مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از استقبال ۱۵ برابری شرکت‌کنندگان در طرح قرآنی ۱۴۵۵ خبر داد و گفت: سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر در مسابقه حفظ و مفاهیم که در پایان طرح برگزار شد، شرکت کردند ولی شرکت‌کنندگان امسال بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بودند.

استقبال ۱۵ برابری شرکت‌کنندگان در مسابقه حفظ و مفاهیم طرح قرآنی ۱۴۵۵

به گزارش قدس آنلاین، مراسم اختتامیه طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ که ۱۰ روز پیش با حضور مسئولان قرآنی کشور و با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف برگزار شد، به اعتقاد برخی بزرگترین و فراگیرترین طرح قرآنی کشور با مشارکت نهادها و سازمان‌های قرآنی کشور است که امسال با شعار محوری قرآن، امید، زندگی از پنجم تیر آغاز و تا ١٢ شهریور به مدت ۱۰ هفته برگزار شد. در این طرح ۷۰ آیه کاربردی به صورت موضوعی از شبکه های مختلف سیما و ۱۰ شبکه رادیویی و ۳۲ شبکه استانی پخش شد.

موضوعات مطرح شده در این هفته شامل بشارت و آینده روشن، امید به مغفرت و گشایش مادی و معنوی، مهربانی، برّ و احسان، شکر،   ولایت و ولایت‌پذیری، خانواده، زیست مجازی، زیست حقیقی، تواصی به حق، حق الناس و همچنین عقل، فکر و علم بود.

سعید سعادتی، معاون فرهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در همان مراسم گفت: هزار ۵۱۰ اثر به جشنواره فرهنگی قرآنی ۱۴۵۵ در هفت رشته و ۱۰ موضوع قرآنی رسید که بیشترین آثار ارسالی در رشته های خوشنویسی، عکس نوشت و نقاشی بود. همچنین مراسمی به مناسبت تقدیر از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ دوشنبه (۲۹ شهریور) با جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد. شیخ اکبری هدف نهایی از اجرای این طرح را انس مردم با قرآن دانست و گفت: این طرح قرآنی در دو سال اخیر بر موضوع محوری متمرکز شده است تا بتواند اقشار گسترده تری از مردم را با قرآن همراه کند.

حسین زارعی، ‌ دبیر ستاد طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ با اشاره به پیشرفت این طرح نسبت به سال گذشته در بخش مسابقات پیامکی، حفظ و مفاهیم، فضای مجازی، ستادهای اجرایی و تولید تلویزیونی گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کرده اند که حدود ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین آزمون حفظ و مفاهیم نقطه عطف طرح قرآنی امسال بود که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

شیخ اکبری درباره مهمترین امتیاز این طرح نسبت به سال های گذشته در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: برگزاری آزمون و مسابقه سراسری حفظ و مفاهیم طرح با استقبال ۱۵ برابری نسبت به سال قبل بود. در مسابقه پیامکی نیز بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش مخاطب داشت. پرداختن به شیوه های نوین و اثرگذار از جمله برگزاری جشنواره های جانبی طرح در هفت موضوع خوشنویسی، شعر، فیلم، عکس و پوستر، چند رسانه ای، داستان نویسی و نقاشی و ارسال حدود ۲ هزار اثر به همت کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور و اعلام برگزیدگان در روز اختتامیه یکی دیگر از ویژگی های امسال این طرح بود.

دبیر شورای معارف سیما افزود: همراهی ۳۳ مرکز صدا و سیما در طول ۷۰ روز و برگزاری لیگ استان ها با محوریت طرح و همچنین تغییر رویکرد برنامه های خانواده محور و ترکیبی استان ها در طول تابستان از مزیت های این طرح است به گونه ای که ۳۳ ستاد اجرایی طرح در مراکز صدا و سیمای با مشارکت تمامی نهادها و سازمان های قرآنی تشکیل شد. ارائه برنامه تلویزیونی به مدت روزانه دو ساعت از شبکه قرآن و معارف سیما که به گواه کارشناسان متمایز از هر سال به لحاظ دکور، گرافیک و محتوا بود از دیگر امتیازات اجرای طرح ۱۴۵۵ بود.

وی ادامه داد: همکاری و مشارکت نهادها و سازمان های همکار به ویژه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سازمان دارالقرآن الکریم، وزارت آموزش و پرورش، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی، مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که به صورت مجازی در انتشار محتوا، مشارکت در برگزاری مسابقات و جشنواره ها، طرح را یاری کردند که همین نقش در استان ها نیز با حضور در ستاد استانی طرح با محوریت صدا و سیمای مراکز به صورت مشارکت در امور پشتیبانی، معرفی حافظان و قاریان و همچنین بازنشر محتوای طرح صورت گرفت.

شیخ اکبری درباره میزان موفقیت طرح ۱۴۵۵ گفت: این طرح به عنوان یک طرح تابستانی و جریان ساز قرآنی با محوریت رسانه ملی، در مقایسه با سایر طرح های قرآنی در سطح کشور با توجه به همگرایی و همیاری تمامی نهادها و سازمان‌های قرآنی طرحی موفق شمرده می شود، به ویژه با توجه به این که سازمان صدا و سیما با  فراگیری حداکثری مخاطبان، این جریان قرآنی را در قالب هنر به مخاطب عرضه می کند.

وی درباره تاثیر اجرای این طرح در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن گفت: از آنجاکه محوریت این طرح بر پایه حفظ و مفاهیم قرآن است، تلاش شده در کنار آموزش روخوانی و روانخوانی، قرائت و پرداختن به مفاهیم آیات، به جایگاه حفظ نگاه ویژه شود و بر همین اساس در طراحی‌ها و تولید عنوان های آموزشی و همچنین مسابقات به مقوله حفظ هم پرداخته شده است و شرکت بیش از ۲۰ هزار نفر و قبولی حدود ۱۷ هزار نفر در آزمون آنلاین و برخط حفظ در طرح ۱۴۵۵ گواه آن است که ۱۷ هزار نفر ۷۰ آیه قرآن را که به صورت موضوعی ارائه شده بود، حفظ کردند. البته در طول ۷۰ روز برگزاری، بسیاری از شرکت کنندگان در این طرح با آیات قرآن انس گرفته و این آیات را که کاربردی و به روز است به ذهن سپرده اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.