به چند مرکز سرپایی محدود شده است و اگرچه مقدماتی برای  ارائه خدمات به بیماران بستری در بیمارستان به صورت ارائه مشاوره متخصص طب سنتی ایرانی فراهم شده است،اما هنوز در هیچ بیمارستانی امکان ارائه این  خدمات فراهم نشده است. 

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت تصریح کرد: انتظار می‌رود سرعت این اقدامات بسیار بیشتر باشد تا زمینه استفاده حداکثری از این طب در کنار طب رایج برای بیماران فراهم شود که لازم است اقدامات جهادی در این خصوص صورت گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.