یک استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اولین اثر زیارت ائمه(ع)، تقویت توحید است به همین جهت نفس زیارت امام رضا(ع) در انسان تحول ایجاد می‌کند.

 اولین اثر زیارت ثامن الحجج(ع)، تقویت توحید است

به گزارش قدس آنلاین، چهارشنبه‌ها به دلیل انتسابی که در میان روزهای هفته به امام رضا(ع) دارد فرصتی است مناسب برای انس و الفت با امام رئوف(ع) که بهترین بستر آن آشنایی با سیره و آموزه‌های رضوی است. از این رو، در یک چهارشنبه امام رضایی دیگر به منظور بررسی برکات زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) و برداشتی مؤمنانه از سبک زندگی ایشان با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه و کارشناس و خطیب مذهبی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

زیارت امام رضا(ع) و انس و الفت با امام رئوف(ع) از دور و نزدیک چه برکات و آثاری دارد و روایات حضرات معصومین(ع) دراین‌باره چه بشارت‌هایی را به ما می‌دهد؟

پیامبر(ص) درباره دو معصوم(ع) تعبیر «بَضْعة منِّی» به معنی «پاره تن» را به کار برده‌اند، یکی حضرت فاطمه(س) و دیگری امام رضا(ع). ایشان می‌فرمایند: پاره‌ای از تن من در خراسان دفن می‌شود، هر کس او را زیارت کند دو اثر در زندگی‌اش دارد، هر غم‌دیده و داغ‌دیده که او را زیارت کند حزنش از بین می‌رود و هر گناهکاری به حرم او بیاید آمرزیده بیرون می‌رود. برای همین است که وقتی از حرم و زیارت امام رضا(ع) بازمی‌گردیم نشاط و فرح درونی داریم.

در روایتی دیگر از رسول خدا(ص) است که فرمودند: هر کس فرزند غریب من را در طوس زیارت کند گویا یک حج بجای آورده است. لذا اینکه از سفر به مشهد مقدس به‌عنوان حج فقرا یاد می‌شود ریشه روایی دارد: «اغنیاء مکه روند و فقرا سوی تو آیند/ جان به قربان تو شاها که تو حج فقرایی». مهم آنکه پیامبر اکرم(ص) در بیان ثواب و برکات زیارت امام رضا(ع)، تا ۷۰ حج را به‌عنوان جزای آن برشمرده‌اند.

 

چرا زیارت امام رضا(ع) چنین آثار و برکات فراوانی دارد برای مثال چطور می‌شود یک زیارت ثواب ۷۰ حج را داشته باشد؟

خدای متعال در قرآن درباره عظمت شب قدر می‌فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی یک شب برتر از هزار ماه است، مگر ثواب دو رکعت نماز در مسجدالحرام با صدهزار رکعت در دیگر اماکن برابری نمی‌کند!؟ درباره زیارت امام رضا(ع) نیز چنین منطقی حاکم است. اما علت ثواب فراوان زیارت امام رضا(ع) به دلیل معرفت به مقام امام است. در زیارات آمده کسی که امام رضا(ع) را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود این معرفت مسئله پیچیده‌ای نیست؛ معرفت یعنی امام رضا(ع) را معصوم و امام بدانیم و معتقد باشیم ایشان عالم آل محمد(ص) و حجت خدا و جانشین پدرشان هستند چون بودند شیعیان هفت امامی که در امامت موسی بن جعفر(ع) متوقف شدند و امامت حضرت ثامن الحجج(ع) را نپذیرفتند. لذا معرفت یعنی شناخت و اعتقاد به اوصاف و ویژگی‌های امام رضا(ع).

 

برخی بر این باور هستند که زیارت امام رضا(ع) و بهره‌مندی از برکات تصریح شده برای این زیارت در روایات، صرفاً به حضور در حرم و بوسیدن ضریح است، آیا چنین باوری صحیح است یا وسعت شمول زیارت متفاوت است؟

اینکه از خانه بیرون می‌آیید و آهنگ زیارت می‌کنید، همین که نگاهتان به گنبد می‌افتد و یا از راه دور سلامی می‌کنید و صلوات خاصه حضرت ثامن الحجج(ع) را قرائت می‌کنید، ان شاءالله از برکات زیارت ایشان بهره‌مند می‌شوید. مرحوم آیت الله بهاءالدینی و یا علامه طباطبایی(ره) همان درب اصلی حرم سلام می‌دانند و می‌فرمودند: از همین‌جا زیارت محسوب می‌شود. باید توجه داشت زیارت فقط بوسیدن ضریح و قرار گرفتن در کنار قبر شریف نیست. اینکه راه می‌افتید و به مشهد می‌آیید یا اینکه می‌گویید یا امام رضا(ع) نشد به زیارت‌تان بیاییم و اشکی در چشم‌تان جمع می‌شود ثواب زیارت امام رضا(ع) را می‌برید.

اگر دل شما متوجه امام رضا(ع) شود و یک سلام حتی از راه دور به امام رضا(ع) دهید زائر محسوب می‌شوید اینکه نقل شده کسی یک‌شب در جوار امام رضا(ع) بیاید از شفاعت حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شود صرفاً به معنای بودن در محوطه حرم نیست بلکه به معنای معرفت و توجه و انس و ارتباط قلبی با امام رضا(ع) است.

 

چرا در آموزه‌های دینی ما بر زیارت ائمه(ع) تاکیدات بسیار شده است؟ در پرتوی زیارت امام رضا(ع) چه دستاوردهایی نصیب ما می‌شود؟

اولین اثر زیارت ائمه(ع)، تقویت توحید است، آن‌ها که بعضاً در نماز برایشان شبهه ایجاد می‌شود به زیارت امام رضا(ع) بیایند تا مشکلشان رفع شود. در دعای بعد از زیارت امام رضا(ع) مغفرت همراه با حیا و امید را طلب می‌کنیم یعنی نفس زیارت امام رضا(ع) در انسان تحول ایجاد می‌کند. از این رو، آن‌ها که در نماز دچار سستی شده و از افسردگی رنج می‌برند با زیارت امام رضا(ع) توحیدشان تقویت شده و متحول می‌شوند.

بسیار هستند آدم‌هایی که با این زیارت‌ها ساخته و متحول شده‌اند و دست از گذشته و خطاهای خود برداشته‌اند البته چنین تحولی، عزم و اراده می‌خواهد اینکه آدمی در پرتوی زیارت امام رضا(ع) از خدا بخواهد که قلبش را طاهر کند. به عبارت دیگر، زیارت امام رضا(ع) و حضور در حرم باید چشم و زبان و گوش ما را تغییر دهد چراکه از اثرات اصلی زیارت امام مهربانی‌ها، پالایش روحی و قلبی زائر است. از دیگر آثار زیارت امام رضا(ع) افزایش محبت است اساساً زیارت ابراز و اعلام محبت است. امام رضا(ع) خود فرمودند: ما به گردن شما حقی داریم ... و همه این حق آن است که به زیارت ما بیاید.

 

آیا برای آنکه چنین تحولی در زائر امام رضا(ع) رخ دهد و زائر بتواند خود را به امام رضا(ع) شبیه کند، از حضرت(ع) توصیه و آموزه‌ای برای امروز ما به یادگار مانده است؟

برای درک این مطلب خوب است سفارش امام رضا(ع) به شیعیان را بررسی کنیم؛ ایشان به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) فرمودند: «سلام ما را به شیعیان ما برسان و به آن‌ها این سفارشات را ابلاغ کن». یکی از آن نکات این بود که: «مواظب باشید که شیطان در وجود شما نفوذ نکند».

باید توجه داشت شیطان در هر کسی از یک راه نفوذ می‌کند، در جوان با نگاه به نامحرم، در پیرمرد ۹۰ ساله با غیبت، در منبری و مداح با تکبر ... یعنی به هر کسی از یک نقطه ضعف حمله می‌کند لذا خوب است زائر حضرت(ع)   نقطه ضعف خود را شناسایی کند و اجازه ندهد شیطان سراغش بیاید.

 

ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی و مؤمنانه در لسان امام رضا(ع) چه کیفیتی دارد و این ویژگی‌ها چه آثار مثبتی را به همراه دارد؟

در روایت معروفی از امام رضا(ع) نقل شده که می‌فرمایند: مؤمن، مؤمن نیست مگر اینکه سه خصلت در او باشد: یک خصلت از پروردگارش، یک خصلت از پیامبرش و یک خصلت از امامش.»

باید توجه داشت این سه ویژگی سه بُعد زندگی مؤمن را شامل می‌شود؛ امام رضا(ع) در ادامه فرمودند: سنت پروردگارش، پوشاندن راز است، سنت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است و سنت امامش صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

باید توجه داشت انسان در زندگی نیازمند الگو است، این حدیث امام رضا(ع) که به سه بعد زندگی مؤمن تصریح دارد می‌تواند الگوبخش ما در زندگی امروزمان باشد؛ نخست سیره‌ای که باید از خدا یاد بگیرد و آن، کتمان و مخفی کردن سِر و راز خود و دیگران است از ویژگی‌های خدا ستارالعیوب بودن است او عیوب و زشتی‌ها را می‌پوشاند و لذا مؤمن هم باید رازدار باشد. رازداری دامنه‌ای وسیع دارد و ارتباطات دوستانه، ارتباط زن و شوهر و... را شامل می‌شود وقتی خدا رازهای ما را  می‌پوشاند ما هم نباید افشاگری کنیم.

امام رضا(ع) تاکید دارند: مومن دومین ویژگی را از رسول خدا(ص) یاد می‌گیرد و آن مدارا است، مدارا یعنی آستانه تحمل انسان بالا و قدرت تحمل افکار مخالف را داشته باشد، مدارا به قدری مهم است که حتی رعایت آن مقابل دشمنان هم توصیه شده است. و سومین ویژگی مومن صبر در سختی‌ها و ناملایمات است که آن را از ائمه(ع) می‌آموزد، چنان‌که در روز عاشورا ملائکه از صبر امام حسین(ع) به شگفت آمدند!

این سه ویژگی جنبه اجتماعی دارند و رعایت آن‌ها سبک زندگی ما را دستخوش تغییرات مثبت و از بروز آسیب‌ها و مشکلات بسیار جلوگیری می‌کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.