بحران سوخت و کمبود بنزین هر روز در این کشور غوغا به پا می‌کند و این بار در پی خالی شدن پمپ بنزین‌ها و هجوم بسیاری از خودروها برای ذخیره سوخت دولت انگلستان خواستار آماده باش ارتش این کشور شده است. براساس این درخواست ارتش انگلیس بمنظور مقابله با هرگونه ناآرامی احتمالی در پی این بحران به حالت آماده‌باش درآمده است و از این رو رانندگان تانکرهای ارتش این کشور از روز (سه شنبه) تحت آموزش‌های ویژه برای کمک به سوخت‌رسانی به پمپ‌های بنزین قرار گرفتند. انگلیس ماه‌هاست که درگیر بحران کمبود سوخت است و تاکنون هم نتوانسته برای این مسئله راهکاری پیدا کند.

بحران سوخت، اعتراضات مردمی و دولت فشلی که پیامدهای برکسیت را پیش بینی نکرده

به گزارش قدس آنلاین، در این راستا، دکتر «احمد الزین»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی مقیم لندن در گفتگو با خبرنگار قدس به بیان دلایل و زمینه های بحران سوخت در انگلیس پرداخت و گفت: این روزها انگلیس شاهد بحران سوخت به دلیل ناتوانی در تهیه بنزین و مازوت و گازوئیل کافی در کشور است. طبق آنچه که دولت انگلیس اعلام کرده علت آن کمبود رانندگان تانکرها و ماشین های سنگین برای رساندن سوخت به پمپ بنزین هاست، اما در حقیقت دلایل دیگری برای این بحران وجود دارد. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تغییر قوانین صدور ویزا برای ورود رانندگان اروپایی به آن این کمبود و بحران را به وجود آورده است؛ زیرا بیشتر رانندگان تانکرها و ماشین های سنگین اروپایی بوده و تعداد کمی انگلیسی هستند. یکی دیگر از دلایل این مشکلات، بحران کروناست که باعث شده بسیاری از رانندگان به کشورهای اصلی خود بازگردند و در خانه بمانند و فعالیت نکنند. علاوه براین دولت برنامه ریزی لازم و جایگزینی برای این معضل نداشته و در واقع  این پیامد خروج از اتحادیه اروپا و بحران کرونا را پیش بینی نکرده بود.

احمد الزین افزود: به هر روی، دولت انگلیس اکنون اقداماتی ویژه را برای تغییر قوانین مربوط به اعطای ویزا به اروپایی ها و رانندگان ماشین های سنگین در دستور کار قرار داده تا ورود آنها و در نتیجه ورود سوخت به کشور تسهیل شود. بحران کنونی انگلیس فقط به بحران سوخت محدود نیست بلکه ورود مواد غذایی و کالاهای اساسی نیز با مشکل روبه روست. به این خاطر انگلیس آموزش رانندگی ماشین های سنگین را نیز در دستور کار قرار داده و همچنین رانندگان بازنشسته را برای بازگشت به کار فراخوان داده تا بحران را به ویژه آنکه اعیاد سال میلادی جدید نیز نزدیک است، حل کند. این برخی اقدامات ویژه اولیه است که دولت به دنبال اجرای آن است، اما این یک بحران ادامه دار خواهد بود و صرف چند اقدام ساده حل نخواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی در انگلیس در پاسخ به این سوال که چرا این اقدامات دولت برای حل بحران فایده چندانی نخواهد داشت توضیح داد: این اقدامات فایده ندارد، زیرا مردم دچار ترس شده و به دلیل نگرانی از کمبود سوخت و مواد غذائی به پمپ بنزین ها و مراکز سوخت هجوم آورده و صف هایی طولانی را در این اماکن بوجود آورده اند، آنها نه فقط ماشین های خود را هر روز پر بنزین می کنند بلکه با گالن و حتی پلاستیک بنزین را به منازل خود منتقل می کنند، بنابراین هجوم مردم به پمپ بنزین ها و مراکز توزیع سوخت و ذخیره آن در خانه های خود، باعث می شود تا اقدامات ویژه دولت بی فایده باشد، کما اینکه در زمان شدت شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم وقتی دولت اقدامات محدودیتی را اتخاذ کرد، مردم به مغازه ها یورش بردند و شروع به ذخیره مواد غذائی و کالاهای اساسی کردند و باعث ایجاد مشکل شدند.

وی با اشاره به اعتراضات مردمی در انگلیس به تبیین وضعیت موجود در خیابان های این کشور پرداخت و گفت: مردم انگلیس اکنون اعتماد خود به دولت را از دست داده اند و بیشتر آنها این دولت را شکست خورده و ناموفق می دانند؛ چرا که پس از خروج از اتحادیه اروپا، برنامه ای پیشگیرانه را برای این وضعیت طراحی نکرده و حتی امکان وقوع این بحران را پیش بینی نکرده بود، از این رو آنها دولت و وزرا را که به وظیفه خود عمل نکرده و به دلیل ناتوانی و سوء مدیریت عامل این بحران هستند، سرزنش می کنند، به همین خاطر اکنون شاهد نوعی تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه دولت هستیم و احتمالا طی روزهای آینده شاهد تظاهرات گسترده مردمی برای برکناری این دولت شکست خورده و ناموفق خواهیم بود و چه بسا این اعتراضات منجر به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام به منظور تغییر ساختار دولت شود.

احمد الزین در ارتباط با نحوه برخورد دولت و ارتش انگلیس با معترضان نیز تصریح کرد: در گذشته و هنگام اعترضات علیه سوء مدیریت کرونا شاهد بودیم که بین مردم و دولت و نیروهای نظامی درگیری های زیادی پیش آمد و دولت در برخی موارد متوسل به زور شد و افراد زیادی را بازداشت کرد و به نوعی این اعتراضات را سرکوب کرد و آزادی بیان را زیر پا گذاشت. قطعا دولت از اینگونه تحرکات مردمی به خشم می آید و به همین خاطر دست به بازداشت آنها می زند و با توسل به زور این اعتراضات را سرکوب می کند تا آنها را متفرق کند.

کارشناس مسائل سیاسی انگلیس در پایان پیش بینی کرد: اگر دولت نتواند به سرعت و دستکم بحران سوخت را حل کند و همچنان قرار باشد صف های طولانی در پمپ بنزین ها شکل بگیرد، کنترل اوضاع از دست آن خارج خواهد شد و مردم نگران از آینده، به خشم خواهند آمد، چرا که بحران فقط محدود به کمبود سوخت نخواهد بود و چه بسا طی روزهای آینده شاهد کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ و حبوبات نیز باشیم و براین اساس روزهای داغی در انتظار انگلیس خواهد بود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.