حجت الاسلام شرافتی گفت: درس‌هایی که از اربعین حسینی می‌گیریم، ما را در یاری امام زمان (عج) یاری می‌کند.

از اربعین سالار شهیدان تا آمادگی برای قیام مهدوی/ چه درس‌هایی از اربعین حسینی می‌توان گرفت؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی سخنران و کارشناس مذهبی، با اشاره به اهمیت اربعین حسینی در تاریخ اسلام، گفت: در اربعین حسینی هستیم روزی که روز زیارت مخصوص اباعبدالله الحسین (ع) است. روزی که به برکت انقلاب اسلامی و بیداری شیعیان جهان برای همه عاشقان حسینی یادآور خاطرات خوش زیارت است و همین خاطرات خوش دل‌های جاماندگان از زیارت را بیشتر به سوز و گداز انداخته است. به هر حال دو سال است به دلیل بیماری کرونا کمترین زائر از کشور ما به سرزمین شور و شعور کربلای معلی مشرف می‌شود و به جای آنکه بازار زوار ایرانی داغ باشد، همه جا حرف از بازار داغ جاماندگان زیارت است.

وی افزود: گاهی فراق است که وصال را شیرین‌تر می‌سازد و دل‌ها را نزدیکتر می‌نماید. شاید شفای دل‌های ما در فراق باشد تا به زودی با رفع کامل بیماری کرونا به وصال برسیم و قدر آن را بدانیم؛ ولی باید توجه داشت که زیارت حسینی محدود و محصور به حضور فیزیکی در بین الحرمین و کربلا نیست.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام صادق (ع) به عنوان دستوری برای همه دورافتادگان از کربلای حسینی فرمودند که اگر سه مرتبه ذکر شریف «صلی الله علیک یا اباعبدالله» را تکرار کنیم به فیض زیارت می‌رسیم و نام ما را در زمره زوار ثبت می‌کنند و یا فرمودند اگر چنانچه شخصی به دیدار زائران کوی دوست برود و به آنان بگوید چه ثواب عظیمی شامل حال شما شده است و گوارای وجود شما؛ تمام ثواب و پاداشی که خدا شامل حال وی کرده است به این دلداده و جامانده از زیارت هم شامل می‌شود.

حجت الاسلام شرافتی تصریح کرد: با تفکر در این مطلب می‌فهمیم که رسیدن به ثواب زیارت آنقدر هم سخت نیست و از سفره کرم الهی بدون آنکه بخلی در میان باشد اختصاص ثواب به زیارت نرفته‌ها هم امکان دارد. پس هدف از زیارت را نباید محدود به رسیدن پاداش یا بخشش گناهان دانست.

این کارشناس مذهبی بیان کرد : بخشش گناهان نیز راه‌های متعددی دارد و منحصر در زیارت خانه خدا یا حرم پیامبر و اهل بیت نیست چراکه با انتشار فضائل علوی، آموختن مسائل شرعی، بکاء و گریه در مصیبت‌های اهل بیت نیز ممکن است؛ بنابراین لفظ جاماندگان شاید لفظی ناتمام باشد چرا که در معرفت دینی کسی که نیت عمل خیری را داشته باشد، جامانده نخواهد بود.

وی توضیح داد: پس باید ثمره زیارت را در اموری دیگر جستجو کرد. زیارت اهل بیت و به ویژه امام حسین (ع) اعلام آمادگی است. اعلام آمادگی برای نصرت امام زمان (عج)، یعنی من آماده ام تا خود را به امام حی و امام زمان برسانم و در رکاب ایشان انتقام تمام ظلم‌هایی که در حق اهل بیت روا داشته شده را بگیرم و به دنبال اجرای قسط و عدل باشم. در زیارتنامه‌های ائمه نیز این عبارت را پرتکرار می‌بینیم «وَ نُصرَتی لَکُم مُعَدَّة» یعنی یاری من برای شما آماده و حاضر است.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: این مطلب یعنی فرد می‌خواهد با پیمودن مسیرهای طولانی این را اعلام کند که من آماده ام و آمادگی یاری شما را دارم. حال فرد اگر زائر باشد، ولی از زیارت دنبال این مطلب نباشد حتی اگر دنبال ثواب یا بخشش باشد یا بقیه آثار زیارت، هدفش ناکافی و ناتمام است و اگر کسی در شهر و دیار خود از روی صدق و صفا این عبارت را با امام زمان خود بگوید به تمام اهداف زیارت رسیده ولو آنکه از شهر خود خارج نشده باشد. پس افرادی که کوله بار سفر را به هر دلیلی نبسته اند با رسیدن به این هدف زیارت می‌توانند به همه هدف برسند و زیارت رفته‌هایی که به این معنا و هدف توجه ندارند نیز باید تجدید نظر کرده و خود را جامانده از هدف زیارت به شمار آورند.

حجت الاسلام شرافتی اظهار کرد: اما چگونه می‌توان به نصرت و یاری امام زمان عجل الله تعالی پرداخت؟ شیوه و روش آن چگونه است؟ اولین مهم در این مسیر تقوا است. فرد هر اندازه متقی و پرهیزگار باشد مایه زینت امام زمانش خواهد بود و هر اندازه تقوا پیشه کند، به همان مقدار که در مسیر هدایت یا اصلاح گام بردارد، امام (ع) را یاری کرده است. مورد بعدی دعا برای تعجیل در فرج است گاهی انسان تمام خواسته‌ها و نیازهای خود را در حالات خوش عبادی و روحانی یاد می‌کند، اما در آن بین خبری از دعا برای تعجیل در فرج نیست گویا از کنار غیبت امام زمان خود به راحتی گذشته است و به بلای بی تفاوتی دچار شده است.

وی در پایان گفت: مورد دیگر یاری امام عصر (عج) در ابتدا تکمیل معرفت به امام زمان (عج) است و پس از آن فرد وظیفه دارد معارف مهدوی را به دیگران برساند و قدمی برای تبلیغ این امر مهم بردارد. آموختن مسائل دینی و عمل بر طبق آن و تلاش برای پیاده‌سازی آن در جامعه با روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر از دیگر شیوه‌های یاری امام عصر (ع) است. در نتیجه باید توجه داشت که منتظر واقعی کسی است هر لحظه آمادگی کامل خود را برای ظهور امام زمانش حفظ کرده و هدفی در کنار رسیدگی به امور دنیوی خویش، جز کسب رضایت امام زمانش ندارد. زیارت امام حسین علیه السلام و تمام عرض ارادت‌ها برای دستیابی به این هدف مهم است که امید است همه ما به این هدف بپردازیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.