۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 770587

تو رفته‌ای و یک کاروان قلب، آماده برای بذل شدن و ملاقات با خدا را با خود برده‌ای و امروز که هزاران سال از رفتن کاروانت می‌گذرد، ما عابران تاریخ، پشت قدم‌هایت، به «بذل» شدن فکر می‌کنیم.

انتهایی‌ترین نقطه «بذل شدن»

انتهایی‌ترین نقطه «بذل شدن» شاید عصر یا شب هشتم ذی‌الحجه بود، اباعبدالله(ع) پیشاپیش مردمی ایستاده و آخرین جملاتش در مکه، در  شهر حرم جدش می‌پیچد و برای همیشه همه را دعوت می‌کند؛ آماده‌ترین دلداداگان تاریخ را

«مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنِی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللّهُ تَعالی» هر کس آماده است خون قلبش را در راه ما نثار کند و جهت دیدار خداوند مهیا است، با ما بیاید اگر خدا بخواهد عازمم. صبحگاهان عازم خوهیم شد ان شاءالله.

خوشبختیِ مهیاترین آدم‌های تاریخ، وقتی این کلمات از لبان مبارکت در حرم جدت پیچید، رقم خورد و صبحگاهان، آماده بذل خالص‌ترین داشته‌های خود، آماده برای ملاقات با خدا، منزل به منزل با تو آمدند؛ با تو که رسمت همین است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ» خون قلبش را در راه تو داد: «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ» : تا چون منی راه گم نکنم، تا در حیرت عمر به سر نبرم.  

تو رفته‌ای و یک کاروان قلب آماده برای بذل شدن و ملاقات با خدا با خود برده‌ای. امروز که هزاران سال از رفتن کاروانت می‌گذرد، ما عابران تاریخ، پشت قدم‌هایت، به «بذل» شدن فکر می‌کنیم. به «مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ». به اینکه چه طور می‌شود بذل تو شد؟

می‌گویند «مُهجه» یعنی بهترین و خالص‌ترین هر چیزی. تو به این کلمات اکتفا نکردی، بلکه با کاروان کوچکت، خالصانه‌ترین و عاشقانه‌ترین نمایش بذل شدن را پیش چشمان بشریت به نمایش گذاشتی و نشان دادی من که حسین بن علی هستم در انتهایی‌ترین نقطه «بذل» ایستاده‌ام. انتهایی‌ترین نقطه بذل، یعنی عبور از علی اکبر(ع). انتهایی‌ترین نقطه بذل یعنی به میدان فرستادن قاسم(ع)، گذشتن از عباس(ع). انتهایی‌ترین نقطه بذل یعنی دل کندن از کوچکت‌ترین دختر، یعنی تنها گذاشتن زینب(س) و خیمه‌ها، یعنی سپر سنگ و چوب و شمشیر و نیزه شدن ...، یعنی ...

تو در منتهی الیه «بذل» شدن ایستادی و در نبرد برای اثبات وابستگی جان انسان به خدا، گفتی می‌شود از همه اینها عبور کرد و آخرین نقطه، اینجاست: گودال قتلگاه. شما چند قدم می‌توانید بذل شوید؟ ما برای خدا در کدامین نقطه بذلیم؟

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.