وزیر نیرو با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل مشکل تأمین آب طرح غدیر گفت: شش ماه دیگر با تأمین آب از سد دز، حجم آب ورودی به رخ آبرسانی غدیر ۲برابر می‌شود، اما فراموش نکنیم که وارث پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت بسیار کم هستیم.

با یک خشکسالی بی‌سابقه مواجه‌ایم/ تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور ‌برای آبرسانی ویژه به خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر محرابیان شامگاه شنبه در نشست با استاندار و مدیران حوزه آب و فاضلاب خوزستان که در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وجود کمبودها در خدمات‌رسانی، اظهار داشت: همه علاقه‌مند هستیم که ایران، استان و سرزمین ما در مسیر رشد، تعالی و توسعه قرار گیرد و همه از کمبودها ناراحت هستیم.

وی افزود: کشور در یک خشکسالی بسیار سختی به‌سر می‌برد و بر اساس آمار و گزارش‌ها این خشکسالی در ۵۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به تفاوت شرایط خشکسالی با سال‌های نرمال و ترسالی، گفت: در استان زرخیز خوزستان باید مدیران، مسئولین، مردم، کشاورزان و صنعتگران باتوجه‌ به شرایط موجود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با کمترین مشکل بتوانیم این سال سخت را پشت‌سر بگذاریم و با عنایت الهی شاهد سال‌های پربارش باشیم.

محرابیان تأکید کرد: مهم‌ترین حوزه‌ای که انتظار داریم بهترین برنامه‌ریزی در آن صورت گیرد خوزستان است. این اطمینان را می‌دهم در شرایط فعلی همه تلاش می‌کنیم که برای آب شرب مردم هیچ مشکلی از نظر کمّیت پیش نیاید و از نظر کیفیت نیز تلاش می‌کنیم با امکانات داخل و خارج استان، مردم این سال سخت را با کمترین مشکل پشت‌سر بگذارند.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند همکاری ملی و اجتماعی دارد. از استاندار خوزستان تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم که حضور وی در خوزستان یک فرصت بسیار خوب برای ساماندهی به مشکلات استان است.

وزیر نیرو تصریح کرد: روزانه با استاندار خوزستان در تماس هستم و موضوعات این استان را دائماً رصد و پیگیری می‌کنم.

محرابیان درباره برنامه‌ریزی برای گذر از خشکسالی گفت: تصمیم‌هایی در این چارچوب گرفته شده است که بخشی از آنها برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌گیرد، باید میزان EC آب را در حد قابل‌قبولی کنترل کنیم.

وی اعلام کرد: یکی از معاونین در وزارت‌خانه را مأمور کردیم دائم مسائل خوزستان را پایش کند و در همین مدت اندک تصمیماتی گرفته شده است که اگر نبود اکنون با مشکل جدی مواجه بودیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: آبی که داریم مدیریت می‌کنیم متعلق به مردم است. اگر خوب مدیریت کردیم مردم منتفع می‌شوند و اگر بد مدیریت کردیم مردم نیز متضرر می‌شوند.

برخی زمین‌داران بزرگ حق مردم را ضایع می‌کنند

محرابیان درباره تغییر الگوی کشت به‌عنوان راهکاری برای مقابله با خشکسالی، گفت: وقتی می‌گوییم الگوی کشت باید انجام شود متأسفانه برخی از مزارع کلان رعایت نمی‌کنند، یعنی یک فرد سرمایه‌دار خودخواه کاری می‌کند که حق دیگران ضایع می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین عدم رعایت الگوی کشت مربوط به شرکت‌هایی است که مزارع وسیع دارند و حقوق مردم را ضایع می‌کنند.

وزیر نیرو خواستار شد: همه ما قرار است به‌گونه‌ای کار کنیم که مردم رضایت داشته باشند لذا تقاضا داریم همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این مشکل برطرف شود.

۷ طرح آبرسانی در خوزستان باید فعال شود

محرابیان درباره موضوع آب شرب مردم شهرهای خوزستان گفت: در خوزستان طرح‌های متعدد آبرسانی وجود دارد. ما در استان ۷ طرح آبرسانی داریم که یکی از آنها مگاپروژه طرح آبرسانی غدیر است اما کفایت نمی‌کند.

وزیر نیرو تأکید کرد: باید همه طرح‌های آبرسانی استان فعال شوند و دراسرع‌وقت به پایان برسند، اما نکته اینجاست که  ما وارث پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت‌های اندک هستیم که باید آنها را از خواب زمستانی بیدار کنیم.

محرابیان درباره ایرادهای طرح غدیر بیان داشت: در طرح آبرسانی غدیر با ۲ مشکل کمّیت و کیفیت آب مواجه هستیم، به‌عنوان مثال اکنون ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب از کرخه به خط تزریق می‌شود که به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در افق طرح آبرسانی غدیر پیش‌بینی شده است که باید ۲۴ مترمکعب در ثانیه آب به خط وارد شود و به دست مردم برسد.

محرابیان یادآور شد: در سفر آقای رئیسی به استان یک طرح را بررسی کردیم و نظر کارشناسی و همه جوانب آن دیده شد و اعتبار مخصوص این بخش خارج از اعتبارات عادی به‌مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور گرفته شد.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز یک ماه و ۴ روز از آن سفر می‌گذرد و در اجرای این طرح می‌خواهیم اول، ۱۰ مترمکعب را به ۲۰ مترمکعب و دوم، آب تأمینی از سد کرخه را به آب تأمینی از سد دز جایگزین کنیم.

وی تصریح کرد: به‌فضل الهی قول می‌دهیم در ۶ماهه اول سال آینده و در اوایل سال می‌توانیم ۱۰ مترمکعب در ثانیه را به ۲۰ مترمکعب در ثانیه از محل سد دز افزایش دهیم.

تصفیه‌خانه شرق اهواز ۸ سال بدون تغییر مانده است

وزیر نیرو در خصوص فاضلاب شهرهای خوزستان به مردم و نمایندگان حق داد و گفت: ۱۰ سال پیش من مسئول طرح‌های کلان کشور بودم. اوایل سال ۹۲ به تصفیه‌خانه شهر اهواز آمدم و تقریباً همین شکل بود و شاید از آن موقع تا امروز یک اختلاف اندکی داشت.

وی افزود: امروز تعجب کردم که در این ۸ساله چه اتفاقی افتاده است که این تصفیه‌خانه با بالاترین استانداردهای بین‌المللی همچنان تکمیل نشده است و مردم سالیان سال تحمل زحمت کردند.

محرابیان ادامه داد: در منطقه شرق اهواز تصفیه‌خانه آماده است و پذیرش آن با ۲۵هزار مترمکعب آغاز شده است که در صورت تکمیل به ۱۱۲هزار مترمکعب خواهد رسید.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای اصلاح شبکه فاضلاب تقریباً همه بخش‌ها را فعال کردیم. شبکه فاضلاب تهران از سال ۶۹ شروع شده و هنوز به پایان نرسیده است، نباید انتظار داشته باشیم فاضلاب کلان‌شهر اهواز به‌سرعت بازسازی شود.

وی بیان داشت: از نظر مدیریت شهری نیز نمی‌توانیم همه نقاط شهر را با هم شروع کنیم اما باوجوداین، ما اصلاح ۸۲ نقطه شهری را آغاز کردیم تا پروژه ۲۴ماهه تمام شود.

محرابیان درباره تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز گفت: درباره غرب اهواز نیز هرچه سریع‌تر پیمان آن به‌صورت مناقصه عمومی برگزار می‌شود، همچنین شهرهای دیگر استان را که پیشرفت فاضلاب دارند اما همچنان راه نیفتاده‌اند پیگیری می‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همه شهرهایی که طرح‌های آب و فاضلاب دارند باید فعال شوند و نمایندگان در برنامه بودجه و برنامه هفتم منابع لازم را تأمین کنند تا ظرف ۶ ماه آینده همه این پروژه‌ها فعال شوند.

میزان آبرسانی به روستاها را به ۹۵درصد می‌رسانیم

محرابیان از شورایی به‌نام جهاد آبرسانی خبر داد و گفت: این شورا متشکل از خبرگان، متخصصین صنعت آب کشور، سرآمدان خیّرین و جهادی‌های حوزه آب تشکیل شده است که مرکز آبرسانی جهادی زیر نظر آن ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی کردیم که ۸۰۰۰ روستا در سراسر کشور که هنوز آبرسانی نشده‌اند در ۴ سال باید به انجام برسند و میزان آبرسانی روستایی را از ۷۵ درصد به ۹۵ درصد برسانیم.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم در ۴ سال آینده روستای شناسنامه‌دار دارای سکنه‌ای نباشد که مردم آن بدون آب باشند.

محرابیان با تأکید به لزوم ایجاد آب‌شیرین‌کن در برخی شهرهای خوزستان، گفت: تصمیم گرفتیم برای خوزستان به‌میزان ۲۰۰هزار مترمکعب ظرفیت آب‌شیرین‌کن ایجاد کنیم. آب‌شیرین‌کن‌های کشور را تجمیع می‌کنیم که به خوزستان بفرستیم. با ایجاد ۲۰۰هزار مترمکعب آب شیرین، آب مناطق ما پایداری خوبی خواهند داشت.

دولت سیزدهم دولت کار و عمل است

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز با حضور در این جلسه گفت: دولت سیزدهم دولت کار و عمل است.

وی افزود: در چارچوب یک برنامه مشخصی باید این امیدی را که در مردم به وجود آمده است با توسعه کشور تقویت کنیم.
استاندار خوزستان ادامه داد: در استان ۸ حوزه را برای خود مشخص کردیم که برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

خلیلیان عنوان کرد: آب شرب، کشاورزی و مهار آب‌های سطحی مهم‌ترین موضوعات استان هستند و امیدواریم شاهد تحقق اهداف و برنامه‌هایی باشیم که در زمینه‌های مختلف طرح‌ریزی شده است.

وی در خصوص توسعه مسکن نیز گفت: ۵۰هزار واحد مسکونی در سال باید در خوزستان ایجاد کنیم و زمینه بخش عمده آن انجام شده است که هزینه‌های تمام‌شده را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

استاندار خوزستان تأکید کرد: در این زمینه به‌صورت عملیاتی کارها آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف ۲ تا ۳ سال آینده درصد بیکاری استان به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.