معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: تعداد زیادی از زمین های شهرک های صنعتی استان بلاتکلیف است و بر اساس قانون و بدون هیچ چشم پوشی باید خلع ید و به سرمایه گذاران جدید واگذار شود.

زمین های بلاتکلیف شهرک های صنعتی خراسان شمالی باید خلع ید شود

به گزارش قدس آنلاین، محمود قنبری امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس گزارش مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی و در آخرین روند رسیدگی به پرونده زمین‌های واگذار شده و بررسی میزان فعالیت آنها مشخص شد که تعداد قابل توجهی از این زمین‌ها فقط واگذار شده‌ و هیچ عملیاتی بر روی آنها انجام نشده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تعداد بسیاری از طرح‌هایی که زمین دریافت کرده‌اند، فقط در مرحله نصب سوله یا دیوارکشی قرار دارد و نزدیک به ۱۰ سال قبل به همین منوال رها شده است.

معاون استاندار خراسان شمالی بیان کرد: بسیاری از این شرکت‌ها فقط زمین را دریافت کرده یا عملیات اجرایی اندکی بر روی آن انجام داده‌اند تا به ظاهر مشخص کنند که سرمایه‌گذاری بر روی زمین انجام گرفته است و مانع از بازپس‌گیری اراضی صنعتی شوند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از واگذاری این زمین‌ها رونق اشتغال بوده اما متاسفانه متقاضیان تاکنون نسبت به تحقق اهداف مورد نظر اقدامی نکرده‌اند که باید در اسرع وقت خلع‌ید شود.

 محمد صداقت مهر، عضو هیات مدیره شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی پیشتر اعلام کرده بود که ۷۱ قرارداد اراضی راکد در این شهرک‌ها رسیدگی و تعیین تکلیف شد و بر این اساس اراضی بدون پیشرفت فیزیکی به دولت برگردانده می‌شود و در این راستا فرصت زمانی دیگر برای ۶۸ قرارداد راکد داده شده است و سه قرارداد نیز در شهرک های صنعتی بیدک بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان نیز فسخ می شود.

این وضعیت در شرایطی است که شهرک های صنعتی خراسان شمالی با مشکل کمبود زمین برای سرمایه گذار مواجه است و در چنین شرایطی، شرکت شهرک های صنعتی استان تصمیم جدیدی برای ساماندهی این مساله گرفت تا از سویی وضعیت زمین های بلاتکلیف داخل شهرک های صنعتی را مشخص کند و از سوی دیگر با خلع ید این زمین ها از افراد فاقد صلاحیت، زمینه ورود سرمایه‌گذاران جدید را فراهم کند.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد و از مجموع ۲۸۶ واحد صنعتی و تولیدی موجود در شهرکها و نواحی صنعتی این استان، ۲۴۰ واحد فعال و حدود ۴۶ واحد غیرفعال است.

این استان شمالشرق کشور  ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد آن در روستاها سکونت دارند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.