۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 770443

اینجا شهر بهشت است، دو شب مانده به اربعین، شهر بهشت این روزها و شبها عزادار اربعین حسین(ع) است.

کوچه محرم؛ روایت هایی برای جاماندگان اربعین

به گزارش قدس آنلاین، ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه است، قرار است مراسمی با عنوان "کوچه محرم" در بوستان لاله نبش فرهنگسرای رسانه برگزار شود.

اینجا شهر بهشت است، دو شب مانده به اربعین، شهر بهشت این روزها و شبها عزادار اربعین حسین(ع) است.

وقتی به مراسم می رسم، تعداد زیادی صندلی را در محوطه بیرونی فرهنگسرای رسانه می بینم، مردم با فاصله یک صندلی با رعایت پروتکل های بهداشتی نشسته اند.

برای ازدواج تصمیم عجولانه نگیریم

عبداللهی استاد دانشگاه فردوسی و مشاور ازدواج آستان قدس رضوی مهمان برنامه امشب کوچه محرم است.

او به این نکته اشاره می کند که آشنایی، آگاهی، شناخت، فرهنگ و اشتراک فرهنگی هم قبل از ازدواج مهم است.

این استاد دانشگاه معتقد است: کرامت ها باید حفظ شود، اما باید به این نکته توجه شود که برای بزرگ ترین تصمیم زندگی عجله نکنیم. به بحث اعتقادی در خواستگاری توجه نمی شود

مجری و مهمان برنامه در جایگاهی که بالای آن با نام زیبای "یا رقیه" تزیین شده، نشسته اند.

عبداللهی به این موضوع اشاره دارد که مرد تکیه گاه زن و خانواده است، بنابراین باید در زمان خواستگاری به موضوعات اعتقادی بیشتر توجه شود در حالی که امروزه کمتر به این مهم توجه می شود.

مشاور ازدواج آستان قدس رضوی تاکید می کند: اصل سرمایه جوان ایمان و سلامتی روح و روان است، جوان امروز نسبت به جوان دیروز متفاوت است.

به گفته او مشاوره ازدواج کمک خوبی برای تشکیل زندگی مشترک است.

اطلاعات مربوط به ازدواج برای جوانان و والدین آنها لازم است

دوربینی روی سه پایه قرار گرفته و در حال فیلم گرفتن از صحبت های مهمان برنامه است، بانویی با چادر مشکی ایستاده و در حال فیلم گرفتن است، چشمم به یکی از بانوان میفتد، از او درباره آشنایی اش با این مراسم می پرسم، می گوید، من از طریق دخترم با این مراسم آشنا شدم، برنامه خوبی است، به نظرم اطلاعات مربوط به ازدواج برای جوانان و والدین آنها لازم است.

موضوعاتی که درباره ازدواج گفته می شود برای جوانان مفید است

فیلمی از کربلا و حرم امام حسین(ع) از یک پرده کوچک سینمایی در حال پخش است، عبداللهی پس از پایان صحبت هایش درباره ازدواج جوانان، روایتی از کربلا را توصیف می کند.

۳ پرچم بزرگ مشکی و قرمز بر روی دیوار محوطه قرار گرفته است، یکی از آقایان که در کنار خانواده اش در مراسم حضور دارد می گوید: چنین برنامه هایی باید بیشتر از اینها برگزار شود، او که خود را مهدی نصراللهی معرفی می کند ادامه می دهد، من جلسه دومی است که در این مراسم حضور دارم، موضوعاتی که درباره ازدواج گفته می شود برای جوانان مفید است.

ما جاماندگان اربعینیم

یکی از راویان در جایگاه اجرای برنامه حضور یافته و قصد دارد روایتگر ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ باشد.

همزمان از بلندگوها صداهایی از رزمندگان که با صدای بلند الله اکبر با دشمن مبارزه می کردند، صدای تیر و گلوله شنیده می شود، صادقی راوی جوانی است که از مقاومت ۳۴ روز مردان و زنان در خرمشهر سخن می گوید، او به روایتگری در حالی ادامه می دهد که تعدادی از مردم در کنار دیوارها ایستادند و با گوشی هایشان در حال گرفتن فیلم هستند.

این راوی جوان وقتی به اینجای داستان رسید که ما جاماندگان اربعینیم، اشک در چشمان بانوان و آقایانی که در مراسم حضور دارند، جاری شد.

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

گروهی جوان با طبل های بزرگ و کوچک وارد مراسم شدند، همگی آنها مشکی پوشیدند و ماسک هایشان هم مشکی است.

حدود ۱۰ یا ۱۲ نفری هستند، منتظر هستند تا روایتگری راوی جوان تمام شود تا آنها برنامه خود را اجرا کنند، از بلندگو صدای فلوت شنیده می شود.

دو نفر از جوانان با کمک هم طبل بزرگی را روی سکو می گذارند، این طبل زنی قرار است آخرین بخش مراسم کوچه محرم باشد. دستهای همه مردم رو به آسمان بلند شده و چند بار با صدای بلند صدا می زنند، لبیک یا حسین(ع).

باز این چه شورش است که در خلق عالم است، بیت شعری زیبا و ماندگار که روی دیواری که با پارچه مشکی پوشیده شده، نوشته شده، بخش روایتگری با دعای لبیک یا حسین(ع) پایان می یابد و با قرائت یک صلوات به بخش طبل زنی متصل می شود.

دو نفر از جوانان پرچم بزرگی را که با رنگ قرمز روی یک پارچه مشکی نوشته شده یا حسین(ع)، تکان می دهند.

برنامه طبل زنی جوانان آغاز می شود، جوانانی که شاید هنوز به ۲۵ سال نرسیده اند، با فلوت برنامه خود را آغاز می کنند و این هنر زیبای محرمی با طبل زنی ادامه می یابد.

همزمان تصاویری از کربلا از پرده کوچکی در حال پخش است، مجری برنامه در حالی که صدای فلوت شنیده می شود، قطعه شعری را می خواند که مرتبط با اربعین است.

طبل زنی آغاز می شود، همزمان پرچم های بزرگ در دستان جوانان در آسمان به حرکت درمی اید، هماهنگی خاصی بین جوانان هنرمند وجود دارد، عکاسی در حال عکاسی از این بخش است، بخشی از مردم گوشی به دست هستند و در حال گرفتن فیلم از این هنر زیبای محرمی هستند.

معنوی ترین بخش این مراسم، آوردن پرچمی از کربلا به مراسم بود.

حال و هوای معنوی خاصی دارد این مراسم، صدای طبل زنی و فلوت که می آید کافی است تا چشمانم را ببندم و خود را در کربلا جزو زائران پیاده اربعین تصور کنم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.