کشف چند کتیبه در تخت جمشید،سرگردانی مسافران اربعین برای تهیه بلیت، تفاهم نامه گردشگری با تاجیکستان و تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع دستی از جمله خبرهای میراث فرهنگی وگردشگری در این هفته بود.

کشف یافته های جدید باستانی در تخت جمشید/تفاهم گردشگری با تاجیک ها

به گزارش قدس آنلاین؛ در این هفته همزمان با سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی نیز در این سفر او را همراهی کرد و روایت مجازی از سفرش را در صفحات اجتماعی خود منتشر کرد.

ضرغامی درباره این سفر نوشت که بازدیدهای متعددی در رابطه با رونق گردشگری دو کشور با مسئولان مختلف داشته است. همچنین از مراکز دیدنی این کشور نیز بازدید و با ایرانیان ساکن در تاجیکستان دیدار و گفتگو کرده است.

وی همچنین بر این نکته تأکید داشت که ارتباط گردشگری دو کشور در پایین‌ترین سطح قرار دارد، این در حالی است که تاجیک‌ها عاشق ایرانی‌ها هستند. ما باید این موضوع را جبران کنیم.

ضرغامی در طول سفرش یک یادداشت تفاهم همکاری نیز در حوزه گردشگری با رئیس کمیته گردشگری تاجیکستان امضا کرد.

این هفته پس از انتصاب علی اصغر شالبافیان به عنوان معاون گردشگری و علی دارابی به عنوان معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، کارشناسان مختلف اظهارنظرهای متعددی داشتند. آنها از انتصاب معاونت گردشگری خشنود اما از انتصاب معاونت میراث فرهنگی به دلیل تخصصی بودن آن انتقاد داشتند و احتمال دادند که ضرغامی پس از مدتی فرد متخصصی را برای حوزه میراث فرهنگی انتخاب کند و این انتصاب موفقتی باشد.

کشف چند کتیبه مهم در تخت جمشید

این هفته حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد چند کتیبه مهم در کوه رحمت تخت جمشید کشف شده است. نتایج خوانش یکی از این کتیبه‌ها نشان می‌دهد که این کتیبه‌ها با هدف معرفی و به افتخار یادبود شخص خاصی تهیه شده‌اند.

خبر دیگر در حوزه باستان شناسی نیز حاکی از آن است که سرپرست هیئت باستان شناسی در تپه سگزآباد یافته‌هایی را داشته که شامل تدفین‌های نوزادان و کودکان داخل ظروف آشپزخانه‌ای به صورت تک نفره با هدایای مختلف بوده است. در این یافته‌ها، بافت‌های متراکمی از استخوان‌های جانوری نیز پیدا شده است.

این هفته از حوزه صنایع دستی نیز خبر رسید که تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع دستی در سال جاری اعطا می‌شود. فرهاد فلاح مدیر کل دفتر حمایت از تولید صنایع دستی گفت: موفق به دریافت ۲ هزار سهمیه تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۰ شدیم. بر اساس دستور بانک مرکزی، سقف تسهیلات خرید مسکن در شهر تهران ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.