برخی سودجویان با سوء استفاده از نبود واکسن آسترازنکا، با دریافت مبالغی، کارت واکسن جعلی صادر می‌کنند.

وزارت بهداشت: دستکاری سامانه امکانپذیر نیست اما جعل ممکن است!

به گزارش قدس آنلاین، چند روز قبل بود که رئیس پلیس آگاهی تهران از دستگیری ۲ باند جعل کننده کارت های واکسن تقلبی خبر داد. این افراد کارت های زیادی را جعل و در اختیار مردم قرار داده بودند. او با بیان اینکه از هموطنان تقاضا داریم واکسیناسیون را در مراکز معتبر وزارت بهداشت انجام دهند، افزود: هیچ چیزی را به اسم واکسن غیر از وجود آن در مراکز معتبر نباید پذیرفت. همه ماجرا از کمبود واکسن‌های وارداتی آسترازنکا و اسپوتنیک شروع شد، واکسن هایی که برای سفر به کشورهای خارجی خصوصا کشورهای عربی مورد تایید هستند. همین موضوع باعث شد تا سودجویان در کمین نشسته از این فرصت استفاده کرده و از راه دلالی و جعل واکسن مبالغ هنگفتی را به جیب بزنند.

*صدور کارت جعلی واکسن

برخی سودجویان با سوء استفاده از نبود واکسن آسترازنکا، با دریافت مبالغی، کارت واکسن آسترازنکا صادر می‌کنند. هرچند که مسوولان مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند دستکاری در اطلاعات واکسن تخلف و جرم است. برخی از این افراد دز اول واکسن خود را دریافت کرده اند و برای دریافت دز دوم واکسن خود در مراکز بهداشتی و درمانی سرگردان شده اند و برخی دیگر نیز اصرار دارند که واکسن آسترازکا دریافت کنند.

این اتفاق درحالی رخ می دهد که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مراکز واکسیناسیون، واکسن چینی سینوفارم تزریق می‌کنند. حالا در این شرایط عده‌ای دست‌ به کار شده‌اند. گزارش های منتشر شده در رسانه ها حاکی از این موضوع است که این افراد با گرفتن مبالی و با دسترسی به سامانه‌های وزارت بهداشت اطلاعات واکسن تزریق‌شده را پاک یا دستکاری می‌کنند و در اغلب موارد آن را به آسترازنیکا تغییر می‌دهند؛ موضوعی که به گفته مسئولان وزارت بهداشت تخلف و جرم است.

پیگیری های خبرنگار فارس نشان می دهد که به دلیل کمبود واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا باعث شده است معدود مراکزی که این واکسن را موجود دارند به افراد متقاضی دز دوم تزریق کنند.این موضوع درحالی است که تا کنون و بر اساس اعلام وزارت بهداشت آمار تزریق واکسن آسترازنکا در نوبت اول ۴۲۰۳۹۶۸ دز و آمار تزریق واکسن آسترازنکا نوبت دوم به عدد ۱۵۹۲۴۶۴ رسیده است. از سوی دیگر وعده مسوولان وزارت بهداشت برای تامین سبد متفاوت واکسن به دلایل گوناگون محقق نشد و مردم کشور برای تزریق واکسن انتخابی جز سینوفارم و برکت ندارند. با این حال اشخاصی که می‌خواهند به کشوری سفر کنند که سینوفارم را در جدول واکسن‌های مورد تأیید قرار نداده، در انتظار واردات آسترازنکا، واکسیناسیون‌شان را به تعویق می‌اندازند.

اما آشفته بازار صدور واکسن تنها به این موضوع ختم نمی شود و کسانی که به‌ گفته خودشان تمایلی به تزریق واکسن ندارند نیز میتوانند با پرداخت مبالغی کارت واکسن دریافت کنند! برخی از این افراد اعلام می کنند که با مراجعه به برخی پایگاه های بهداشت بدون تزریق واکسن کارت واکسن دریافت کرده اند!

*ثبت اشتباهی واکسن کرونا

از سوی دیگر با آغاز به کار سامانه سماح برای ثبت نام زائران اربعین حسینی و اجباری شدن دریافت کارت الکترونیکی واکسن برخی از زوار حسینی متوجه شدند که علی رغم تزریق واکسن کرونا نام آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت نشده است که همین موضوع باعث ایجاد نگرانی و آشفتگی آنها شد و این افراد مجبور شدند برای ثبت نام مجدد خود به پایگاه های بهداشت مراجعه کنند.

اما این هم تمام ماجرا نیست و برخی دیگر از هموطنان اعلام کردند علی رغم اینکه نوبت اول یا دوم واکسن دریافتی آنها متقاضی واکسن برکت یا سینوفارم بوده اند و به آنها اعلام شده که واکسن مورد نظرشان برای آنها تزریق شده است اما در سامانه های وزارت بهداشت نام واکسن دریافتی آنها اشتباه ثبت شده که این موضوع نیز باعث ایجاد نگرانی و سردرگمی آنها شده است.

*تقلب و جرم در صدور کارت واکسن

مسئولان وزارت بهداشت امکان تغییر در اطلاعات ثبت‌شده برای واکسیناسیون را رد نمی‌کنند اما تاکید می‌کنند که این اقدام تنها برای رفع خطاهای رخ‌داده در تزریق میلیون‌ها واکسن است و تغییر نوع و برند واکسن تزریق‌شده برای صدور کارت‌های بین‌المللی تخلف و جرم به شمار می‌رود. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره درآمدزایی با تغییر اطلاعات واکسن و سودجویی عده‌ای گفت: چنین موضوعی به ما گزارش نشده اما اگر به هر دلیلی این مسئله صورت گرفته باشد، تقلب و جرم از سوی کارشناس مربوطه و شهروندی است که در این عمل نقش داشته‌اند. چنین مواردی به‌شدت از سوی وزارت بهداشت و دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.

*رد ادعای فروش کارت واکسن کرونا

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با رد ادعای فروش کارت واکسن کرونا و فروش آن به مبلغ ۲ تا ۵ میلیون تومان برای واکسن آسترازنکا و دستکاری سامانه وزارت بهداشت برای ثبت آن گفت: سامانه ما امنیت بالایی دارد و تا به امروز اتفاقی برای این سامانه رخ نداده است. به عنوان مثال مواد مخدر ممنوع است اما آیا همکاران ما در ناجا مواد مخدر کشف نمی کنند؟ تنها سامانه معتبر سامانه وزارت بهداشت است. این خبر را نمی توان کاملا رد کرد چون ممکن است عده ای سودجو این کار را انجام دهند.

وی تاکید کرد: تمامی اطلاعات واکسن از قبیل تاریخ و زمان تزریق واکسن، نام تجاری واکسن، شماره پچ واکسن و شماره اختصاصی و تاریخ تولید و انقضای واکسن در سامانه واکسن وزارت بهداشت ذکر شده و از سامانه ای گرفته می‌شود که تاریخ و زمان دقیق تزریق واکسن ذکر شده است. تمامی سامانه های ما به هم متصل هستند. قطعا می‌گویم دستکاری در این سامانه امکانپذیر نیست، اما برخی می‌توانند کارت جعلی واکسیناسیون را بفروشند. به راحتی می توان فردی که واکسن زده و نزده را با ورود کدملی در این سامانه راستی آزمایی کرد. فقط نام افرادی که واکسن زده باشند در این سامانه قید شده است.

با توجه به ادامه روند خوب و قابل قبول واکسیناسیون در کشور باید دید مسوولان وزارت بهداشت برای رفع مشکلات واکسیناسیون و جلوگیری از سودجویی این عده چه تمهیداتی را خواهد اندیشید.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.