در پی بالا گرفتن تنش میان پاریس و لندن بر سر مساله زیردریایی‌ها، فرانسه نشست وزیر دفاع این کشور با همتای انگلیسی خود را لغو کرد.

دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس لغو شد/ جانسون: برای کاهش تنش با پاریس تلاش می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، ایسنا به نقل از رویتزر نوشت:

دو منبع آگاه گفتند که فرانسه نشست فلورانس پارلی، وزیر دفاع خود با بن والاس، همتای انگلیسی‌اش را که قرار بود ظرف روزهای آتی برگزار شود، لغو کرد.

این دو منبع گفتند که خود پارلی تصمیم به لغو دیدار دو جانبه با وزیر دفاع انگلیس گرفته است.

وزارت دفاع فرانسه در این باره اظهارنظری نکرد. وزارت دفاع انگلیس نیز از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.

این دو منبع گزارش گاردین مبنی بر لغو این دیدار را تأیید کردند.

شامگاه چهارشنبه، ایالات متحده، انگلیس و استرالیا از برنامه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای ارتش استرالیا خبر دادند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا با صدور بیانیه‌ای مشترک از مشارکت جدید در زمینه‌های دفاعی و امنیتی به نام "AUKUS" و اولین پروژه در چارچوب آن خبر دادند. دولت استرالیا از طریق این مشارکت جدید، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های فرانسوی را لغو کرد و تصمیم گرفت آنها را با زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا جایگزین کند؛ اقدامی که پاریس آن را "خیانت و خنجر از پشت" توصیف کرد.

لغو قرارداد زیردریایی چند میلیارد دلاری میان فرانسه و استرالیا که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، باعث بحران دیپلماتیک میان پاریس با آمریکا و استرالیا شد و پاریس سفیران خود را از واشنگتن و کانبرا فراخواند.

فرانسه ادعا می‌کند که متحدانش با او مشورت نکرده‌اند، در حالی که استرالیا می‌گوید ماه‌ها پیش نگرانی خود را درباره این قرارداد به پاریس اعلام کرده است.

سخنگوی دولت فرانسه روز یکشنبه گفت که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و جو بایدن، همتای آمریکایی او در روزهای آینده تلفنی برای گفتگو درباره بحران صحبت خواهند کرد.

از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بر تلاش‌های خود برای کاهش تنش در روابط با پاریس تاکید کرد.

طبق گزارش بلومبرگ، جانسون در بیانیه‌ای مطبوعاتی در مسیر نیویورک، گفت: "ما به رابطه خود با فرانسه بسیار افتخار می‌کنیم. عشق ما به فرانسه خدشه ناپذیر است."

جانسون افزود که انگلیس و فرانسه در عملیات نظامی مشترک در کشور مالی و کشورهای بالتیک و همچنین یک برنامه شبیه سازی شده آزمایش هسته‌ای شرکت داشتند.

نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران همراهش گفت: عشق من به فرانسه نابود نشدنی است. ما به روابطمان با فرانسه بسیار افتخار میکنیم و این برای کشورمان بسیار اهمیت دارد. روابط ما بسیار دوستانه است؛ یک حسن تفاهم دوستانه است که به یک قرن پیش یا بیشتر بازمیگردد و قطعا برای ما حیاتی است.

این در حالی است که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت این توافق اقدام "فرصت طلبان دائمی" بود و نخست وزیر انگلیس را "عنصر اضافی" توصیف کرد.

همچنین کلمنت بون، وزیر امور اروپا در فرانسه پیمان دفاعی موسوم به آکوس را "بازگشت به نوع آمریکایی تسلیم پذیری" توصیف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.