دومین روز از سلسله جلسات پرسمان دینی ویژه ایام دهه آخر ماه صفر با حضور محدود زائران در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

چه کنیم حس و حال معنوی ما در زیارت بیشتر شود؟

به گزارش قدس آنلاین، در دومین روز از سلسه جلسات پرسمان دینی حرم مطهر رضوی سوالی با عنوان «چه کنیم تا حس و حال معنوی ما در زیارت بیشتر شود» مطرح شد که حجت الاسلام و المسلمین احمد امین‌نیا؛ کارشناس مذهبی حرم مطهر در این خصوص گفت: قطعا برای فرد تشنه آب در ظرف تمیز مهم است تا آب در ظرف جنس خوب اما کثیف! برای زیارت نیز باید تشنه بود و با ظرف تمیز در پی رفع تشنگی بود.

وی افزود: برای آمدن به حرم سه ظرف تمیز نیاز است؛ قبل از ورود به حرم استغفار کنیم و ذکر بگوییم، نگاه را کنترل کنیم و زبان را مواظبت کنیم.

حجت الاسلام امین‌نیا ادامه داد: ظرف زبان باید تمیز باشد زیرا قرار است با آن به امام سلام دهیم با این زبانی که فحاشی، توهین و غیبت کرده آیا می‌توان سلام کرد؟ این ظرف آلوده می‌تواند لایق جواب سلام پاک امام باشد؟

وی بیان کرد: ظرف چشم را هم باید پاک نگه داشت اگر قرار است چشم به نور ملکوت حضرت رضا(ع) منور شود و دل و روح و قلب و روان انسان را نورانی کند این اتفاق، چشم پاک می‌خواهد!

حجت الاسلام امین‌نیا گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند «القَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَر» دل کتاب نوشته شده چشم است دل را نگذاریم هوایی شود باید امیر نگاهمان باشیم و برای خودمان ارزش قائل شویم.

وی افزود: دل سومین ظرفی است که باید پاک شود؛ این مهم است که بدانیم گوشه دلمان کینه، کدورت، نفاق و نفرت، حسادت لانه کرده یا نه؟ با این دل خراب و آلوده که نمی‌شود حال و هوا و حس معنوی داشت.

پاسخگوی پرسمان در ادامه بیان کرد: ظرف دل، چشم و زبان را باید پاک کرد و پس از آن به زیارت مشرف شد. در راز و نیاز و مناجات با امام رضا(ع) بخشی را به وسیله دعاهای وارده ارتباط بگیرید مثلا امین الله، جامعه کبیره و یا عالیه المضامین بخوانید و بخش دیگر را به دل و زبان و عقیده و فرهنگ خویش بسپارید. یعنی خودمانی با آقا صحبت و درد دل کنید. امام مخاطب هر گویش و زبان و فرهنگی قرار می‌گیرد و می‌شنود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم با امام ارتباط خوبی بگیریم به قول معروف با کلاس نیاییم! دکتر مهندس سرهنگ وزیر و وکیل هر که هستیم برای خودمان هستیم! در مقابل امام معصوم همه یکسان هستند، سِمَت و حرمت و درجه برای ارتباط با مردم است اما در مقابل خدا همه عبد ضعیف هستیم و برتری هم به تقوا و عمل صالح است.

وی ادامه داد: به مکان‌های مقدس که مشرف می‌شویم باید متواضع باشیم دست خالی بیاییم تا دست پر برگردیم، به عبارتی در محضر خدا و اولیاء الله هرچه خاضع‌تر باشیم حال دل بهتر می‌شود.

 

آیا زنان خانه‌دار به مقامات معنوی می‌رسند؟

در ادامه جلسه حجت الاسلام امین‌نیا در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره اینکه آیا زنان خانه دار هم می‌توانند به مراتب و مقامات عالی معنوی برسند؟ پاسخ داد: آری عمل صالح به جنسیت و شغل و مقام و منصب ربط ندارد هرکسی می‌تواند به حیات طیبه برسد.

وی افزود: این تقسیم‌بندی جنسیتی برای امور دنیایی است نه معنوی! رشد و رسیدن به مقامات معنوی و عرفانی زن و مرد ندارد چنان که آسیه زن فرعون به درجات بالا رسید و یا هاجر، خدیجه، حضرت زینب و معصومه و بالاتر از همه این شخصیت‌ها حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در نقطه اوج آن قرار داشتند.

وی ادامه داد: در این زمان هم هستند بانوان سرآمدی که خود ساخته بوده و رشد معنوی داشتند و به موفقیت رسیدند. توجه و تلاش در کنار خواستن و دور شدن از موانع، موجب رشد معنوی می شود.

 

آیا قطع رابطه با بستگان گناهکار صحیح است؟

یکی دیگر از سوالات مطرح شده این بود که آیا قطع رابطه با بستگان گناهکار صحیح است؟ که حجت الاسلام امین نیا در پاسخ به این پرسش گفت: خداوند سه بار در قرآن کسانی را که با بستگان قطع رابطه کرده اند لعنت کرده است!

وی افزود: لعنت یعنی دور کردن از رحمت، یعنی رحمت واسعه الهی که شامل کل شی می‌شود اما به فرد لعین شده نمی‌رسد؛ ارتباط با بستگان گناهکار نیازمند مدیریت رابطه است نه قطع رابطه.

وی افزود: مدیریت رابطه هم بدین صورت است که مواظب باشیم این رابطه موجب تایید گناه و یا خلاف او نشود! از سوی دیگر خلاف او در ما اثر سوء نگذارد! به صورت رسمی در حد سلام و علیک و احوال پرسی که بداند نمی خواهیم قطع رابطه کنیم اما کارش را نیز نمی پسندیم، برخورد کنیم.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.