محمدخانی گفت: مولانا و شمس از یکدیگر جدانشدنی هستند ولی روایت از زندگی شمس نوعی تصویرافسانه سان است که البته در سه دهه اخیر بعد از تصحیح مقالات شمس، این تصویر واقعی‌تر شده است.

ارائه تصویرغیرواقعی و افسانه‌سان ازشمس/ بررسی کارنامه مولوی‌پژوهی

به گزارش قدس آنلاین، روز هفتم و هشتم مهرماه روزبزرگداشت شمس ومولانا و فرصت خوبیست برای ارزیابی کارنامه مولوی پژوهی وشمس پژوهی است. درسال گذشته کارنامه مولوی پژوهی نسبت به سالهای قبل کم برگ تر است ولی مثل گذشته ازشاعران پرمخاطب باقی مانده وکتابهای جدیدی درباره زندگی واندیشه های او منتشرمی شود.

علی اصغرمحمدخانی معاون فرهنگی وبین الملل شهرکتاب با اشاره به کارنامه مولوی پژوهی درسال گذشته وبه مناسبت ۷و۸ مهرماه روزبزرگداشت شمس ومولانا گفت: میان آثار مولانا، کتاب گران سنگ مثنوی از دیرباز در بسیاری از کشورها بویژه در ایران، ترکیه و شبه قاره هند، مورد توجه گروه های مختلف قرار گرفته و آثاری فراوان در پیوند با آن بوجود آمده است؛ اما درباره این آثار بوجود آمده، تاکنون گزارشی مدون و بایسته ارائه نشده است. بدست دادن گزارش هایی علمی و آماری از چگونگی سیر مثنوی پژوهی در کشورهای مختلف، از یکسو پایگاه مولانا و مثنوی را در آن دیار روشن تر میکند و از سویی اهمیت فرهنگ و زبان فارسی را بیش از پیش نشان میدهد و از سویی نیز راه دیگر پژوهش گران حوزه مولانا پژوهی را هموارتر میکند.اهمیت واعتباری راکه مولانانزدطیف بسیاروسیع مخاطبان خود، درسراسرعالم واعصارداشته است وافزونترمی شود بایدبیشترکاویده شود وآثارمنتشرشده به تحقیقات ومطالعات آینده وبرخورداری ازاندیشه ها وآثارمردی شگرف وشاعری شگفت، که نزدیک به هشتصدسال پیش پابه دنیا نهاد، کمک می کندوبردامنه ی آن می افزاید.

وی اضافه کرد: ازمهرماه سال گذشته تاکنون واز میان ۱۸۶ اثری که از مولوی و درباره‌ی او با شمارگان ۱۸۹۱۰۰ نسخه منتشر شده است، ۲۶ اثر با شمارگان ۳۹۲۵۰ نسخه به بازنویسی داستان‌های مثنوی به نثر و برای گروه‌های مختلف سنی اختصاص داشته است.مثنوی معنوی ۹ بار با شمارگان ۷۹۰۰ نسخه چاپ شده است. ۲۶ اثر به شرح مثنوی با شمارگان ۳۰۱۳۰ نسخه اختصاص داشته‌اندوفیه ما فیه نیز ۶ بار با ۴۱۵۰ نسخه منتشر شده است.هفت فرهنگ موضوعی درباره‌ی آثار مولانا با تیراژ ۱۵۴۰۰ نسخه در این سال راهی بازار شده است و غزلیات شمس تبریزی سه بار با شمارگان ۲۸۰۰ نسخه منتشر شده است.

محمدخانی افزود: آثاری که به صورت کتاب، مقاله و پایان نامه درباره مولوی نوشته و منتشرمی شود از دیگر شاعران فارسی بیشتر است وبه عنوان نمونه درسال گذشته۹۵ اثر به نقد و بررسی آرای مولانا و آثارش اختصاص داشته است که با تیراژ ۷۹۰۸۰ نسخه چاپ شده‌اندو۱۴ کتاب به زندگی مولانا و خانواده‌ی او خصوصا سرگذشت کیمیا اختصاص داشته است که تیراژ این آثار ۱۰۳۹۰ نسخه است.

محمدخانی به شمس پژوهی نیز اشاره کرد و ادامه داد: مولانا و شمس از یکدیگر جدانشدنی هستند ولی زندگی شمس در بیشتر منابع با آنکه حکایات ونکته هایی رابه صورت سرگذشت نامه درباره خصلتهای فردی شمس نقل می کنند تصویری افسانه سان از او ارائه می دهند که مولفان بعد از آنان این تصویر رابه نسبتهایی بسیاربزرگ تر ازواقعیت زندگی او جلوه داده اند.اما بعد از تصحیح مقالات شمس و در سه دهه گذشته با انتشارتحقیقات جدید درباره شمس وارتباط او با زندگی مولانا تاحدودی تصویرواقعی تری ازشمس بدست آمده است که هم درقالب پژوهش های علمی عرضه می شودوهم به شکل رمان و داستان.

محمدخانی افزود: در یک سال گذشته هفت کتاب درباره شمس تبریزی به صورت چاپ اول و تجدیدچاپ درشمارگان ۱۸۳۰۰ نسخه منتشرشده است که کتاب «ملک گرسنه» نوشته نهال تجدد بادوازده چاپ با بیشترین استقبال روبرو بوده است وکتاب هایی مانند «آکادمی عشق » نوشته شهاب الدین عباسی هم با چهار چاپ ازکارهای ارزشمند سال گذشته است.چاپ ۲۶ در این سال نشان می دهدکه کتاب خط سوم دکتر ناصرالدین صاحب الزمانی کماکان ازمنابع شناخت شمس برای مخاطبان بشمارمی رود.

وی درپایان افزود: مرکزفرهنگی شهرکتاب درروزهای بزرگداشت شمس ومولانا با معرفی کتاب های ارزشمندی که درسال گذشته درباره این دوشخصیت برجسته ادبیات فارسی وعرفان اسلامی منتشرشده است و انتشار سخنان مولفان این آثار و دیگر مولوی پژوهان برجسته تلاش می کند تا کتاب های مفید در اختیارمولوی دوستان وعلاقه مندان به شمس تبریزی قرارگیرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.