رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها طی سال آبی گذشته نسبت به حد نرمال گفت: بارندگی‌ها طی سال آبی جاری دیرتر از حد نرمال آغاز می‌شود و پاییز کم بارشی پیش‌رو داریم.

پاییز کم بارشی خواهیم داشت

به گزارش قدس آنلاین، احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه دمای کشور طی تابستان امسال حدود ۱ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال بود، اظهار کرد: مقدار بارندگی‌ها طی سال آبی گذشته (۱۳۹۹- ۱۴۰۰) منتهی به اول مهر ماه سال جاری نیز کاهش چشمگیری داشته است. به‌طور کلی ۱۴۳.۴ میلیمتر بارندگی طی سال آبی گذشته در سطح کشور رخ داد که این مقدار نسبت به بارش متوسط کشور یعنی ۲۳۵.۲ میلیمتر  کاهش حدود ۴۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه با دوره‌های خشک متعددی به‌ویژه در بهار و زمستان مواجه بودیم، تصریح کرد: متوسط بارش سالانه در کشور بین یک سوم تا یک چهارم متوسط جهانی است. از این رو کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به حد نرمال کاهش چشم‌گیری به‌حساب می‌آید که می‌تواند کشور را با چالش‌های متعددی از جمله مشکلات تامین آب شرب مواجه کند.

وظیفه افزود: در برخی استان‌ها به‌خصوص چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، کرمانشاه، کردستان - که مناطق پربارش کشور در فصول سرد سال محسوب می‌شوند - نیز با کاهش حدود ۴۰ درصدی بارندگی‌ها روبه‌رو و برخی از این استان‌ها از جمله، لرستان،کرمانشاه، چهارمحال و بخیتاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال خوزستان تقریبا با ۲۰۰ میلیمتر کسری بارش طی سال آبی ۹۹- ۱۴۰۰مواجه بودند.

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، کم بارشی شدید طی سال آبی گذشته به‌ویژه در جنوب غرب و غرب کشور اثرات بسیار جدی و مشکلات زیادی را برای دبی رودخانه‌ها و آب پشت سدها ایجاد کرد، به‌طوری که در حال حاضر نیز مخازن سدها کسری قابل ملاحظه‌ای نسبت به شرایط نرمال و حتی سال گذشته دارند.

بارندگی‌ طی سال آبی جاری دیرتر آغاز می‌شود

وظیفه درباره وضعیت بارندگی‌ها طی سال آبی جاری اظهار کرد: مدل‌های عددی نشان می‌دهد که به‌جز در نوار شمالی کشور طی دو تا سه هفته نخست مهرماه تقریبا هیچ بارشی در کشور نخواهیم داشت. این شرایط حاکی از آن است که بارندگی‌ها طی سال آبی جاری دیرتر از حد معمول آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان به‌ویژه در نوار غربی کشور با آغاز مهرماه در انتظار دریافت اولین بارش هستند، گفت: نخستین بارش قابل ملاحظه در پاییز که اصطلاحا به آن بارش موثر گفته می‌شود با مرطوب کردن اراضی اجازه کاشت بذر را به کشاورزان می‌دهد اما متاسفانه به‌نظر می‌رسد که این بارندگی‌ها امسال با تاخیر آغاز می‌شود و به‌جز در نوار شمالی، در سایر نقاط کشور بارندگی نخواهیم داشت.

وظیفه در پایان خاطرنشان کرد: مقدار بارندگی در فصل پاییز امسال به احتمال زیاد کمتر از حد نرمال خواهد بود که با توجه به اینکه از فصل خشک و سال آبی کم بارشی که بسیاری از نقاط کشور در تنش آبی بوده‌اند وارد پاییز می‌شویم، تداوم کم بارشی می‌تواند شرایط تنش آبی و مشکل تامین آب شرب برای برخی شهرها و روستاها را بغرنج‌تر کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.