مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خراسان رضوی بالاترین سطح جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی کشور را دارد.

خراسان رضوی رتبه اول جنگل‌های دست‌کاشت کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین،   وحید جعفریان امروز در بازدید از پروژه‌های بیابان‌زدایی شهرستان خواف بیان کرد: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است یعنی اینکه باد می‌تواند ذرات خاک را از جایی به جای دیگر منتقل کند و این شرایط عملا باعث تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها، بسته شدن راه‌ها، تخریب اراضی کشاورزی، آسیب به تاسیسات کارخانجات و بسیاری از آسیب‌های دیگر در حوزه بهداشت و سلامت ساکنین این مناطق می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: از دیرباز فعالیت‌های بیابان‌زدایی به منظور کنترل فرسایش بادی و بهبود شرایط زیستی در این مناطق توسط دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شده و در دست انجام است.

وی اظهار کرد: مناطق بیابانی کشور می‌تواند قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی را هم داشته باشد که عملا بهره‌برداری درست، مدیریت صحیح این ظرفیت‌ها نه تنها می‌تواند ایجاد اشتغال کرده و از مهاجرت مردم در حاشیه کویر جلوگیری کند بلکه می‌تواند یک منشا از خلق ثروت و آبادی در این مناطق باشد.

جعفریان ادامه داد: خراسان رضوی بالاترین سطح جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی کشور را دارد که این پتانسیل در این مناطق وجود دارد تا بتوانیم به عنوان یک استان پیشران و الگو برای نهادینه کردن رویکرد مشارکتی مناطق بیابانی با جوامع محلی در این ارتباط بهره بگیریم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: از کل اراضی استان ۵ و نیم میلیون هکتار اراضی بیابانی داریم که ۲ و نیم میلیون هکتار تحت فرسایش بادی شدید است و ۱/۳ میلیون هکتار کانون فرسایش است که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

محسن فنودی بیان کرد: به شهرستان خواف در دو سال گذشته حدود ۲ میلیارد و هفتصد میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته که ۷۵۰ هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زدایی داشته‌ایم و ۵ کیلومتر نیز بادشکن ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ میلیارد و هشتصد میلیون تومان بیش از اعتبار ۲ سال گذشته اعتبار برای این شهرستان مصوب کرده‌ایم که با این اعتبار ۴۰۰ هکتار عملیات بیابان زدایی و ۵ کیلومتر هم بادشکن انجام خواهیم داد.

گفتنی است مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیریت رواناب‌ها، نهالکاری اسدآباد، بادشکن غیرزنده و ایستگاه تولید بذر و نهال بیاس آباد بازدید کرد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.