دادستان مشهد در یک برنامه از پیش تعیین شده، در راستای بازدید میدانی از زندان‌های خراسان رضوی و پیگیری مشکلات زندانی‌ها و کمبودهای پیش روی زندان‌ها از مراکز نگهداری آن‌ها در شهرهای نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد، کاشمر و... بازدید و دستورات ویژه‌ای در این زمینه صادر کرد.

ملاقات چهره به چهره دادستان با زندانی‌ها

دادستان پای صحبت زندانی‌ها

باتوجه به گزارش‌های متعددی که از کمبود امکانات در برخی زندان‌های استان خراسان رضوی و مشکلات ایجاد شده در مسیر ساخت زندان‌های در درست احداث برخی شهرهای استان وجود داشت و همچنین گلایه تعدادی از زندانی‌ها در این زمینه، قاضی محمد حسین درودی، دادستان مرکز استان خراسان رضوی به همراه تعدادی از معاونان خود و مسئولان قضایی، بازدید میدانی از تمامی زندان‌های خراسان رضوی را در دستور کار قرار داد.

از همین رو به طور میانگین در هر هفته یک زندان در شهرهای استان مورد بازدید قرار می‌گرفت. این‌گونه بود که این مقام قضایی از زندان‌های شهرستان‌های نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد، کاشمر، تایباد، تربت‌جام و... بازدید کرد.

در این بازدیدها ضمن بررسی وضعیت و امکانات زندان‌ها، دادستان مرکز استان و هیئت همراه به صورت چهره به چهره با محکومان حاضر در این زندان‌ها دیدار و مشکلات آن‌ها را شنیده و تمامی موضوعات را بررسی کردند.

حل مشکلات زندان‌ها در دستور کار

در این میان اگر تحقیقات قضایی در محل نشان می‌داد خواسته فرد زندانی بحق است دستورات لازم برای رفع مشکل او داده می‌شد. گزارش قدس حاکی است در کنار بازدید از زندان‌ها، مراکز قضایی شهرستان‌های یاد شده نیز بازدید و برای حل مشکلات و کاستی‌های احتمالی ارباب رجوع و کارمندان دستگاه قضا دستوراتی صادر و این موارد تا حد امکان احصا شد.

یکی دیگر از اهداف بازدید هیئت قضایی از این مکان‌ها بررسی وضعیت و پیشرفت فیزیکی زندان‌های در دست ساخت بود. با توجه به اینکه شهر سبزوار مرکز نگهداری زندانیان منتقل شده از حدود ۶ حوزه قضایی است، روند پیشرفت فیزیکی زندان در دست ساخت این شهرستان با نگاه ویژه‌ای مورد پیگیری قرار گرفت.

بازدید از ۹۰ درصد زندان‌های استان

در حالی که طی اقدامات صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد زندان‌های خراسان رضوی از سوی دادستان مرکز استان و هیئت همراه مورد بازدید قرار گرفته است، جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، مدیرکل زندان‌های استان و جمعی دیگر از مقام‌های قضایی استان برای پیگیری هرچه بیشتر موضوعات و مشکلات مشاهده شده برگزار شد. در این جلسه دادستان شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تایبادو... هم حضور پیدا کردند. یکی دیگر از موضوعات پیگیری شده این بود که دادسراهای استان همانند شهر مشهد به سیستم دادرسی الکترونیکی مجهز و باتوجه به شرایط کرونایی، تمامی مراحل بازپرسی و... بدون اعزام زندانی صورت پذیرد. همچنین تأکید شد با اجرای این رویه از اعزام زندانی به دادسراها و دادگاه‌ها تا حد امکان جلوگیری شود.

از سوی دیگر جمع‌بندی بازدید میدانی از زندان‌ها سبب شد دستور داده شود دیگر زندانی‌ای به برخی زندان‌ها که ظرفیت آن‌ها در حال تکمیل شدن است، اعزام نشود و از حوزه‌های قضایی نزدیک که ظرفیت مناسبی دارند استفاده شود.

باتوجه به اینکه برخی افراد بازداشت شده در شهرستان‌ها ساکن آنجا نیستند و یا پرونده آن‌ها در شهرستان دیگر در حال رسیدگی است و زندانی باید به آن شهر منتقل شود، برای آنکه خانواده  های این افراد سرگردان نشوند، تدابیری اندیشده شد تا آن‌ها با فرد زندانی ملاقات مجازی داشته باشند.

از سوی دیگر پیگیری و بررسی مصوبات هم در دستور کار تیم ویژه‌ای قرار دارد تا به صورت دوره‌ای روند پیشرفت مراحل ساخت زندان‌ها و دیگر موارد اشاره شده را بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.