مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن تشریح نمایش‌ها و برنامه‌های پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از نخستین تجربه اجرای گروه هنرمندان نمایش آیینی کشورمان در صحن حرم حضرت علی(ع) در این رخداد نمایشی خبر داد.

نخستین تجربه اجرای هنرمندان تئاتر مذهبی در صحن حرم حضرت علی(ع)

به گزارش قدس آنلاین، شور و حال زائران حرم حضرت امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین یک دهه است که به فصلی جدایی‌ناپذیر از رفتارهای آیینی مسلمانان و به‌ویژه ایرانیان بدل شده‌است. رویدادی که همواره از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان با محوریت رویدادی تاریخی از صدر اسلام یاد می‌شود.

هنرمندان تئاتر نیز با همت اداره‌کل هنرهای نمایشی حوزه هنری از سال ۱۳۹۵ تلاش کرده‌اند تا در همراهی و همدلی با نبض جامعه و پاسخ‌گویی به رویدادهای آمیخته با زیست عمومی مردم این‌بار در این پیاده‌روی و تجمع بزرگ عاشقان اباعبدالله با اجرای آثار نمایش آیینی و مذهبی حضور پیدا کنند.

هرچند شیوع ویروس کرونا طی دو سال اخیر برگزاری پیاده‌روی اربعین را با محدودیت‌هایی مواجه کرده؛ اما امسال نیز با رایزنی کوروش زارعی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی حوزه هنری مجوز حضور ۶۰ هنرمند برای اجرا در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از سوی ستاد ملی پیاده‌روی اربعین دریافت شد.

برای اطلاع هرچه بیشتر از برگزاری این دوره اجرایی همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین با ‌عنوان روایت راهیان با کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به گفت‌وگو پرداختیم.

حضور ۶۰ هنرمند در پنجمین همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین

کوروش زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین با عنوان روایت راهیان به مناسبت اربعین ۱۴۴۳ هجری قمری با بیان آنکه پنجمین دوره این همایش از روز شنبه (سوم مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی برابر با ۱۸ صفر ۱۴۴۳ قمری) کار خود را آغاز کرد افزود: اجرای سه گروه تعزیه‌خوانی و همراهی هنرمندان نقال و اجرای سنج و دمام از برنامه‌های گروه‌های حاضر در این دوره تئاتر اربعین حسینی هستند.

زارعی با بیان آنکه امسال برای نخستین‌بار است که سعادت اجرا در صحن حرم امام اول شیعیان حضرت علی(ع) نصیب گروه‌های نمایشی حاضر در این همایش تئاتری و مذهبی شده‌است خاطرنشان کرد: بی‌هیچ تردیدی این نیز گوشه عنایتی از الطاف ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت علی(ع) و فرزند بزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) به شیعیان جهان و به‌ویژه خادمان هنر نمایش آئینی در کشورمان بود که سعادت چنین اجرایی نصیب ما شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: در روز دوم همایش (روز یکشنبه؛ چهارم مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی برابر با ۱۹ صفر ۱۴۴۳ قمری) مسیر خود را به سمت کربلا آغاز کرده و در عمود ۱۶۱ که یکی از محیط‌ها و مکان‌های شناخته‌شده برای زائران اربعین حسینی است توقف کردیم. این‌بار سه گروه نمایشی تعزیه به زبان‌ عربی با همراه گروه سنج و دمام و نقالی مرشد میرزاعلی برگزار شد.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به آنکه برنامه اغلب اجراها به‌سبب گرمای هوا در طول روز به بعد از نماز مغرب و عشاء منتقل شده‌است، خاطرنشان کرد: در طول روز با تک اجراهایی میزبان زائران کربلای معلی هستیم اما بعد از نماز مغرب و عشاء تلاش می‌کنیم با اجراهای مختلف و متعدد بتوانیم در کنار زدودن غبار خستگی از عاشقان اباعبدالله سهم و دین خود را نیز این‌بار با زبان هنر نمایش در بازتاب واقعه کربلا، حماسه عاشورا و بعد ادامه‌دادن راه سید و سالار شهیدان توسط اسرای کربلا و حضرت زینب(س) را ایفا کنیم.

کارگردان نمایش دروازه ساعات تصریح کرد: روز سوم این همایش هم‌زمان با روز اربعین در کربلای معلی به انجام خواهد رسید و با اجرای نمایش‌ها در روز اربعین، پنجمین همایش نیز به کار خود پایان می‌دهد و بار دیگر شوق نگاه ما به سال آینده و اربعینی دیگر برای حضور هرچه باشکوه‌تر در این همایش همدل با شور ملی و مذهبی ایرانیان در مسیر پیاده‌روی ایرانیان و شیعیان در مسیر پیاده‌روی اربعین خواهد بود.

سال دیگر با ریشه‌کن شدن کرونا بار دیگر شاهد حضور گستره هنرمندان خواهیم بود

زارعی همچنین در پایان با بیان آنکه امسال به دلیل محدودیت‌های کرونا تعداد کمتری از عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کردند، ابراز امیدواری کرد تا در اربعین سال آینده با ریشه‌کن شدن ویروس کرونا بار دیگر شاهد همان شور، شعف و سیل عاشقان امام حسین(ع) و حضور گسترده هنرمندان از سراسر کشور در مسیر عاشقی و خدمت به خاندان عصمت و طهارت و همچنین زائران مسلمان و شیعیان شیفته مکتب حسینی باشیم.

پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با حضور ۶۰ هنرمند با اجرای تعزیه، نمایش خیابانی، اجراهای تلفیقی تعزیه و نمایش به همراه نقالی و سنج و دمام از ۴ مهر ماه اجراهای خود را در نجف اشرف آغاز کرد و در شامگاه اربعین حسینی به اجراهای خود ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.