سرپرست مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: پایش محیطی دریای خزر با هدف اندازه‌گیری مولفه‌های کیفی آب و رسوب در مصب رودخانه‌های مهم آن در حال انجام است.

پایش محیطی دریای خزر با هدف اندازه‌گیری کیفی آب

به گزارش قدس آنلاین، «سیده معصومه بنی هاشمی»، افزود: نظر به اهمیت مطالعات و بررسی مستمر وضعیت دریای خزر و نقش آن در برنامه‌ریزی‌ها و نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و اقدام‌های توسعه‌ای و کمک به اتخاذ تصمیم‌های مناسب در منطقه حساس ساحلی این دریا، مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر به عنوان زیر مجموعه مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، در جهت وظایف محوله خود، نسبت به پایش و مطالعه خواص کیفی و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی رسوبات و منابع آب دریای خزر و همچنین تغییرات مناطق ساحلی حاصل از نوسان های آب در چارچوب کنترل حریم دریا و راهکارهای بهینه جهت حفاظت از اراضی ساحلی اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: براین اساس برنامه و اقدام های پایش محیطی دریا، در قالب ۱۴ محور شاخص در سواحل جنوبی خزر جهت اندازه‌گیری دوره‌ای تغییرات محدوده ساحلی، ارزیابی کیفیت آب و مشخصه‌های رسوبی از بخش خشک ساحلی تا عمق هفت متر دریا و همچنین اندازه‌گیری مؤلفه‌های کیفی آب و رسوب در مصب رودخانه‌های مهم باهدف پایش درازمدت و جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد گستره روشنی جهت ارزیابی و تخمین تقابل‌های کیفی و شیمیایی دریا و رودخانه و چاره‌اندیشی‌های کاربردی در وزارت نیرو و سازمان‌های ذی‌ربط و بهبود شرایط و حذف کاستی‌های موجود انجام می‌گیرد.

این مقام مسوول گفت: این مهم به‌ویژه در شرایط کنونی به جهت اهمیت آثار جهانی و منطقه‌ای تغییرات اقلیمی و بررسی تأثیرات آن بر حوضه دریای خزر و دیده‌بانی منطقه‌ای وضعیت این دریا و تأمین توسعه پایدار فعالیت‌ها و بهره‌برداری‌ها بیش از هر زمانی حائز اهمیت است.

بنی هاشمی ادامه داد: بدین منظور در برنامه‌های تحقیقاتی سال ۱۴۰۰ مؤسسه تحقیقات آب ۱۴ محور شاخص عنوان شده مورد تاکید و عملیاتی شده و در نظر داریم داده‌های پایش محیطی و ارزیابی کیفیت آب‌های ساحلی و انجام آن به‌صورت دوره‌ای در دریا و مصب رودخانه‌های مهم را استمرار دهیم. دلیل این موضوع نیز اهمیت حفاظت از سواحل، مدیریت منابع آب و کنترل آلاینده‌ها و ضرورت وجود اطلاعات و آگاهی از روند تغییرات محیطی و علل آن، با لحاظ اعتبارات مناسب، است.

 ۲۶ شهریور ماه مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب اعلام کرد: به منظور مطالعه مستمر منابع آب دریای خزر و سواحل آن، پروژه پایش سواحل جنوبی دریای خزر در ۱۴ ایستگاه شاخص و ۱۲ موقعیت مصب رودخانه و تالاب در استان‌های ساحلی آغاز به‌کار کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.