در کارگاه آموزشی مشهد شناسی اندیشکده قدس لزوم ایجاد شفاف سازی به عنوان مهمترین راهکار ایجاد اعتماد بین مردم با دولت و نهاد ها مطرح شد.

محورهای شهرداری شیشه ای /شفاف سازی باعث ایجاد اعتماد می شود

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر بهاره آوین  در کارگاه آموزشی مشهد شناسی با موضوع  شفاف شهر و شهرداری شیشه ای از ایده تا اجرا که به همت اندیشکده مساله موسسه فرهنگی قدس  به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: اگرچه با وجود مسائلی نظیر تورم، بیکاری و اسیب های اجتماعی ممکن است موضوع شفافیت یک مفهوم و مطالبه تجملی و تزیینی در سطح جامعه  تقلی شود ، اما در حقیقت اصلی ترین پاسخ به بی اعتمادی که مردم به نهادها و دولت ها دارند شفاف سازی می باشد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران  ادامه داد: بی اعتمادی مردم به نهاد ها و دولت ها که یک موضوع تاریخی است و به یک دوره زمانی خاص تعلق ندارد سبب می شود پیامدهای مسائل به صورت چند برابری در جامعه رشد پیدا کنند ، از این رو اگر قرار باشد مسائل یک جامعه به طور اساسی حل شود تنها راهکار ان ایجاد اعتماد بین مردم  با دولت و نهاد ها می باشد.

وی بابیان اینکه یک نوع بدفهمی از موضوع شفافیت در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: بهترین تعریف از شفافیت انتشار عمومی و سیستماتیک اطلاعات است  زیرا  یکی از اسیب هایی که در مورد شفافیت همواره رخ می دهد انتشار غیر سیتماتیک اطلاعات است به عبارتی هر نشر اطلاعاتی به معنای شفافیت نیست . از طرفی شفافیت کارامدترین ابزار مبارزه با فساد و ایجاد یک نظارت همکانی به جای یک نظارت متمرکز است که این موضوع به طور طبیعی باعث ایجاد احتیاط در مدیران برای برقراری ارتباطات ناسالم اداری می شود. همچنین شفافیت و انتشار منظم و سیستماتیک اطلاعات زمینه ایجاد داده ها و اطلاعات معتبر برای پژوهش ها را فراهم می کند .

آوین در جهت معرفی محورهای شهرداری شیشه ای بیان داشت: از جمله محورهای شهرداری شیشه ای می توان به دسترسی انلاین شهروندان به اطلاعات قراردادهای بیش از یک میلیارد تومان ، دسترسی انلاین شهروندان به مجوزهای ساخت و ساز و پایان کارهای ساختمانی، اعلام شفاف کمک های نقدی و غیرنقدی شهرداری ها به موسسات ، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین مشخص بودن رای همه اعضای سیاست گذار در شهرداری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مهمترین ملاک اولویت داربودن  شفافیت  در شهرداری به فسادخیز بودن حوزه، حساسیت افکار عمومی به ملموس بودن نتایج برای شهروندان ، در دسترس بودن اطلاعات و وجود استاندارهای جهانی ثبت شده  می باشد.

وی افزود: برای  تحقق شفافیت در شهرداری باید سیستماتیک بودن اطلاعات ، الکترونیکی بودن وبرخط بودن فرایندها و استفاده از فرمت های استاندارد، مناسب سازی راه اندازی و بکارگیری سامانه ها در واحدها و یکپارچی داده ها و اتصال بین انها مورد تاکید قرار بگیرد.

وی  در مورد پیش ران های تحقق شفافیت در جامعه نیز تصریح کرد: یکی از پیش ران های تحقق شفافیت ، نهاد های انتخابی هستند  که توسط  مردم انتخاب می شوند این در حالی است که مدیران انتصابی که همواره به دنبال رضایت مدیر بالادستی خود می باشند از موضوع شفافیت فراری بوده و از ان طفره می روند.  همچنین اطلاع رسانی و انتشار اطلاعات از زمان مشخصی در حال یا اینده از جمله موارد دیگر تحقق شفافیت می باشد.

آوین با بیان اینکه گاهی اوقات از شفافیت به عنوان یک ابزار رقابت سیاسی استفاده می شود، اظهار کرد: همواره احساس فساد در شهرداری ها در بین مردم بسیار بالا است از این رو شفافیت در این مجموعه ها تاحد زیادی می تواند این احساس را در بین مردم کاهش دهد اگرچه شفافیت تاثیر خود را در میان مدت و بلند مدت نشان می دهد.

وی افزود: یکی از موارد مهمی که شفافیت می تواند ان را افشا نماید فساد برخی مدیران دولتی در بکارگیری پروژه های بزرگ از طریق ثبت شرکت برای اقوام و خویشان و واگذاری پروژه ها به آنها می باشد از طرفی گاهی اوقات اطلاعات پرسنل شهرداری ها که مورد بررسی و شفاف سازی قرار می گیرند گروه های فامیلی به چشم می خورند که قرابت فامیلی با یکی از اعضای شورا یا مدیران شهرداری که در دوره خاصی وارد مدیریت شهری شده اند  دارند.

وی با اشاره به اینکه غیرشفاف بودن فرایندهای اداری  مانع بزرگی در تحقق شفافیت می باشد، تصریح کرد: در دوره قبلی شورای اسلامی شهر تهران برای ایجاد شفافیت چند رویکرد از جمله انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی ، انتشار اطلاعات پرونده های صدور پروانه های ساختمانی ، فرایند های معاملات ، عملکرد مالی و منابع انسانی مورد توجه قرار گرفت .

وی بابیان اینکه شفافیت صرفا نمایش اطلاعات در سایت نیست و به عبارتی نباید ادای شفاف سازی را بازی کرد، بیان داشت: در جهت تحقق شفافیت چالش های زیادی همواره وجود دارد که از جمله انها می توان تفسیر و شکافی که مدیران بین رویه های خود و قوانین دارند اشاره کرد همچنین اگرچه یکی از الزامات تحقق شفافیت،  داده سازی و ایجاد شهر هوشمند است اما همواره به دلیل بیان مسائلی نظیر سوئ استفاده از داده ها این موضوع با ضریب بسیار پایینی اجرا می شود. یکی دیگر از چالش های تحقق شفافیت عدم تامین زیرساخت های فنی می باشد که به عنوان یک دغدغه همواره مطرح می شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در مورد پایدار سازی دستاوردهای شفافیت نیز  در این کارگاه اموزشی گفت: ایجاد فضای رقابت با تدوین بر سنجش دوره ای شاخص های شفافیت، نهادینه شدن تغییرات با ورود هرچه بیشتر ارگان ها ، شکل دهی شبکه ذی نفعان شفافیت، ارتقاء سامانه های نظارت همگانی ، ایجاد سازوکار گزارشگری تخلف و فساد و تقویت نقش جامعه مدنی و سمن های فعال در حوزه شفافیت  تاثیر زیادی بر پایدار سازی نتایج شفافیت در مجموعه های اداری می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.