معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در حال حاضر حدود ۲۸ درصد مادران باردار واکسینه شدند که این عدد باید به ۸۰درصد برسد و مادران باردار برای حفظ جان خود و فرزندشان برای واکسیناسیون به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

۲۸ درصد مادران باردارخراسان رضوی واکسن کرونا دریافت کردند

به گزارش قدس آنلاین،  خوشبختانه واکسیناسیون کرونا در خراسان رضوی و شهر مشهد یرعت گرفته است به طوریکه نوبت واکسیناسیون در حال حاضر به  مادران باردار و شیرده و حتی دانش آموزان نیز رسیده است.

واکسیناسیون مادران باردار در این بین از اهمیت زیادی برخوردار است  چرا که واکسن کرونا علاوه بر ایجاد ایمنی در مادر بر روی جنین و یا نوزاد  نیز تاثیر گذار خواهد بود و به نوعی نوزاد و یا جنین نیز از این طریق واکسینه می‌شوند و می‌توان  سطح ایمنی را در مادر و جنین و حتی نوزادی که شیر مادر مصرف می‌کند چندین برابر افزایش داد.

به گفته کارشناسان علوم پزشکی مشهد تاکنون کمتر از ۳۰درصد مادران باردار واکسینه شده اند و اگر این رقم به ۸۰درصد برسد می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که ایمنی زایی در بین مادران باردار و شیرده ایجاد شده است.

واکسیناسیون ۶هزار و ۷۰۰مادر باردار و شیرده در خراسان رضوی

محمد احمدیان، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارداشت: تاکنون ۲۸ درصد از جمعیت مادران باردار زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی نسبت به بیماری کرونا واکسینه شده اند.

وی افزود: واکسیناسیون مادران باردار زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای شهریور ماه امسال آغاز شده و تاکنون بیش از شش هزار و ۷۰۰ نفر از آنان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد که در شهر مشهد پوشش واکسیناسیون مادران باردار اکنون بین ۱۶ تا ۳۵ درصد است.

به گفته وی در مناطق کم برخوردار مانند حاشیه شهر مشهد پوشش واکسیناسیون کمتر است و باید اقدامات آموزشی و فرهنگی گسترش یابد، در حالیکه بر طبق نظر استادان حوزه زنان واکسیناسیون این گروه ضروری است و مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

احمدیان ادامه داد:دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۳۶ هزار مادر باردار را تحت مراقبت و پوشش دارد که طبق بررسی‌ها ۳۰ هزار نفر از آنان واجد شرایط دریافت واکسن هستند و بخشی از مادران باردار نیز توسط بخش خصوصی خدمات دریافت می‌کنند.

وی افزود: تزریق واکسن به مادران باردار از هفته ۱۲ بارداری به بعد بلامانع است و برای زنانی که زایمان کرده‌اند تزریق واکسن ۴۲ روز پس از زایمان توصیه می‌شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهدخاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۶ مرکز پاک شهری و روستایی برای واکسیناسیون کووید ۱۹ مادران باردار در شهرستان مشهد نظیر مناطق رضویه، همت آباد، شهید رجایی، امام علی، شهرک انقلاب، باهنر، طرق و ابوذر، ملک اباد، بینالود و مشهد دایر است.

پوشش ۴۸درصدی واکسیناسیون

مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهارداشت: تاکنون براساس آمار ۴۸.۷درصد از گروه های هدف ساکن در مناطق زیر پوشش این دانشگاه واکسینه شدند.

وی افزود: خوشبختانه واکسیناسیون از ۲۰روز گذشته سرعت خوبی در مشهد و خراسان رضوی گرفته است، پوشش واکسیناسیون تا روز گذشته ۴۸.۷درصد جمعیت بالای ۱۸سال است بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت حداقل ۷۵درصد جمعیت باید واکسینه شوند تا ایمن‌زایی انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضعف سیستم ایمنی در مادران باردار، امار فوتی مادران باردار در سال۹۹نسبت به سال۹۸افزایش یافته است.

قلیان  تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۸ درصد مادران باردار واکسینه شدند که این عدد باید به ۸۰درصد برسد و مادران باردار برای حفظ جان خود و فرزند شان برای واکسیناسیون به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مادران باردار نباید به شایعاتی که در خصوص مضرات واکسیناسیون مادران باردار در سایت‌ها و فضای مجازی از سوی افراد ناآگاه انجام می شود، توجه کنند بلکه باید اخبار و اطلاعات در خصوص این موضوع را از منابع علمی و مراجع علمی پیگیری کنند زیرا تاکنون مضراتی در خصوص واکسیناسیون مادران باردار ثبت نشده است.

شمار بیماران بدحال کرونایی خراسان رضوی به زیر ۴۰۰ نفر رسید

حمیدرضا رحیمی، دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارداشت: با ادامه روند کاهشی ابتلا، شمار بیماران بدحال کرونایی بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافت.

وی افزود: ۳۳۰ نفر از این تعداد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

رحیمی تصریح کرد: خوشبختانه آمار بیماران بستری شده کرونایی در خراسان رضوی به ۲۲۵ نفر در روز کاهش یافته است.  در حال حاضر هزار و ۳۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که ۹۸۰ نفر از این بیماران مربوط به حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

گفتنی است؛ ۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی خود دارند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.