۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر: 771187

معاون کمیته فوتسال با بیان اینکه در بحث بالا بودن سن لیگ برتر فوتسال ایران حق با سرمربی تیم ملی است، گفت: نمی‌دانم چرا از اتفاق انضباطی مشابه با محمدرضا سنگ سفیدی در تیم ملی چشم پوشی شد.

وحید شمسایی: سن تیم ملی فوتسال بالا بود

به گزارش قدس آنلاین، وحید شمسایی در خصوص ارزیابی اش از سطح مسابقات جام جهانی ۲۰۲۱ فوتسال گفت: در هر دوره از مسابقات جام جهانی، تفسیر جدیدی از فوتسال می‌بینیم. در این دوره، خلاقیت کمتر بود ولی قوای جسمانی و تسلط بر کارهای فیزیکی بیشتر شده بود؛ همراه با آنالیز و برنامه دقیق. در جام جهانی اخیر دروازه بان ها به عنوان یک بازیکن در کارهای هجومی شرکت داشتند؛ دروازه بان های برزیل، قزاقستان و گاهی اسپانیا. این می‌تواند به خروج تیم از فشار کمک کند. این نکته جدید جام جهانی بود.

معاون کمیته فوتسال در خصوص شکست‌های ایران در نیمه دوم تاکید کرد: اگر بخواهیم فنی به بازی ایران نگاه کنیم این بهترین نسل تیم ملی بود که ۹ نفر از آنها تشکیل دهنده تیمی بودند که در جام جهانی قبل به عنوان سوم رسیدند. قبول کنیم سن تیم ما بالا بود. می‌گویند آرژانتین و برزیل هم بازیکن مسن داشتند ولی سه یا چهار نفر از آن سن بالایی داشتند در حالی که میانگین سنی تیم ما ۳۴ سال بود.

شمسایی ادامه داد: این تقصیر خودمان است و به گذشته بر می‌گردد که نتوانستیم برای فوتسال نسل جدید بسازیم. این گروه از بازیکنان که به جام جهانی رفتند، سطح بالاترین نفرات ایران بودند و جایگزین هم نداشتیم. نسل سازی یک پروسه طولانی است. ما باید از تیم‌های اول دنیا الگوبرداری کنیم ولی به همین تیم ژاپن نگاه کنیم که ۵ نفر از بازیکنانش از همان تیم جوانانی بودند که در آسیا قهرمان شدند. هر جا می‌رویم می‌گویند سعید احمدعباسی و مسلم اولادقباد در جام جهانی خوب بودند. دلیلش مشخص است چون آنها جنگنده و جوان هستند.

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال ایران درباره افت ایران در نیمه دوم مقابل حریفانش یادآور شد: دوست دارم آقای ناظم الشریعه و همکارانش ببینند دلیلش چه بوده است. این اتفاق در بازی با صربستان، آمریکا و آرژانتین رخ داد. حتی بازی با ازبکستان هم برایمان درس نشد.

شمسایی با بیان اینکه تیم ملی قزاقستان به خوبی ایران را آنالیز کرده بود و مثل یک بازی شطرنج برابر تیم ملی کشورمان بازی کرد، گفت: قزاقستان در نیمه دوم از جلو تیم ما را پِرس کردند و به تیرک ایران هم زدند. در نیمه دوم ما فقط سه موقعیت داشتیم. قزاق‌ها لحظه لحظه بازی را کنترل کردند. با کمال احترام و ادب به تمام بازیکنان و مربیان تیم، باید بگویم ما فقط دو تیم چهار نفره داشتیم که از قبل مشخص بود. مثل این می‌ماند که سر ایستگاه اتوبوس رسیده‌ایم و نفرات را تغییر می‌دهیم. آنها تیم ما را آنالیز کرده بودند. یک نفر از بازیکنان ایران به زمین حریف نمی‌رفت که این به همان برنامه بدنی بر می‌گردد.

معاون کمیته فوتسال با تاکید بر ضرورت جوانگرایی و پرداخت هزینه این جوانگرایی اظهار کرد: از همینجا می گویم فدراسیون فوتبال، ناظم الشریعه و هرکس دیگری که در تیم ملی است باید سه سال تاوان بدهد و تغییر نسل را کامل انجام بدهد. جام جهانی بعدی سه سال دیگر برگزار می‌شود و رسیدن به عنوان در آن برای تیم جوان زود است. باید جام جهانی بعد از آن (۲۰۲۸) را به فکر حضور در فینالش باشیم.

شمسایی ادامه داد: بازیکنان تیم ازبکستان ۲۴ تا ۲۶ ساله بودند. در تیم ژاپن چند با تجربه حضور داشتند و بقیه جوان بودند. اولین دوره جام جهانی است که تایلند، ویتنام، تایلند و ژاپن با ایران صعود کردند. فوتسال پیشرفت کرده است اگر «به روز» نباشید از قافله عقب می‌مانید.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای انجام بازی تدارکاتی با تیم‌های بزرگ دنیا داریم، گفت: از همین حالا برای سه سال دیگر و دیدار دوستانه با آرژانتین، اسپانیا و برزیل برنامه ریزی کنیم. با شرایطی که بود، تیم ملی قبل این جام جهانی بازهم هفت مسابقه انجام داد. درست است آقای ناظم الشریعه (سرمربی تیم ملی) گفته باید با تیم‌های سطح اول بازی می‌کردیم ولی شرایط برای اکثر تیم‌ها همینطور بوده است.

کاپیتان پیشین تیم ملی در خصوص تاثیر بازیکنان برزیلی قزاقستان گفت: آنها سه بازیکن برزیلی داشتند. «هیگوئیتا» دروازه بان قزاقستان عجیب و غریب بود. «تاینا» که یکی از گل‌ها را به ایران زد، در همین لیگ ایران و تیم مس سونگون بازی می‌کرد. همیشه قزاقستان را برده‌ایم ولی هدف آنها مشخص شده بود. روز اول گفته بودند فینال را می‌خواهیم و تا چهار تیم برتر بالا آمدند.

شمسایی ادامه داد: اگر قرار است با سه برزیلی به قزاقستان ببازیم این دیدگاه درستی نیست. ما همیشه جزو پنج، شش تیم برتر جهان بوده‌ایم و روی ما حساب می‌کردند اما بعد از جام جهانی ۲۰۱۶ کاری نکردیم.

معاون کمیته فوتسال در خصوص کنار گذاشتن محمدرضا سنگ سفیدی قبل از بازی با قزاقستان به دلایل انضباطی گفت: نمی دانم آنجا چه اتفاقی افتاده است و دوست ندارم وارد این مقوله شوم اما اگر بحث انضباطی است، اتفاقات دیگری هم افتاد که چشم پوشی شد. نمی دانم چرا اینجا (برای سنگ سفیدی) چشم پوشی نشد. قزاقستان تیم فیزیکی بود و هر جور دوست داشت توپ را حفظ می‌کرد. سنگ سفیدی بازیکن فیزیکی است. شاید اگر او هم بود، ایران می‌باخت. با این حال اگر حضور داشت، حداقل یک نفر روی نیمکت بیشتر داشتیم. در سیستم ناظم الشریعه سنگ سفیدی در برتری عددی مقابل حریفان، یکی از ارکان اصلی بود. به هر حال سرمربی، صاحب اختیار تیم است.

شمسایی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اعزام حسین طیبی با وجود مصدومیت به برنامه «ورزش و مردم» گفت: حسین طیبی روزی که از بلاروس آمد، دنده اش شکسته بود. پیگیر شدیم و گفتند تا ۲۴ روز نمی‌تواند تمرین کند ولی بعد از آن می‌تواند. مربی این ریسک می‌کند که بازیکن بین المللی را با خودش به جام جهانی ببرد. در سال ۲۰۰۷، حسین شمس سرمربی تیم ملی، محمد کشاورز را برای نیمه نهایی و فینال با تیم همراه کرد.

وی با تاکید مجدد بر ایجاد تغییر نسل در فوتسال و جوانگرایی اظهار کرد: زمان آقای درودگر، «ژوراندینو» سرمربی تیم‌های پایه شد. آن زمان یک دبستان خوب برای فوتسال ایجاد شد و نسل ما از آنجا رشد کرد اما در آن وقفه ایجاد شد. ما تیم‌های زیر ۱۸ و زیر ۲۳ سال می‌خواهیم. باید این نسل را تغییر بدهیم ولو اینکه ضرر کنیم. لیگ ما بسیار خوب است و سر وقت برگزار می‌شود حتی در دوران کرونا.

معاون کمیته فوتسال در پایان گفت: آقای ناظم الشریعه راست می‌گوید که سن لیگ بالا است. بازیکنان جوان ما محدود هستند ولی باید این ریسک را بپذیریم که تیم زیر ۱۸ سال بازسازی شود و آن بازیکنان در تیم زیر ۲۳ و بزرگسالان هم در یک مسیر و یک ذهنیت جلو بروند. به ناظم الشریعه و کادرش خسته نباشید می گویم. آنها روزهای قشنگی برای ما رقم زدند. ورزش همین است. باید همه به این رشته کمک کنیم. از فدراسیون هم تشکر کنم که در ۶ ماه برای فوتسال سنگ تمام گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.