مراسم افتتاحیه نخستین کنگره ملی شعر «سردار سربداران» شامگاه پنجشنبه در حالی در تالار وحدت برگزار شد که سخنرانان بر تأثیر حماسه بزرگ سردار سلیمانی بر فرهنگ، ادبیات و به‌ویژه شعر امروز ایران تأکید کردند.

ردیف شاعران به احترام «حاج قاسم»

در این مراسم که شخصیت‌های تأثیرگذار ادبی،‌ فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند، شاعران برجسته روایت‌هایی جذاب و شنیدنی‌ از خاطرات مشترک با سردار دل‌ها در محافل ادبی و شعری کشور بیان کردند و از جایگاه رفیع شعر در جاودانه ساختن مکتب شهید سلیمانی گفتند.

فرصت کم‌نظیر برای هنرمندان

در ابتدای این مراسم، زینب سلیمانی به عنوان نخستین سخنران در جایگاه قرار گرفته و با تشکر از حضور شاعران و دوستداران فرهنگ و ادب، در توضیح ابعاد شخصیتی حاج قاسم گفت: «سردار به اندازه نبوغ نظامی‌شان، شخصیتی فرهنگی بود و به اندازه فرهنگ، سیاست می‌دانست و به همین دلیل است که حاج قاسم فرصتی کم‌نظیر برای هنرمندان عصر انقلاب است. شخصیت این شاگرد مکتب امام خمینی(ره) به حدی کم‌نظیر، رازآلود و اسطوره‌ای و برای عموم مردم جذاب است که هر اثر هنری، ‌تصویری و ادبی که درباره ایشان منتشر شده، مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته که این استقبال، نشان‌دهنده عطش مخاطب برای انس بیشتر و شناخت بهتر مکتب شهید سلیمانی و ابعاد شخصیتی این شهید است».

فرزند شهید سلیمانی در ادامه درباره اهمیت شعر در تبیین شخصیت سردار دل‌ها گفت:«در این میان یکی از بهترین قالب‌ها برای بیان ابعاد شخصیتی حاج قاسم و مکتب ایشان، شعر و ادبیات است».

رئیس بنیاد شهید سپهبد سلیمانی در ادامه سخنان خود با دعوت از مردم برای فعالیت در زمینه گسترش و تبیین فرهنگ سردار دل‌ها گفت: سال گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم که فرمودند برگزاری سالگرد شهید سلیمانی باید مردمی باشد و از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود که پس از بیانات ایشان، دغدغه بنیاد شهید سپهبد سلیمانی برای استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های خودجوش مردمی افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از استقبال گسترده مردمی برای بزرگداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: از مردمی که اجازه ندادند یاد و خاطره سردار سلیمانی در نخستین سالگرد ایشان کمرنگ شود می‌خواهم این فعالیت حماسی خود را در دومین سالگرد ایشان هم تکرار کنند.

انتشار اشعار کنگره در یک کتاب

در ادامه مراسم، مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه همان‌طور که شعر حماسه‌ساز است، مردان بزرگ هم شعر را بالا می‌کشند و رشد می‌دهند، افزود: روح بلند سردار سلیمانی کرامت کرده و شاعران را به این محفل دعوت کرده است.

وی درباره برنامه‌های آینده این کنگره نیز افزود: برترین اشعار این کنگره شعری، در کتابی گردآوری شده و به علاقه‌مندان تقدیم می‌شود.

سعید یوسف‌نیا، شاعری که نام این کنگره از یکی از غزل‌های او وام گرفته شده نیز با حضور در جایگاه گفت: مردان مرد که از اسطوره عبور کرده‌اند را نمی‌توان به زبان عادی توصیف کرد و اینجاست که زبان شعر لازم است.

این شاعر صاحب‌نام در ادامه، دو غزل سروده شده در وصف سردار سلیمانی را برای حاضران خواند که یکی از آن‌ها غزل مشهور سردار سربداران بود.

لبخندی که جاودانه شد

محمد مهدی سیار شاعر دیگری بود که در این مراسم برای خواندن شعر بر سن تالار وحدت آمد و با بیان اینکه خاطره‌ مشترکی با حاج قاسم و شعر دارم، گفت:عید فطر سال ۱۳۹۷ بود که حاج میثم مطیعی، شعر مشترک من، علی‌محمد مؤدب و میلاد عرفان‌پور را در نماز عیدفطر خواند و برخی حرف و حدیث‌ها و گلایه‌ها درباره آن پیش آمد. سال بعد ادامه آن شعر را سرودیم که بخشی از آن به این صورت بود که «گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست/ صف اول منشین، بین جماعت جا هست»؛ در این هنگام دوربین تلویزیون روی چهره سردار رفت و آن لبخند جاودانه ایشان را ثبت کرد و من که از تلویزیون این تصویر را می‌دیدم با خوشحالی به همسرم گفتم تمام سختی‌هایم به این لبخند می‌ارزید.

حسین اسرافیلی شاعر دیگری بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت و در انتهای شعرخوانی خود گفت: هدیه و صله‌ شعر من، صلواتی بر این بزرگمرد و نماد شرافت ایران است.

سعید بیابانکی از دیگر شاعرانی بود که دراین مراسم به قرائت شعر پرداخت و گفت: خبر شهادت سردار خبر تلخی بود که انگار رسانه‌ها را منفجر کرد.

در ادامه این مراسم، غلامرضا صنعتگر، خواننده مشهور کشورمان دو قطعه‌ «شهید» و «قاسم زنده است» را اجرا کرد.

هنر، برای جاودانه ساختن ارزش‌ها

دکترغلامعلی حدادعادل، آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: هر حقیقتی برای ماندگاری نیازمند استفاده از هنر است. هنر می‌تواند دل آدمی را به روی حقیقت بگشاید. حقیقت اگر با هنر همراه نشود با چهره خشک منطق روبه‌رو می‌شود و خوشا بر منطق و حقیقتی که با هنر آراسته شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به مسئولیت هنرمندان برای تبیین شخصیت و مکتب سردار سلیمانی، خطاب به هنرمندان گفت: شهید سلیمانی را با صدهزار دیده تماشا کنید و با صدهزار هنر، ایشان را به ایران و جهان معرفی کنید. اگر شخصیتی با یک دهم ارزش‌های شهید سلیمانی در هر کشور دیگری بود، از او اسطوره‌ها و افسانه‌ها می‌ساختند و هنرمندان با هنر خود، ارزش‌های او را جاودانه می‌کردند. وی تأکید کرد: شهید سلیمانی یک حقیقت جاری است؛ هنرمندان باید نسل‌ها را با عظمت شهید آشنا کنند، البته جا دارد در کنار کارهای هنری،‌ یک نویسنده بزرگ، یک تک‌نگاشت به صورت واقع‌نگارانه تألیف کند که سند و پشتوانه هنرمندان باشد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

رونمایی از نقاشی حسن روح الامین

در آخرین بخش از این مراسم باشکوه نیز از اثر نگارگری استاد بدرالسما و نقاشی حسن روح‌الامین با موضوع حماسه بزرگ شهید سلیمانی رونمایی شد و در ادامه از میلاد عرفان‌پور و غلامرضا صنعتگر به دلیل سرودن و خواندن اثر «قاسم هنوز زنده است» و آثار دیگری با موضوع رشادت‌های سردار سلیمانی و شهیدان تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.