حدود ۷۰ سال پیش که فرودگاه مشهد افتتاح شد با شهر فاصله فراوانی داشت، اما با افزایش جمعیت و توسعه شهر، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در داخل شهر قرار گرفت و حالا هر سال درباره آلاینده‌هایی که توسط این فرودگاه تولید و باعث آلودگی مشهد می‌شود صحبت به میان می‌آید.

کاهش آلودگی فرودگاه مشهد؛ انتقال یا احداث باند سوم

به گزارش قدس آنلاین، در سال ۱۳۹۴ معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی از لزوم جابه‌جایی فرودگاه مشهد گفت و علاوه بر آلودگی هوا، از آلودگی صوتی که این فرودگاه ایجاد می‌کند هم انتقاد کرد. شهردار وقت مشهد هم عنوان کرد که جابه‌جایی فرودگاه مشهد باید به‌عنوان یک مطالبه عمومی توسط مردم و رسانه‌ها مطرح شود تا به نتیجه برسد.

سال ۱۳۹۷ هم رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد از فرودگاه مشهد به‌عنوان یکی از علل اصلی آلودگی هوای این شهر یاد کرد و گفت که آلودگی ناشی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد با آلودگی ۶۰۰ هزار خودرو برابری می‌کند.

استاندار خراسان رضوی نیز روز شنبه ۲۷شهریورماه سال جاری در مصاحبه‌ای درباره احداث فرودگاه دیگری در مشهد عنوان کرد که مطالعات خامی دراین‌باره انجام شده که عملیاتی نبوده است. وی همچنین تاکید کرده که تحقیقاتی درباره احداث فرودگاه در گلبهار در حال انجام است، اما این مساله جزو اولویت‌های جدی استان نیست.

در این خصوص گفت‌وگویی با معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد انجام دادیم تا از وضعیت آلایندگی فرودگاه مشهد، وضعیت جابه‌جایی آن و راه حل‌هایی که وجود دارد جویا شویم.

فرودگاه مشهد  سالانه ۱۳۰۰ تن آلودگی تولید می‌کند

محمد عرفانی، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی  با اشاره به سیاهه انتشار آلودگی هوا در مشهد که سال ۱۳۹۶ توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، اظهار کرد: واضح است فرودگاهی که در داخل شهر قرار دارد و هزاران پرواز از آن انجام می‌شود، به دلیل سوختی که در هواپیماها استفاده می‌شود، می‌تواند سهمی را در آلودگی هوا داشته باشد. تمام منابع آلاینده‌ای که در شهرها وجود دارد باید برنامه‌ای برای اقدامات خود داشته باشند؛ چراکه هر سال بار آلودگی افزایش پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: در این خصوص تنها بحث آلودگی هوایی برای فرودگاه مطرح نیست و از آنجا که داخل محدوده شهری واقع شده است، آلودگی صوتی هم برای شهروندان ایجاد می‌کند. البته در حال حاضر به دلیل اینکه برخی پروازها از روی شهر انجام نمی‌شود وضعیت بهتر شده است، اما نکته اصلی این است که با توجه به روند توسعه شهر در سال‌های آینده مشکلات تشدید می‌شود.

عرفانی ادامه داد: جمعیت شهر هر روز بیشتر می‌شود و خطوط هوایی هم به تناسب آن افزایش خواهند یافت، درنتیجه باید به فکر چاره اندیشی باشیم.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب که ۶۴ درصد آلودگی شهر مشهد به منابع متحرک و ۳۶ درصد آن هم به منابع ثابت مربوط است، عنوان کرد: منابع متحرک ۱۵۷ هزار تن آلودگی در سال ایجاد می‌کنند و منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها، کلیه صنایع، پایانه‌های مسافربری داخل شهری و برون شهری، راه آهن، فرودگاه، جایگاه‌های عرضه سوخت و... هم سالیانه ۸۸ هزار تن آلودگی دارند. بنا به این تحقیق که در سال ۱۳۹۶ انجام شده است، فرودگاه مشهد ۱۳۰۰ تن آلودگی در سال تولید می‌کند.

عرفانی درباره انتقال فرودگاه مشهد خاطرنشان کرد: هزینه‌های انتقال فرودگاه زیاد است و با توجه به تاسیسات قوی و گسترده‌ای که در این مناطق وجود دارد، جابه‌جایی به راحتی نیست، اما حداقل انتظاری که وجود دارد این است که یک زمینی از اراضی ملی در منطقه‌ای مطالعه شده برای ایجاد یک فرودگاه جدید اختیار شود که یک پیش‌بینی اولیه درباره فرودگاه آتی مشهد داشته باشیم. پس از آن می‌توان با بودجه‌هایی که هرسال اختصاص می‌یابد و منابعی که تزریق می‌شود، طی حتی ۲۰ سال برنامه‌های عملیاتی و اجرایی را پیش برد؛ همانطور که احداث فرودگاه امام خمینی در کنار فرودگاه مهرآباد چندین سال طول کشید اما در آخر به نتیجه رسید. اینکه هیچ کاری آغاز نشود اتفاق خوشایندی برای شهر مشهد نیست و کار را باید از جایی آغاز کرد.

وی با تاکید بر لزوم مطالعات کارشناسی دقیق برای احداث فرودگاه جدید اظهار کرد: برای ایجاد فرودگاه جدید باید مطالعات کامل و دقیقی صورت پذیرد؛ چراکه اگر مثلا این زمین در جایی واقع شود که خطوط ریلی نداشته باشیم و دسترسی قطار شهری فراهم نباشد، خودش می‌تواند باعث تشدید آلودگی شود. 

در حال حاضر تصمیمی برای جابه‌جایی فرودگاه مشهد وجود ندارد/ ایجاد باند سوم درحال مطالعه است

 حسن جعفری، مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز درباره تمهیدات این مجموعه فرودگاهی برای کاهش آلودگی عنوان کرد: تا جایی که شرایط پروازی و آب‌وهوا اجازه دهد تلاش می‌کنیم تا فرود یا پرواز هواپیماها از روی شهر انجام نشود. مجموع پروازهای ورودی و خروجی ما در سال گذشته حدود ۲۸۰۰۰ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحثی و تصمیمی برای جابه‌جایی فرودگاه مشهد وجود ندارد، اظهار کرد: اگرچه در سال‌های گذشته مطالعاتی درباره نقاط مختلف جغرافیایی برای احداث فرودگاه انجام شده است ولی الان برنامه‌ای برای این موضوع وجود ندارد، مگر اینکه در دولت جدید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

جعفری خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اگر مکان جدید در خارج از شهر باشد که فاصله زیادی داشته باشد و راه‌های دسترسی آسان برای آن فراهم نباشد مشکلات دیگری ایجاد می‌کند؛ به‌عنوان مثال یک مسافر حدود یک ساعت از تهران تا مشهد در راه بوده است و حالا از فرودگاه تا شهر مشهد هم یک ساعت باید در مسیر باشد.

مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد ضمن بیان این مطلب که مدتی بحث ایجاد باند سوم مطرح بود، بیان کرد: این باند سوم هم فعلا در دست مطالعه است و باید بررسی‌های دقیقی صورت بگیرد که سر، انتها و مسیر باند در چه درجه و کجا باشد. اگر مطالعات و فاز اجرایی باند سوم انجام شود هم خیلی از آلودگی‌ها از روی شهر برداشته می‌شود؛ چراکه مسیر بسیاری از پروازها دیگر از بالای شهر نخواهد بود.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.