معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مرمت و بهسازی مجموعه کاروانسرای شهر سرایان با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال پایان یافت.

مجموعه کاروانسرای سرایان در خراسان جنوبی مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، علی شریعتی‌منش اعلام کرد: کاروانسرای سرایان مربوط به دوره صفویه است و در بافت تاریخی این شهر قرار دارد.
وی افزود: این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، یک اصطبل (شترخان) و حجره‌هایی در داخل و جداره بیرونی بنا، در چوبی و ایوان است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: کاروانسرا در مجموعه تاریخی شامل مسجد دوره صفوی، حمام با سنگ کتیبه به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری، آب‌انبار با کتیبه‌ای به تاریخ ۱۰۷۸ هجری قمری و بازار قدیمی شهر قرار دارد.
وی گفت: مرمت این کاروانسرا و مجموعه تاریخی پیرامون آن که از گزینه‌های ثبت جهانی کاروانسراها نیز است از سال ۸۴ آغاز و در سال جاری پایان یافت.
کاروانسراها و رباط‌های برون شهری از جمله بناهای تاریخی فرهنگی محسوب می‌شوند که معمولا در مسیرهای کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر توسط حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.

در دوران متاخر اسلامی یکی از مهمترین محورهای مواصلات کاروانی از خراسان جنوبی عبور می‌کرده که کاروانسرای تاریخی شور از این جمله است.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سرایان در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.