آمارها نشان می‌دهد ۴۷ درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های خراسان جنوبی به علت واژگونی رخ داده و این امر، سهم بالای خطای انسانی را در تصادفات نشان می‌دهد.

وقتی انسان بلای جان خود می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، جاده‌های خراسان جنوبی همواره مهد تصادفات بسیار بوده است. تصادفاتی که عامل اصلی‌اش را جاده‌های بی کیفیت و کویری اش می‌دانند که خستگی و خوابی آلودگی را موجب می‌شود.

 تنها در روزهای ابتدایی شهریورماه چندین تصادف منجر به فوت چندین نفر در جاده‌های خراسان جنوبی رخ داد که باز توجه‌ها را به جاده‌ها بیشتر جلب کرد. جاده‌هایی که چندین سال است برای تکمیل شدن اعتبار نگرفته‌اند. به طور مثال دوبانده کردن جاده بیرجند ـ قاین بیش از ۱۰ سال است طول کشده و مردم همچنان منتظر و حیران در جاده‌های پر تصادف.

۷۸ درصد مقصرین حوادث رانندگی بومی هستند

سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار کرد: ۷۸ درصد مقصرین حوادث رانندگی بومی هستند چراکه ترددهای آن به روستاها برای انجام کارهای کشاورزی بالا است و در پایان هم خسته و بدون برنامه ریزی مناسب به شهر بازمی‌گردند.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی ترددها در محورهای مواصلاتی استان گفت: در چهار ماه نخست امسال ۸۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و ۹۰۰ نفر هم مجروح شدند که بیشتر این حوادث و تلفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بیشترین آمار مجروحان تصادفات را مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان، طبس، زیرکوه و درمیان دانست و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ۵۸ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی و بقیه در راه‌های فرعی و روستایی به وقوع پیوسته است.

۴۷ درصد تصادفات منجر به فوت؛ به علت واژگونی رخ داد

رضایی با بیان اینکه ۴۷ درصد تصادفات منجر به فوت به علت واژگونی رخ داده است، تصریح کرد: در این مدت ۲۹ نفر معادل ۳۴ درصد متوفیان برون شهری نیز در محور زاهدان به مشهد در حوزه استان خراسان‌ جنوبی جان باختند که باید به این محور توجه ویژه شود.

وی با  بیشترین علت وقوع حوادث ترافیکی به دلیل توجه نکردن به جلو، خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه است، تصریح کرد: محور قاین - بیرجند و بیرجند - سربیشه نیز بیشترین تصادفات را داشته است

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: با توجه به طولانی بودن و کویری بودن راه‌های خراسان‌ جنوبی برای کاهش تصادفات به ویژه واژگونی ها باید نسبت به ایجاد استراحتگاه موقت و شیب شیروانی در محورهای مواصلاتی خراسان‌ جنوبی اقدام شود.

 رضایی به تصادفات با شتر از سال ۹۹ در جاده‌های استان اشاره کرد و افزود: در این مدت چهار نفر از هموطنان بر اثر برخورد با شتر در محورهای استان فوت و ۲۷ نفر مجروح شدند که باید فنس کشی، حفر کانال و پلاک‌کوبی شترها برای کاهش این نوع تصادفات در دستور کار قرار گیرد.

 وی بیان کرد: در چهار ماه اول امسال ۱۸ میلیون تردد در استان خراسان جنوبی به ثبت رسید که ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راه خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد تصادفات مربوط به واژگونی‌ها و ۲۲ درصد مصدومان موتورسوارها هستند، اظهار کرد: ۷۸ درصد مقصرین حوادث رانندگی بومی هستند چراکه ترددهای آن به روستاها برای انجام کارهای کشاورزی بالا است و در پایان هم خسته و بدون برنامه ریزی مناسب به شهر بازمی‌گردند.

شناسایی ۶۳ نقطه حادثه خیز جدید

رضایی با اشاره به شناسایی ۲۷ نقطه حادثه خیر در خراسان‌ جنوبی و اصلاح ۹ نقطه خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته ۶۳ نقطه حادثه خیز جدید نیز در استان شناسایی کرده‌ایم که باید ایمن سازی این نقاط نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی به حادثه تلخ تصادف اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان اشاره و تاکید کرد: دستگاه‌ها به هیچ عنوان حق ندارند برای تردد کارکنان در سفرهای برون شهری از اتوبوس‌های فاقد تاییدیه اداره راهداری و حمل و نقل استفاده کنند.

 رئیس پلیس راه خراسان‌ جنوبی، مشخص نبودن مسئول تخلیه محموله‌های تانکرهای حمل سوخت ترانزیتی حادثه دیده در حوادث ترافیکی جاده‌های خراسان‌ جنوبی و عدم قبول مسئولیت توسط شرکت‌های بخش فرآورده‌های نفتی را از دیگر مشکلاتی دانست که نیاز است این دستگاه‌ها موظف به انجام این کار شوند.

فقر تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک

سرهنگ علیرضا عباسی، رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی نیز  گفت: در چهار ماهه ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ فوتی در تصادفات درون شهری داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۳۳ درصد افزایش داشته است

وی با اشاره به وقوع ۶۰ درصد تصادفات در ساعت ۵ تا ۱۲ شب، افزود: در سال گذشته که ابتدای شیوع کرونا بود، مردم در زمینه ترددها مراعات می‌کردند ولی در چهار ماهه امسال حضور در معابر دورن شهری افزایش یافته است.

عباسی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین مجروحین تصادفات درون شهری افراد بین ۱۰ تا ۲۵ سال هستند و ۲۰ درصد آنان عابرین پیاده بودند، تصریح کرد: همچنین بالغ بر ۵۰ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات درون شهری خراسان‌ جنوبی افراد بین سنین ۱۰ تا ۲۵ سال هستند که نشان می دهد بیشتر آنان از قشر دانش آموز و دانشجویانی هستند که در سایه نظارت کمرنگ خانواده ها بیشتر در معابر حضور می یابند.

وی با بیان اینکه علت بیشتر تصادفات عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو بوده است، تصریح کرد: عدم توجه به جلو در اکثر موارد ناشی از استفاده راننده از تلفن همراه است.

رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی با ابراز نگرانی از افزایش ۱۲ درصدی تصادفات خروج از معبر و واژگونی‌های درون شهری، بیان‌ کرد: ما به هیچ وجه تمایل به ایجاد سرعت گیر نداشته‌ایم، اما گاهی به واسطه عدم سرعت مطمئنه شهروندان مجبور به ایجاد سرعت گیر در برخی از تقاطع‌ها و خیابان‌های شهر هستیم.

عباسی با بیان اینکه ما در شهر بیرجند دچار فقر تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک هستیم، گفت: متأسفانه برای برخی از دستگاه‌ها موضوع ترافیک شهری یک دغدغه نیست و یکی از درخواست‌های ما اجرای طرح جامع مطالعات ترافیکی شهر بیرجند است که ۶ ماه از تصویب آن می گذرد و نباید این مهم را به تأخیر بیندازند.

وی به نقاط حادثه خیز در بیرجند اشاره و تصریح کرد: متأسفانه عابرین پیاده در بسیاری از نقاط شهر چون بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت بند دره و بلوار کوهنورد، بند امیرشاه، ورودی و خروجی حاجی آباد و بهشت متقین از عرض بلوار عبور می‌کنند در حالی که بر اساس رصد دوربین های پلیس برخی رانندگان با سرعت ۱۷۳ کیلومتر در این مسیر (پیامبر اعظم) رکورد زدند و در این نقاط مسائل ایمنی رعایت نشده و باید خط کشی های عابران پیاده در مرکز استان مجدد بازنگری شود.

رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه فعالیت ما در چهار ماهه سال در حوزه ضبط گواهینامه متخلفان ۳۳ درصد افزایش داشته است، گفت: در این مدت ۲۵ درصد متوفیان تصادفات درون شهری رانندگان موتورسیکلت بوده‌اند و در ۲۴ درصد تصادفات نیز رانندگان موتورسیکلت مقصر شناخته شدند.

اجرای طرح رفع گره‌های ترافیکی و لزوم همه جانبه دیدن طرح‌ها

محمد فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز  در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی ترافیک استان بر همه جانبه دیدن طرح‌های ترافیکی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه در اجرای پروژه ها، ایمنی مسیرها باید مورد توجه ویژه باشد، تصریح کرد: اجرای طرح‌های ترافیکی با جان مردم ارتباط دارد، برای همین مهمتر از هزینه‌هایی که در اجرای آن‌ها بر دستگاه‌ها تحمیل می‌شود، رعایت نکات ایمنی به صورت صددرصدی است.

فرهادی با اشاره به طرح رفع گره‌های ترافیکی بیرجند و پیشنهاد یک طرفه شدن برخی معابر موجود در هسته مرکزی شهر، اظهار کرد: یک طرفه شدن معابر و خیابان‌ها، مشکلاتی را برای تردد مردم به همراه دارد، لذا باید با لحاظ جمیع جوانب همچون تسهیل شرایط عبور و مرور عمومی،   خدمات دهی خودروهای امدادی و... اجرایی شود.

حوادث بسیار در جاده‌های خراسان جنوبی باز هم نکته حادثه خیز بودن محورها را یادآور می‌شود، اما نباید از عواملی حادثه‌ساز چون خطای انسانی و خودروهای گاهی بی کیفیت غافل شد. به گونه‌ای که اکنون بیشترین عامل تصادفات را بروز اشتباهات انسانی چون خواب آلودگی و سرعت زیاد تشکیل می‌دهند

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.