حجت الاسلام اکرمی گفت: جنگ تحمیلی ۸ ساله یک آزمون سنگینی بود برای ملت ایران، برای دفاع، جهاد و استحکام پایه های انقلاب اسلامی و ما خوشبختانه دشمن را در اهداف پلیدش که تجزیه ایران و تضعیف انقلاب بود ناکام کردیم.

۸ سال دفاع مقدس آزمون سنگین ملت ایران و ناکامی دشمن در اهدافش بود

به گزارش قدس آنلاین، جنگ تحمیلی از سوی دشمنان در شرایطی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد که نظام اسلامی در اولین روزهای تشکیل حکومت نوپای اسلامی بود و هیچ برنامه ریزی دقیق و عملیاتی برای مبارزه و جنگ تن به تن نظامی با دشمنان وجود نداشت و دشمن با این نگاه که می تواند ظرف کمتر از یک ماه سرزمین های ایران را به تصرف خود درآورد وارد این مبارزه شد و در اولین روزهای آغاز جنگ با عملیات مروارید یکی از عملیات‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق که در ۷ آذر سال ۱۳۵۹ با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بمباران بندر ام‌قصر و ۲ سکوی نفتی مهم عراق؛ البکر و العَمیه در ساحل اروندرود بود مواجه شد و این تنها نمونه ای از غافلگیری دشمن بود که در عملیاتهای بعدی رزمندگان نیز با آن روبرو شد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سیدرضا اکرمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد مهمترین دستاورد دفاع مقدس به شرح زیر ارایه می شود.

 

نگاه دشمنان به انقلاب اسلامی و پیروزی آن چگونه است؟ چه عواملی موجب تحمیل ۸ سال جنگ بر ایران شد؟

 

دشمنان ما از ابتدای پیروزی انقلاب، انقلاب و پیروزی آن را بر علیه نظام شاهنشاهی جدی نمی گرفتند و می گفتند شورشی و یورشی اتفاق افتاده است و سر و صدایی به راه افتاده و اوضاع به سابق بر می گردد. کمتر از۲  سال آنها فهمیدند که انقلاب اسلامی عمیق، دقیق و مطبوع است و به همین جهت درصدد آمده و توطئه های گوناگون علیه انقلاب را به وجود آوردند که یکی از آنها موضوع گروه های داخلی از قبیل فرقان، منافقین و احزاب نوساخته کمولو و دموکرات و خلق بود که در داخل درگیری و تقابل میان گروه ها ایجاد شود و سپس دیدند به این موضوع نیز نباید اکتفا کنند و باید به فکر تجزیه ایران و جدایی ایران از خوزستان افتادند و جنگ تحمیلی تمام عیار را به وسیله صدام افلقی به وجود آوردند.

ما وقتی جنگ تحمیلی هشت ساله را نگاه می کنیم، می بینیم بحث ارتجاع عرب، اروپا، آمریکا و حتی اتحاد جماهیر شوروی آن زمان در این جنگ وجود دارد و آنها به این فکر افتاده اند که ایران را تجزیه کنند و اگر نتوانستند انقلاب اسلامی را تضعیف کرده تا در داخل هواداری نداشته باشد و جلوی صدور انقلاب را بگیرند.

 

۸ سال جنگ تحمیلی چه نتایجی را برای ملت ایران به ارمغان آورد؟

 

هشت سال با این اهداف جلو رفتند البته ما آسیب های زیادی دیدیم و بسیاری از مردم شهید، جانباز و اسیر شدند و خسارت های هزار میلیاردی بر ما وارد کردند اما در نهایت به قطعنامه ۵۹۸ رسید که تقریبا دشمن فهمید نمی تواند انقلاب اسلامی را از بین ببرد و ایران را تجزیه کند و صدور انقلاب هم عملا تحقق یافته است؛ بنابراین ما می توانیم بگوییم جنگ تحمیلی هشت ساله یک آزمون سنگینی بود برای ملت ایران، برای دفاع، جهاد و استحکام پایه های انقلاب اسلامی و ما خوشبختانه دشمن را در اهداف پلیدش که تجزیه ایران و تضعیف انقلاب بود و جلوگیری از صدور آن ما نگذاشتیم دشمن به اهدافش برسد و ایده ها و دستاوردهای بسیاری به وجود آمد به طوری که اکنون که ۴۳ سال از پیروزی انقلاب می گذرد و سی و چند سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد، دشمن به این نتیجه رسیده است که با جنگ نظامی نمی توان حریف انقلاب اسلامی شوند.

 

دشمن پس از جنگ تحمیلی و مبارزه نظامی از راههای دیگر به مبارزه می پردازد دلیل تغییر تاکتیک دشمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

امروز ناامیدی دشمن از جنگ نظامی در برابر ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و می داند با کوچکترین حرکت باید منتظر ضربه سختی باشد به همین دلیل دشمن نانجیب تاکتیک های خود را عوض کرده و به فکر جنگ اقتصادی و تبلیغاتی افتادند که ما نیز باید در این مرحله حواس مان را جمع کنیم و از ظرفیت های داخلی کشور استفاده کرده و با آگاه سازی در مورد انقلاب اسلامی و افشاگری علیه دشمنان تا انشاءالله انقلاب اسلامی بیمه شود.

 

در مورد انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل امروز و جلوگیری از تحریف در جنگ تحمیلی توضیح بفرمایید؟

 

معتقدم کسانی که از جنگ تحمیلی در رده های مختلف رزمنده، فرمانده، مبلغان و فرماندهان تبلیغات جبهه و جنگ افراد بسیاری همچنان باقی مانده اند که می توانند مشاهدات خود را از قبیل اخلاص، ایثار، فداکاری، عشق به انقلاب و رهبری را و دفاع از وطن اسلامی را برای مردم و خانواده ها و نسل امروز بازگو کنند تا بگویند ما در چه شرایطی بوده ایم. در آن روز دشمن اجازه خرید یک سیم خاردار را نمی داد و کمترین سلاح برای دفاع نداشتیم اما امروز به فضل الهی توانستیم در بخش دفاعی و نظامی توانمند و نیرومند شویم و با ساخت موشک های دوربرد و میان برد بتوانیم به رادارهای قومی، پهباد و امثال آن دست یابیم.

 

قدرت نظامی ایران در مقایسه با آغاز جنگ تحمیلی چه تغییراتی را پست سر گذاشته است؟

 

 اگر مقایسه کنیم روز اول را با امروز بنیه دفاعی امروز با گذشته قابل قیاس نیست. هر کس یک ذره انصاف و وجدان داشته باشد، می پذیرد که انقلاب امروز محکم و قوی است، اگرچه مشکلاتی از قبیل اقتصاد، تورم، گرانی و بیکاری نیز وجود دارد که البته اختصاص به ایران ندارد و تمام کشورهای دنیا اکنون دچار بلیه کرونا هستند و به تعبیر قرآن این عذاب بزرگ همه را گرفته است. با وجود تمامی این مشکلات باید از ظرفیت های داخلی به خوبی استفاده کرده و به سمت صرفه جویی، قناعت و جلوگیری از بریز و بپاش ها و اشرافی گری حرکت کنیم تا انشاءالله فساد در درون جامعه اسلامی به وجود نیاید.

 

راه برون رفت از مشکلات جامعه در حوزه های گوناگون با توجه به شرایط بحران و بیماری کرونا در کشور چیست؟

 

تاکید بر ارزش‌های برادری و برابری که امام بر آن باور داشتند و از آن یاد می‌کردند در زمانه حال بسیار به کار خواهد آمد. در همین راستا باید اول بر آگاهی و دانایی خود بیفزاییم و دوم اینکه دشمنان‌مان را بهتر بشناسیم و از آنها فاصله بگیریم تا خدشه‌ای به وحدت و انسجام ما وارد نشود. در این راه نباید تفاوتی میان مسوولان و مردم قائل بود. در این راه هر فردی می‌تواند کارساز باشد و تک‌تک ما اگر به این راه بی‌تفاوت باشیم، می‌توانیم در اختلافات اثر بگذاریم. ما باید ملت و امت و مکتب را در کنار هم قرار دهیم. پیرو مکتب باشیم. در میان امت اتحاد ایجاد کنیم و واقعا ولایت را رهنمود زندگی خود قرار دهیم.

اتحاد و وحدت و همدلی از نقاط کانونی گفتمان امام در دهه ۶۰ بود. در همه سال‌های پس از انقلاب امام خمینی به واقع بر روی اتحاد تاکید داشتند و به‌شدت از تفرقه و تقابل بیزار بودند و همواره توصیه می‌کردند در همه کار اتحاد را در نظر گرفته و از تقابل بپرهیزیم

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.