روز شنبه در اقلیم کردستان عراق و در مرکز آن اربیل خبری منتشر شد که از برگزاری یک کنفرانس با حضور چندین صهیونیست در مورد عادی سازی با رژیم صهیونیستی حکایت داشت و گزارش شد که طی آن برخی از مقامات کرد عراقی اعلام کرده اند این کشور باید در زمره کشورهای قرار بگیرد که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌اند، اما به محض پخش شدن این خبر دولت مرکزی عراق به طور قاطعانه بر موضع ثابت خود بر حمایت از آرمان فلسطین تاکید کرده و برگزاری این کنفرانس را محکوم کرد.

«فلسطین» در قلب ملت «عراق» جا دارد

به گفته فرانس پرس این نشست با حمایت اندیشکده‌ های آمریکایی و با حضور بیش از ۳۰۰ نفر که ۶۰ نفر از آنان فعالان شبکه های اجتماعی بودند، برگزار شد. طبق گزارش شبکه تلویزیونی العهد عراق «وسام الحردان الدلیمی» رئیس شورای «صحوه العراق» در نشست مذکور خواستار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده و این کار حمایت کرده است. بعد از بالا گرفتن اعتراضات در این کشور از سوی گروه‌های مختلف دولت اقلیم کردستان نیز اعلام کرد این کنفرانس بدون اطلاع دولت بوده است و دولت اقیلم اطلاعی از محتوای آن نداشته است!

در این راستا احمد الکنانی نماینده پارلمان عراق و عضو فراکسیون صادقون در گفتگو با خبرنگار قدس به شدت اینگونه اقدامات در عراق را محکوم کرد و گفت: تمام گروه های سیاسی و قومی و ملی عراق این کنفرانس را محکوم می کنند؛ این کنفرانس از چارچوب های عقیدتی، سیاسی و دینی ملت عراق به دور است؛ چرا که این ملت همواره عادی سازی با رژیم غاصب اسرائیل را رد و محکوم کرده اند؛ بنابراین برگزار کنندگان این کنفرانس به هیچ وجه نماینده عراق نیستند و بلکه بازیچه ها و دنباله روی های برخی طرف های سیاسی به ویژه طرف های سیاسی خلیج فارس هستند که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند. دولت عراق باید اقدامات قانونی لازم را برای جلوگیری از تکرار اینگونه کنفرانس ها و مطالبه ها اجرایی کند و مسئولان اقلیم کردستان که به طور مکرر میزبان اینگونه کنفرانس ها و یا کنفرانس های مربوط به حزب بعث و امثال آن است را مورد عتاب قرار دهد، باید به این مسخره بازی ها از جانب اقلیم کردستان پایان داد.

احمد الکنانی در پاسخ به این سؤال که چه کسی و با چه هدفی در پس برگزاری این کنفرانس قرار داشته توضیح داد: اطمینان داریم که برخی کشورهای عربی خلیج فارس به رهبری فرانسه محرک اصلی این کنفرانس ها هستند، اما با صرفنظر از اینکه چه کسی در پس از این کنفرانس قرار داشته، ما قاطعانه اینگونه خواسته ها را محکوم و رد می کنیم ودر نتیجه دولت عراق باید یک موضع قاطع در قبال شرکت کنندگان در این کنفرانس اتخاذ کند تا درس عبرتی برای کسانی باشد که به دنبال ترویج اینگونه افکار و درخواست ها به ویژه در مورد عادی سازی با رژیم صهیونیستی و زیرپاگذاشتن حقوق ملت فلسطین هستند.

نماینده پارلمان عراق با اشاره به جایگاه محکم مسئله فلسطین و قدس شریف در دکترین سیاسی و ملی عراق تصریح کرد: از نظر دولت و ملت عراق، مسئله فلسطین یک مسئله اصلی و مسئله تعیین سرنوشت یک ملت است. سرزمین های یک ملت اشغال و حقوق آنها نقض شده است. گرچه متاسفانه امروز برخی کشورهای عربی موضع ننگینی را در قبال این مسئله جهان اسلام اتخاذ کرده اند، اما مسئله ملت فلسطین همواره در دل ملت عراق به عنوان مهمترین مسئله و اولویت باقی خواهد ماند و به هیچ وجه پشت آن را خالی نخواهیم کرد؛ بنابراین به هیج گروه، حزب و یا دولتی اجازه طرح اینگونه مباحث را نخواهیم داد.

وی در ارتباط با واکنش پارلمان عراق در قبال برگزار کنندگان این کنفرانس گفت: تمام گروه های سیاسی موجود در پارلمان عراق این کنفرانس را محکوم کردند و انتظار می رود که پارلمان آینده هم که پس از برگزاری انتخابات تشکیل خواهد شد، موضع محکمی را اتخاذ و قوانینی را تصویب کند که برگزارکندگان این کنفرانس و نشست های نامناسب و ناسازگار با فرهنگ عراق و امت اسلامی را از تکرار آن بازدارد. چه بسا یکی از اهداف برگزار کنندگان این کنفرانس تاثیرگذاری بر انتخابات آتی عراق بوده، اما قطعا امروز ملت عراق تشویق خواهند شد تا در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند و اجازه نخواهند داد تا این فرصت طلب ها کرسی های پارلمان و به تبع آن تصمیم گیری و تصمیم سازی عراق را بدست گیرند.

احمد الکنانی در پایان با اشاره به اقدام برخی از کشورهای عربی به عادی سازی روابط خود با رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کرد: معروف است که موضع این رژیم های عربی موضع ملت ها و مردم آنها نیست، در نتیجه این رژیم ها از عادی سازی و این اقدام ننگین خود محصولی برداشت نخواهند کرد و به اعتقاد من این عادی سازی برای آنها در نهایت منفعت و سودی نخواهد داشت، بلکه صرفا تلاشی برای حفظ حکومت خودشان است و آنها از ترس اینکه ساقط شوند خود را به دامن صهیونیست ها انداخته اند، غافل از اینکه خود رژیم صهیونیستی یک رژیم متزلزل و بی ثبات است که آینده ای ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.