این روزها اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در کشورمان برای مقابله با ویروس کرونا سرعت یافته است.

چالش تازه واکسن‌نزن‌ها

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه هفته گذشته بیش از ۸ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شد و در هفته جاری بیش از این رقم واکسن کرونا تزریق خواهد شد، از ایجاد لاک‌داون هوشمند در آینده خبر داده و گفته است: از این پس کسی می‌تواند به هتل و مراکز عمومی مانند استادیوم برود که واکسن زده باشد. بر این اساس بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌شود تا به زندگی عادی بازگردیم، با این حال مواردی مانند ماسک و رعایت فاصله و تهویه و... باید رعایت شود.

حالا آن‌طور که به نظر می‌رسد قرار است با اعمال قرنطینه هوشمند بسیاری از محدودیت‌های عمومی برداشته شود و بار آن بر دوش کسانی خواهد افتاد که همچنان بر طبل واکسن‌هراسی می‌کوبند.

چرا قرنطینه هوشمند؟

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران از هدف گذاری برای شروع قرنطینه هوشمند خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: الان انجام واکسیناسیون اولویت اصلی ستاد کرونا شده و برای این منظور هم واقعاً انرژی صرف می‌شود به طوری که حجم زیادی واکسن وارد کشور شده و در دسترس قرار گرفته است. ضمن اینکه کمپین ضربتی واکسیناسیون در تهران از اول مهرماه آغاز شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. هدف این است واکسیناسیون عمومی در کشور به مرز بالای ۸۰ درصد برسد و پس از آن بتوانیم قرنطینه هوشمند را اجرایی کنیم.

وی نرسیدن به حد نصاب در پوشش واکسیناسیون عمومی را تنها دلیل اعمال نشدن قرنطینه هوشمند در کشور می‌خواند و می‌گوید: اما با دستور ویژه مقام عالی وزارت و پیگیری‌های ستاد مقابله با کرونا قطعاً قرنطینه هوشمند عملیاتی می‌شود که بر اساس آن ارائه خدمات اجتماعی مثل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، حضور در کنسرت‌ها، سینماها، مراکز خرید و... منوط به ارائه کارت واکسن کرونا خواهد بود.

وی در خصوص ضرورت اعمال قرنطینه هوشمند در کشور هم می‌گوید: این از جمله موضوعاتی است که در دنیا روی آن بحث شده است، چون قاعدتاً افرادی که واکسن نزده باشند امکان ابتلا به ویروس مهلک کرونا و انتقال آن به دیگران را دارند یعنی افراد دیگر جامعه را هم درگیر این ویروس می‌کنند؛ بنابراین از نظر امنیت اجتماعی به‌نظر می‌رسدمثل خیلی از جاهای دیگر دنیا باید قرنطینه هوشمند را اعمال کنیم تا آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کرونا را کاهش دهیم.

باید واکسیناسیون اجباری شود

عاطفه عابدینی، دبیرسابق کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به قدس می‌گوید: برای رسیدن به واکسیناسیون همگانی به سطح ایمنی مؤثر اگر بتوانیم سطح آموزش مردم را بالا ببریم و آن‌ها را برای انجام این کار متقاعد کنیم خیلی بهتر است، اما الان واکسیناسیون برای افراد بالای ۱۸ سال آزاد اعلام شده است و به نظرم همه باید واکسن کرونا بزنند تا به آن درصد از ایمنی که در سطح جامعه لازم است، برسیم.

وی تأکید می‌کند: برای ایمنی جامعه در مقابل کرونا باید ۸۰ تا ۹۰درصد مردم واکسینه شوند، وگرنه واکسیناسیونی که تا الان انجام شده نتیجه لازم را نمی‌دهد. ضمن اینکه کرونا مثل بعضی از بیماری‌ها نیست که اگر فرد نخواست خود را درمان کند پیامدهای آن فقط گریبان خودش را بگیرد؛ بیمار کرونایی دیگران را هم درگیر این بیماری می‌کند. بنابراین حتی به‌خاطر بقیه هم که شده باید واکسن آن را تزریق کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفته شده واکسیناسیون اجباری شود. البته بنده با واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال با واکسن سینوفارم موافق نیستم. نمی‌گویم با فایزر موافق هستم یا خیر چون مگر چقدر می‌توانیم واکسن فایزر داشته باشیم. مشکل اینجاست واکسیناسیون زیر ۱۸ سال الان در دنیا فقط با فایزر تأیید شده و حتی با مدرنا هم تأیید نشده است. بنابراین نباید برای واکسینه کردن افراد زیر ۱۸ سال عجله کنیم. بهتر است تلاشمان را برای متقاعد کردن افراد بالای ۱۸ سال بیشتر کنیم تا واکسن بزنند اما اگر می‌خواهیم به زیر ۱۸ ساله‌ها هم واکسن بزنیم باید این کار را در قالب مطالعه بالینی انجام دهیم.

قرنطینه هوشمند به‌تدریج انجام شود

مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم با اشاره به اینکه وقت اعمال قرنطینه هوشمند در کشور فرا رسیده است، به قدس می‌گوید: وقتی از منظر مرگ و میر نگاه می‌کنیم کسی که واکسن نمی‌زند نه تنها خودش را در معرض بیماری کرونا و مرگ قرار می‌دهد بلکه دیگران را هم در معرض خطر قرار می‌دهد و این گونه، عوارض اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کند. بنابراین باید واکسیناسیون به گونه‌ای مدیریت شود که بالای ۸۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند و برای این منظور دولت می‌تواند همه تدابیر لازم را اتخاذ کند، اما دنیا برای رسیدن به این هدف از راهکار ارائه نکردن خدمات اجتماعی برای وادار کردن افراد به زدن واکسن کرونا استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید ارائه بعضی از خدمات اجتماعی در کشور منوط به داشتن کارت واکسن شود، می‌افزاید: البته اجرای قرنطینه هوشمند در سال نخست باید فقط برخی از خدمات را دربربگیرد و سپس به‌تدریج در سال‌های بعد تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند. یعنی اجرای برنامه باید به گونه‌ای باشد که از آن استقبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.