ناجیان غریق این روزها برای حضور در استخرهای شنا لحظه‌شماری می‌کنند هر چند شیوع کرونا رفته رفته این شوق لبریز آن‌ها را به رؤیا تبدیل کرده است، به طوری که در این روزهای سخت و نابسامان از منظر اقتصادی، ناجیان غریق روزهای بسیار ناخوشی را سپری می‌کنند و به نوعی از فراموش‌شدگان آسیب‌های همه‌گیری کرونا به شمار می‌روند.

ناجیان  غریق، غرق مشکلات

بیکاری ۱۰۰درصدی ناجیان غریق و مربیان شنا در حالی است که تعطیلی استخرها و مجموعه‌های آبی موجب شد در کنار ناجیان غریق و مربیان شنا، بسیاری از نیروهای خدماتی استخرها نیز بیکار شوند، به طوری که در بسیاری از موارد این بیکاری به چالش بزرگ زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

ناجیان در عمق فراموشی

مشکل ناجیان غریق زمانی دوچندان می‌شود که بر اساس مستندات بیش از ۹۰ درصد ناجیان غریق از داشتن بیمه محروم بودند و نتوانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند و از طرفی در این مدت بیکاری هیچ کمکی از سوی دولت و البته هیئت نجات غریق استان به آن‌ها نشده است و کمک‌های مالی کرونایی به برخی مشاغل به هیچ عنوان شامل حال ناجیان غریق نشد.

یکی از ناجیان غریق در این خصوص با بیان اینکه پس از تعطیلی استخرها تاکنون هیچ حمایتی حتی از اداره کل ورزش و جوانان و هیئت نجات غریق استان از آن‌ها انجام نشده است، گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل کنونی ما بیکاری و بی‌پولی است که در این اوضاع نابسامان اقتصادی، من و امثال من با چندین سال سابقه و زحمت و مسئولیتی که متحمل شده‌ایم نزدیک به دو سال است که عملاً خانه‌نشین شده‌ایم و متأسفانه کسی هم کاری برایمان نمی‌کند به طوری که انگار پیش از کرونا اصلاً شغلی به عنوان ناجی غریق وجود نداشته است.

وی افزود: هیئت نجات غریق استان در حالی نزدیک به دو سال است که هیچ حمایتی از ناجیان خود نمی‌کند که طی این مدت چندین بار کلاس‌های آمادگی برای اعضای خود و ناجیان برگزار کرده و پول‌های زیادی را از ناجیان برای برگزاری این دوره‌ها گرفته است؛ دوره‌هایی که با توجه به تعطیلی استخرها هیچ ضرورتی ندارد، چرا که اعتبار این دوره‌ها تنها یک سال است.

محرومیت ناجیان از بیمه

رئیس هیئت نجات ‌غریق خراسان رضوی درباره شرایط ناجیان غریق گفت: حدود هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ ناجی غریق در استان دارای کارت فعال و مشغول به ‌کار هستند که حدود ۷۰درصد از این تعداد در مشهد حضور دارند و متأسفانه از اسفندماه ۹۸ به خاطر ویروس کرونا بیکار شده‌اند.

حمید دهدشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به بیکاری ۱۰۰درصدی ناجیان غریق اشاره کرد و افزود: بیشتر ناجیان به عنوان شغل اول مشغول به‌ کار بودند و منبع درآمدی غیر از این کار نداشتند، از طرفی بیشتر آن‌ها هم بیمه نیستند و از دریافت بیمه بیکاری هم محروم هستند.

وی با بیان اینکه این اتفاق‌ها از گذشته وجود داشته و ما به دنبال این هستیم تا شرایط را تغییر دهیم و همه ناجیان دست‌کم از مزایای بیمه بهره‌مند شوند، اضافه کرد: برخی از استخرها و مجموعه‌های آبی دستمزد ناجیان را بر اساس سطح حرفه‌ای و یا سابقه ناجی پرداخت نمی‌کنند که این خلاف است و ما هم پیگیر هستیم تا وضعیت را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما امیدواریم پس از بازگشایی استخرها دوباره بازرسی‌ها را آغاز کنیم و بحث بیمه ناجیان را با همکاری خود ناجیان ادامه خواهیم داد، عنوان کرد: ما برای گرفتن

حق‌وحقوق ناجیان و امنیت استخرها و مجموعه‌های آبی در سال گذشته حتی به دادگستری و فرمانداری هم مراجعه کردیم و قول‌هایی هم برای حمایت از آن‌ها گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات جامع و کاملی از ناجیان غریق در مدت حضور بنده در هیئت تهیه شده است، افزود: این اطلاعات به ما کمک می‌کند که بدانیم ناجیان غریق در کدام مجموعه آبی مشغول به کار هستند و با این سامانه مشکل صدور گواهی اشتغال به کار که به دلیل عدم همکاری مدیران مجموعه‌های آبی برای برخی از ناجیان غریق پیش می‌آمد حل شده است.

وی افزود: همچنین با ایجاد سامانه‌های یکپارچه کاربردی برای مدیران مجموعه‌های آبی آنان را برای همکاری هر چه بیشتر با هیئت در راستای کمک به ناجیان غریق ملزم کردیم تا بتوانیم هر چند اندک حقی اگر از ناجی غریقی ضایع شده باشد، بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مدیران استخرها و مجموعه‌های آبی باید از طریق سامانه درخواست ناجی بدهند، افزود: تخلفات بسیاری در برخی از استخرها و مجموعه‌های آبی در خصوص ناجیان غریق مانند نداشتن بیمه، به کارگیری ناجی کمتر و یا حتی تک‌ناجی شدن، نداشتن قرارداد و... رخ می‌دهد که ما با ایجاد این سامانه و البته با همکاری خود ناجیان غریق می‌توانیم به آن‌ها رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به بهتر شدن وضعیت کرونا برخی از استخرها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: احتمال اینکه تا یکی دو ماه آینده مجموعه‌های آبی باز شوند وجود دارد به طوری که در حال حاضر برخی از مجموعه‌های آبی از ما درخواست ناجی کرده و به دنبال ناجی هستند و کسی برای همکاری نیست.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های آمادگی در ماه‌های اخیر با توجه به تعطیلی استخرها، گفت: ما زمانی کلاس‌ها را برگزار کردیم که مجموعه‌های آبی باز شدند ضمن اینکه این کلاس‌ها را اختیاری کردیم و اجباری نبوده است و این بیشتر برای ناجیانی بوده که سابقه آن‌ها از یک تا پنج سال بوده ضمن اینکه ما ناجی بدون برگه آمادگی نمی‌توانیم به مدیران استخرها معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.