رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری سه عامل کلاهبرداری با ترفند فروش سؤال‌های کنکور در فضای مجازی خبر داد و گفت: ۵ هزارو ۳۸۹ نفر از داوطلبان کنکوری بازیچه شیادان اینترنتی شدند.

۵هزار داوطلب کنکور بازیچه شیادان اینترنتی

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح این ماجرا گفت: در پی رصد و پایش فضای سایبری کارشناسان پلیس فتا متوجه فعالیت غیرقانونی یک کانال تلگرامی شدند که تعداد قابل‌توجهی عضو داشت. باتوجه به اهمیت حوزه فعالیت این کانال تلگرامی، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان اداره مبارزه با جرایم سایبری قرار گرفت.

فروش سؤال‌های کنکور تا ۱۵ میلیون تومان!

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به اینکه گردانندگان کانال دست به فریب مردم زده بودند، ادامه داد: در پی بررسی‌های بیشتر محتوای کانال تلگرامی که گفته شد مخاطب قابل‌توجهی هم داشته، مشخص شد افرادی که پشت پرده ماجرا حضور دارند با وعده انتشار سؤال‌های کنکور اقدام به فریب افراد پشت کنکوری کرده و در ادامه به بهانه تحویل این سؤال‌ها از اعضای کانال تلگرامی مبالغی بین یک تا ۱۵ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

همین ترفند سبب شده بود تا مخاطبان قابل‌توجهی که بیشتر آن‌ها از داوطلبان کنکور و همان پشت‌کنکوری‌ها بودند، جذب کانال موصوف و به نوعی در دام شیادان گرفتار شوند.

همه چیز زیر سر نوه شیاد بود

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا با یک‌سری اقدامات فنی و پلیسی به سرعت توانستند سرنخ‌های قابل اتکایی از پشت پرده مجرمانه عاملان ایجاد صفحه تلگرامی بدست آورند. درمرحله نخست عامل ایجاد کانال تلگرامی که مردی سالخورده و ساکن یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی بود، شناسایی شد. پس از آن، مرد سالخورده در بازجویی‌های صورت گرفته خود را از ماجرا بی‌خبر اعلام کرد و حتی منکر آن شد که سیم‌کارت و یا گوشی تلفن همراه هوشمندی به نامش باشد.

سرهنگ جهانشیری افزود: در پی تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان پلیس فتا شهرستان سرخس و باتوجه به اظهارات فرد مذکور تحقیقات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد نوه فرد شناسایی شده که دانشجوی سال اول دانشگاه است با همدستی دو تن دیگر از دوستانش با سوءاستفاده از کارت ملی پدربزرگ خود اقدام به دریافت سیم کارت کرده و در ادامه با ایجاد کانال تلگرامی با نام فروش سؤال‌های کنکور به قصد کلاهبرداری از داوطلبان کنکوری مبالغی در حدود ۷۰۰میلیون ریال بدست آورده است. باتوجه به ابعاد گسترده ماجرا تحقیقات در خصوص تعداد و میزان کلاهبرداری‌های صورت گرفته ادامه دارد.

به هویت‌های مجازی اعتماد نکنید

رئیس پلیس فتا استان به تمامی شهروندان هشدار داد: شهروندان و کاربران فضای مجازی به خاطر داشته باشند کلاهبرداران با توجه به گستردگی فضای سایبری و امکان مخفی کردن هویت خود در این فضا، محل را برای اقدامات مجرمانه خود نظیر آنچه مطرح شد مستعد می‌دانند، بنابراین به هیچ عنوان به هویت‌های اعلام شده توسط افراد اعتماد نکنید و از قبول هرگونه پیشنهادی خلاف قانون و مقررات پرهیز نموده تا دستمایه کلاهبرداران فضای سایبری نشوند.

اینکه عده‌ای در فضای مجازی با ادعای فروش سؤال‌های کنکور کانالی تلگرامی ایجاد کنند پرواضح است در پس پرده آن، اقدامی خلاف قانون نهفته است و کاربران باید مراقبت بیشتری در این راستا داشته باشند. شهروندان می‌توانند برای ارسال گزارش و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه‌ای در فضای سایبری بلافاصله با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارتباط برقرار نموده تا از دریافت خدمات فوریت‌های سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.