آستان قدس رضوی به عنوان مجموعه‌ای که از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز، همواره در انجام رسالت‌های اجتماعی پیشگام بوده و طرح‌هایی همچون رزمایش مواسات، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز کشور و همچنین حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را به اجرا گذاشته است، در شرایط کنونی نیز تلاش برای کاهش آلام مردم عزیز در برابر این بلیه را اولویت خدمت‌رسانی خود می‌داند.

تبدیل مجتمع دانشجویی به قرارگاه واکسیناسیون

در همین راستا تمهیدات ویژه‌ای را برای تأمین داروهای مورد نیاز بیماران، حمایت از کادر درمان و پشتیبانی از دانشگاه علوم پزشکی اتخاذ کرده است.

کارکرد جدید

علاوه بر بیمارستان رضوی، زائرسرای رضوی، دارالشفا امام(ع) و... یکی دیگر از اماکن مربوط به آستان قدس رضوی که در راستای کمک به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تسریع و تسهیل در امر واکسیناسیون به این موضوع اختصاص یافته، مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) از زیرمجموعه‌های مؤسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی است.

مجتبی مختاری، مدیر عامل این مؤسسه در این باره می‌گوید: مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برای توسعه مراکز فرهنگی و استفاده بهینه از منابع وقف و براساس اهداف عالی آستان قدس رضوی سال ۱۳۹۷ پایه‌گذاری شد.

کارکردهای این مجموعه پیش از شیوع بیماری کرونا، علاوه بر پذیرایی و اسکان دانشجویان سراسر کشور با ظرفیتی افزون بر ۴۰۰ نفر در روز، ایجاد فضاهای تعاملی همچون کافه‌کتاب با کاربری گعده‌های کتاب‌محور، پاتوق اندیشه با کاربری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مناظرات دانشجویی و گعده‌های مباحثه بوده است، اما حالا و با توجه به شرایط خاص کرونایی این مجتمع با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نواحی بسیج سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی و بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی، محل استقرار قرارگاه عملیاتی واکسیناسیون ویژه حاشیه شهر مشهد شده است.

جلوه‌ای از انجام رسالت اجتماعی آستان قدس رضوی

مختاری با اشاره به بهره‌مندی مجموعه آستان قدس رضوی از رهنمودها و تدابیر ارزنده تولیت آستان قدس رضوی در ایفای رسالت اجتماعی این نهاد مقدس در حوادث غیرمترقبه و مشکلات عمومی و اجتماعی کشور می‌گوید: در اختیار گذاشتن مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برای استقرار قرارگاه عملیاتی واکسیناسیون ویژه حاشیه شهر مشهد در یکی از بهترین نقاط مرکزی شهر و ایفای نقش پشتیبانی، حمایتی و میزبانی از این قرارگاه عملیاتی تنها بخشی از فعالیت‌‎های آستان قدس رضوی در کاهش آلام مردم در مبارزه با این ویروس منحوس است.

مسئول قرارگاه عملیاتی واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی نیز در این باره می‌گوید: از تاریخ ۲۱ مرداد سال جاری، این قرارگاه در راستای طرح سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای واکسیناسیون سیار مراکز تجمعی حاشیه شهر مشهد و در هشت پهنه در مناطقی مانند: سیدی، گلشهر، شهرک مهرگان، طرق، پنجتن، رسالت و... شروع به فعالیت کرده و بیش از یک ماه و نیم است که پای کار واکسیناسیون حاشیه شهر مشهد آمده است.

محمد مقضی ادامه می‌دهد: در این طرح قرار است دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر مردم مناطق حاشیه و کم‌برخوردار شهر مشهد به پایگاه‌های واکسیناسیون فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه از آغاز این طرح تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به همشهریان مناطق حاشیه شهر مشهد با کمک قرارگاه عملیاتی واکسیناسیون ویژه حاشیه شهر مشهد تزریق شده است، می‌گوید: این طرح از ۲۱ مرداد سال جاری شروع شده و تا اطلاع ثانوی و تا پایان واکسیناسیون عمومی ادامه دارد و حدود ۲۵۰ نفر شامل: پزشک، پرستار، کارشناس بهداشت، واکسیناتور، ثبت‌کننده، انتظامات و... با طرح همکاری می‌کنند.

مقضی درباره استقرار قرارگاه عملیاتی واکسیناسیون ویژه حاشیه شهر مشهد در محل مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) معتقد است: آستان قدس رضوی با اختصاص این مجتمع و ظرفیت‌های آن به محل استقرار این قرارگاه، کمک شایانی به اختصاص مکان مناسبی برای انجام عملیات ستادی این کار در منطقه مرکزی مشهد، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه تیم‌های جهادی و تخصصی، مدیریت، اعزام تیم‌های جهادی، توزیع واکسن، آموزش نیروهای تخصصی و... کرده است. روزانه در این قرارگاه نسبت به ساماندهی مراکز ارائه خدمت در حاشیه شهر مشهد برای واکسیناسیون، ارسال واکسن‌های کرونا و ملزومات مصرفی و پشتیبانی برای واکسیناسیون، اعزام تیم‌های ستادی، بازدید و نظارت بر انجام واکسیناسیون حاشیه شهر و... برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.

اعزام اتوبوس‌های طرح واکسیناسیون سیار

مسئول قرارگاه عملیاتی واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی همچنین به اعزام اتوبوس‌های طرح واکسیناسیون سیار اشاره و خاطرنشان می‌کند: این طرح همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با تغییر کاربری حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس که با همکاری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اختصاص یافته است، شروع شده و این اتوبوس‌ها از محل این قرارگاه در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) به مراکز تجمعی مانند: مجتمع‌های مسکونی، دانشگاه‌ها، مدارس، هیئت‌های مذهبی، پاساژها، مجتمع‌های تجاری، اصناف و... اعزام و نسبت به واکسیناسیون افراد در محل‌های مزبور اقدام می‌کنند. ضمن اینکه متقاضیان می‌توانند برای بهره‌مندی از این طرح به سامانه مربوط به نشانی  http://vaccinebus.sbjp.ir  مراجعه و نام‌نویسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.