آتش زدن اموال عمومی دولتی و شخصی عملی منفور که از لحاظ قانونی جرم شناخته شده و از دید عموم کاری ناشایست عنوان شده است.

آتش زدن اموال عمومی و شخصی؛ جرمی منفور و غیرقابل بخشش

به گزارش قدس آنلاین، آتش زدن اموال عمومی دولتی و شخصی مردم  عملی است که از لحاظ قانونی جرم شناخته شده و از دید عموم کاری ناشایست عنوان شده است.

بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً عمارت، بنا، کشتی، هواپیما، کارخانه، انبار و بطور کلی هر محل مسکونی، جنگل، خرمن و هر نوع محصول زراعی، اشجار، مزارع و باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

طبق تبصره یک ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، اعمال فوق در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت. در تبصره دو آمده است، مجازات شروع به جرائم فوق شش ماه تا دو سال حبس خواهد بود. منظور از مُعد سکنی در ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، محل مسکونی به حساب می‌آید که از سنگ، آجر، بلوک، آهن و نظایر آن شاخته نشده و کسی در آن زندکی نمی‌کند. همچنین بر اساس تبصره یک ماده ۶۷۵ اگر کسی کشتی و هواپیمای شخصی خود را به قصد مقابله با حکومت آتش بزند، شامل تبصره یک این ماده نمی‌شود.

آتش زدن بانک‌ها و اماکن مختلف چه مجازاتی دارد؟

فصل بیست و پنجم قانون مجازات اسلامی بطور جامع به این موضوع پرداخته است و عوامل زیادی را برای جلوگیری از بروز این جرم به شمار آورده است. تخریب اموال عمومی و خصوصی، آتش زدن بانک‌ها و اماکن مختلف، آسیب رساندن به آرامش روانی مردم و لرزاندن دل زنان و کودکان با هر نیت و هدفی، مجازات سختی را به دنبال خواهد داشت در همین راستا رئیس اسبق قوه‌قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به مسئولان و قضات دستگاه قضایی دستور داد که همراه با مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش کنند مطلقا به کسب و کار، زندگی و خانه مردم آسیبی وارد نشود تا مردم از تعرض مصون بمانند.

جرم آتش زدن در دیگر کشورها هم پرداخته شده و مجازات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است بخش یک قانون جزا در کانادا، موضوع آتش زدن را شامل مواردی مانند ساختمان، کشتی، هواپیما، محصولات و نظایر آن‌ها شناخته است و در بخش ۲ به جرم آتش زدن از روی سهل‌انگاری اشاره شده است.

طبق بخش‌های یک و سه قانون تخریب کیفری انگلستان، مجازات خراب کردن، ایراد خسارت به طور عمد و از روی سهل‌انگاری به مال متعلق به غیر، حداکثر ۱۰ سال و مجازات آتش زدن آن‌ها حداکثر حبس دائم است.

احراق و آتش زدن در اعتراضات از مصادیق جرم‌های سنگین تخریب کیفری

احراق (آتش زدن) از مصادیق جرم‌های سنگین تخریب کیفری است که بدلیل ترس و وحشت سنگینی که ایجاد می‌کند، در نظام‌های حقوقی مختلف مجازات سنگین‌تری نسبت به دیگر تخریب‌ها برای این جرم در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده ۶۷۶ هر کس سایر اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد؛ و به موجب ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی، هر کس عمداً اشیاء منقول و یا غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب و به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف کند یا از کار اندازد، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

در مواقعی افراد متخلف برای آتش زدن به مکان‌های گوناگونی مانند فروشگاه‌های بزرگ و بانک‌ها از مواد منفجره استفاده می‌کنند که این موضوع از دید قانوگذار پنهان نمانده است. طبق قانون اگر جرائم مذکور در مواد ۶۷۶ و ۶۷۷ به وسیله مواد منفجره به وقوع بپیوندد، مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.