پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان» امروز با حضور در حرم حضرت علی (ع) کار خود را آغاز کرد.

آغاز «روایت راهیان» در صحن حرم امام علی(ع) / جای خالی زوار ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اجرای «همایش راهیان» در صحن اصلی حرم امیرالمومنین علی (ع) گفت: پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان» در آستانه اربعین حسینی ماه صفر ۱۴۴۳ قمری روز گذشته کار خود را با اجرای سنج و دمام و اجرای سه گروه تعزیه‌خوانی آغاز کرد. گروه سنج و دمام در چهارراه شارع‌الرسول اجرای خود را آغاز کرد و به همراه گروه‌های نمایشی به سوی درب اصلی باب‌القبله حرم حضرت علی (ع) حرکت کرد.

وی افزود: برای اولین بار است که طی پنج همایش گذشته، ما توفیق حضور و اجرا در صحن اصلی حرم امیرالمومنین علی (ع) را داشتیم و بسیار از این نیم نگاه حضرت به این رویداد مسروریم.

زارعی در مورد اجراهای روز اول همایش گفت: سه اجرای تعزیه به زبان عربی و یک اجرای تعزیه به زبان فارسی به همراه نقالی مرشد میرزاعلی برنامه‌های روز اول ما در این همایش بودند. امروز نیز به سوی موکب ۱۶۱ حرکت کردیم و با استقرار در آنجا با موکب‌داری و میزبانی سید عقیل که هرسال چشم انتظار ما است به اجرای برنامه‌های خود می‌پردازیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مورد برنامه اجراهای این همایش در موکب عمود ۱۶۱ ادامه داد: به واسطه گرما در طول روز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که شب‌ها پس از نماز مغرب و عشا اجرای نمایش با تعداد بیشتری داشته باشیم. پس از اجرای برنامه‌های خود در این موکب به سوی کربلای معلی حرکت خواهیم کرد که به زودی از جزئیات برنامه‌ها در آنجا نیز گزارشی ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: هر ساله با بیش از ۲۰۰ هنرمند از سراسر کشور از جمله استان‌های مرکزی، کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و … که در تعزیه صاحب نام بودند در این همایش شرکت می‌کردیم اما پنجمین همایش ما به دلیل پاندمی ویروس کرونا با محدودیت‌های بسیاری روبرو شد. امسال نیز با مشکلاتی که گفته شد، ستاد اربعین تنها مجوز و سهمیه حضور ۶۰ هنرمند را به ما دادند. این ۶۰ هنرمند با اجرای ۶ مجلس عربی، ۲ مجلس تعزیه به زبان ترکی و فارسی و اجرای نقالی به همراه سنج و دمام ما را همراهی خواهند کرد.

زارعی ادامه داد: مردم ایران بدانند که واقعاً پیاده‌روی اربعین با حضور آنها صفای دیگری دارد که حتی زوار و موکب‌داران عراقی نیز به این موضوع اذعان دارند. جای خالی شور و حال، روشنی و طراوتی که زوار ایرانی به پیاده‌روی هرساله اربعین می‌بخشند بسیار حس می‌شود. ان‌شاءالله سال آینده بی هیچ مانعی تمامی ایرانی‌ها امکان حضور در این رویداد مقدس و معنوی را پیدا کنند.

وی در پایان با خطاب به جامانده‌های پیاده‌روی اربعین امسال گفت: می‌دانم چقدر دلتنگ این راه هستید اما بدانید که هرگونه همراهی با پیاده‌روی اربعین حسینی از سوی شما در ایران کم از حضور فیزیکی شما در این مسیر نیست. بی‌شک شما با دل‌های خود ما را در این راه همراهی می‌کنید.

پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با حضور ۶۰ هنرمند با اجرای تعزیه، نمایش خیابانی، اجراهای تلفیقی تعزیه و نمایش به همراه نقالی و سنج و دمام از امروز اجراهای خود را در نجف اشرف آغاز کرد و تا روز اربعین حسینی به اجراهای خود ادامه خواهد داد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.