«بی‌بیا» عروسک‌های سنتی هستند که نمادی از مادران و نسل قدیم و بوی خوب مادر و مادربزرگ‌ها را می‌دهند. بی‌بیا گروهی کوچک‌ هستند که سه سال است با ابتکاری بزرگ امروز در جایگاه خوبی قرار دارند.

 سفربه سرزمین عروسک‌ها

«سکینه سادات سیدی» متولد ۶۸، ساکن بردسکن و کارشناس علوم تربیتی است. کودکان بردسکنی او را به نام «خاله خاطره» می‌شناسند؛ چراکه از ۱۸ سالگی در مهد کودک کار کرده و داستان و خاطرات برایشان تعریف می‌کرده است.

پیش‌دبستانی‌ها که به دلیل کرونا تعطیل شدند اما یک اتفاق کوچک، زمینه‌ای برای کاری بزرگ را رقم زد. این بانوی هنرمند می‌گوید: وقتی دخترم وارد مدرسه شد کارهای فرهنگی و هنری آن‌ها را انجام می‌دادم و در کنار آن هم گاهی عروسک نمدی درست می‌کردم. روزی اتفاقی در یک کانالی با خانم بی‌بی بهجت نبوی آشنا شدم و از او درباره هنری که می‌توانم در منزل داشته باشم راهنمایی خواستم. از من پرسید عروسک پارچه‌ای می‌توانی درست کنی؟ سررشته‌ای نداشتم اما شروع کردم.

یک اتفاق کوچک

سیدی می‌افزاید: ابتدا کارم جمع‌آوری ریز پارچه‌های خیاطی بود. درست می‌کردم، خراب می‌شد، مشاوری نداشتم اما با صبر و تلاش توانستم موفق شوم. تشویقم می‌کردند و با همراهی خواهرم بی‌بی زهرا هشت ماه نمونه کار می‌دوختم و سرانجام در دیداری حضوری با خانم نبوی با هم مشغول به کار شدیم که او از مشهد به من سفارش کار می‌دهد.

سفارش‌های مادر و دختری

او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سفارشاتشان از داخل شهر خودشان و از سایر شهرهاست، عنوان می‌کند: برای مناسبت‌های مختلف، سفارش‌های گوناگونی دارم؛ مراسم‌هایی مانند جشن تکلیف، سفره هفت‌سین، یلدا، ۲۲بهمن و... اما سفارشات تکی با ایده خود مشتریان را نیز می‌پذیریم مثل روز مادر که خیلی اوقات عروسک شبیه خود مادر و فرزند سفارش داریم و یا دختری که دلش می‌خواست عروسک مادرش را پیش از آنکه آلزایمر داشته است برایش بدوزیم.

تعمیر عروسک‌های کودکی

این بانوی کارآفرین تصریح می‌کند: در کنار عروسک سازی‌هایمان، عروسک‌های خراب را نیز تعمیر می‌کنیم. گاهی دخترانی که ازدواج کرده‌اند و عروسک‌های دوران کودکی‌شان خراب شده است، ما آن‌ها را به سلیقه خودشان  تعمیر و تغییر می‌دهیم یا همان عروسک کودکی را برایشان درست می‌کنیم. گاهی فقط یک سر از آن عروسک باقی مانده است که برایش مو می‌گذاریم، لباس می‌دوزیم و به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

عروسک‌های‌ سنتی برند «بی‌بیا»

وی درباره نام برندشان نیز توضیح می‌دهد: من، خواهرم و خانم نبوی چون همه‌مان سیده هستیم و بی‌بی نامیده می‌شویم از این رو نام برندمان را «بی‌بیا» گذاشتیم که به لهجه بردسکنی به معنای همان «بی‌بی‌ها» می‌شود.

بی‌بی سکینه احمدی تأکید می‌کند: از همان ابتدا هدفمان تولید، ساخت و راه‌اندازی کارخانه عروسک‌سازی سنتی بوده است و در حال حاضر در یک اتاق بزرگ این کار را انجام می‌دهیم و به دنبال ایجاد کارگاه و سپس کارخانه و برندسازی این نوع عروسک هستیم.

او خاطرنشان می‌کند: قول مساعدت مسئولان را داریم و در صورت حمایت جدی آن‌ها امیدواریم به زودی کارخانه بی‌بیا را در بردسکن راه‌اندازی کنیم و صادرات به سایر کشورها را نیز داشته باشیم.

وی درباره تعداد افرادی که در حال حاضر در این کارآفرینی همکاری دارند، نیز بیان می‌دارد: بیش از ۱۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

او درباره قیمت فروش عروسک‌ها نیز می‌گوید: قیمت عروسک براساس اندازه و نوع و مدل آن از ۱۰هزار تا حدود ۱۰۰ هزار تومان است. گاهی مدل‌ها در حد یک جاسوئیچی و به نام نازبی‌بی و دارای تنوع فانتزی و بومی است و گاهی در سفارش‌های کلی قیمت‌ها مناسب‌تر است. همچنین گاهی سفارش‌ها به صورت فردی و براساس ایده و اندازه مورد نظر و سلیقه مشتری طراحی و ساخته می‌شود. بعضی از عروسک‌ها دست و پا دارند، بعضی به صورت استوانه‌ای و گاهی دارای تزئینات منظره‌های کنار روستا، آشپزخانه و... هستند.

وی درباره تعداد تولید عروسک‌ها نیز بیان می‌دارد: با توجه به شیوع کرونا، عدم برگزاری بازارچه‌ها و مراسم‌ها به طور قطع با کاهش تولید مواجه هستیم اما با تعمیرات عروسک کارمان همیشه زیاد است. برای مثال در روز تولید ۱۵ عروسک را داریم و در حال حاضر برای سفارش و فروش عروسک‌ها دو غرفه در بازارچه سنتی بردسکن را در اختیار دارم و خانم‌های زیادی که نیاز به کار دارند را برای همکاری شناسایی کرده‌ام.

خانم احمدی تأکید می‌کند: هدفمان راه‌اندازی کارخانه و دست‌کم دعوت به کار بیش از ۵۰ بانویی است که بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.