فرماندار کلات گفت: با وجود اینکه این شهرستان جزو مناطق پرآب خراسان رضوی محسوب می‌شود، اکنون آب آشامیدنی ۲ روستای پرجمعیت این شهرستان از طریق تانکر سیار تامین می‌شود.

شهرستان پرآب کلات هم نیازمند آبرسانی سیار شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی ناصری اظهار کرد: وقوع خشکسالی، کاهش آب های سطحی و اختلاف سطح مناطق مسکونی روستایی و از طرفی توجه صرف این شهرستان به منابع سطحی موجب شده است تا تامین آب شرب روستایی و شهری در کلات با مشکل مواجه شود.

وی گفت: خشکسالی اخیر موجب پایین آمدن سطح آب چاه های شهرستان شده است به گونه ای که از پنج چاهی که آب شرب شهر کلات نادر و ۲ روستای "گرو" و "خشت" را تامین می کرد، تنها یک چاه آبدهی دارد و آب‌گیری از یک چاه دیگر نیز به صورت بسیار محدود انجام می شود.

فرماندار کلات، جمعیت شهر کلات نادر، مرکز این شهرستان را هشت هزار نفر عنوان کرد و گفت: هم اینک تامین آب شرب بخشی از روستای گرو، به عنوان پرجمعیت ترین روستای شهرستان با ۵۰۰ خانوار معادل ۲ هزار و ۵۰ نفر جمعیت و روستای خشت با ۹۰۰ نفر جمعیت با تانکر صورت می‌گیرد.

ناصری اضافه کرد: از سوی دیگر اهالی روستای گرو حدود ۲۰ هزار راس دام دارند که برای شرب آنها نیازمند حجم قابل توجهی آب هستند که خود بر مشکلات این مجموعه های مولد روستایی افزوده است لذا سعی داریم برای تامین آب شرب و غیرشرب روستاییان تانکر مورد نیاز را فراهم کنیم.

وی شهرستان کلات را منطقه ای کم برخوردار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش خصوصی توانمندی در این شهرستان برای مشارکت در آبرسانی با تانکر وجود ندارد اما به تازگی در توافق با اداره کل امور عشایری استان، شهرداری کلات و اداره راهداری شهرستان برای تامین تانکر مورد نیاز اقداماتی صورت گرفته است.

فرماندار کلات به برنامه های میان مدت و بلندمدت تامین آب شرب پایدار در کلات اشاره کرد و گفت: حفر چاه عمیق به عنوان یکی از مصوبات سفر استاندار خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد اما با توجه به هزینه سنگین آن که بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال است، لازم است ابتدا مطالعات دقیقی برای حفر چاه صورت گیرد که در صورت تکمیل این مطالعات و تامین اعتبار، حفر چاه های عمیق آغاز خواهد شد.

ناصری به منابع آب سطحی فراوان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: به دلیل غفلت از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری و نبود برنامه ریزی درخور برای تامین آب شرب پایدار و همچنین خروج منابع آب سطحی از این شهرستان به کشور همسایه، در دوره خشکسالی فعلی بیش از شهرستانهای کویری استان در معرض تنش آبی قرار داریم. 

وی همچنین به موضوع فوت یک بانوی کهنسال در روستای گرو اشاره و بیان کرد: مرگ این شهروند در صف دریافت آب و در اثر سکته و کهولت سن بوده است و مطالب مطرح شده مبنی بر درگذشت وی بر اثر ازدحام و شلوغی جمعیت و افتادن زیر دست و پای مردم هنگام دریافت آب شرب از تانکر صحت ندارد.

فرماندار کلات، جمعیت این شهرستان مرزی را بر اساس آخرین سرشماری رسمی ۳۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۱۲ هزار نفر از این تعداد در چهار شهر کلات نادر، حسن آباد لایین، چنار و زاوین و بقیه در ۴۷ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان سکونت داشته و یا زندگی عشایری دارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.