مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برنامه‌های دهه وقف در خراسان رضوی نه تنها در راستای بیان برنامه‌ها بلکه با هدف ترغیب هر چه بیشتر مردم به انجام این سنت حسنه است.

ثبت بیشترین موقوفات در مشهد

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در نشست خبری به مناسبت دهه وقف تعداد وقف‌های یک سال گذشته را ۱۹۹ مورد اعلام کرد و افزود: بیشترین آمار ثبت موقوفات جدید در شهرستان‌های مشهد مقدس ۳۸ مورد، نیشابور ۳۴، گناباد ۱۸، تربت حیدریه ۱۵، جغتای ۱۴ و داورزن ۱۴ مورد است که در این میان موقوفات با نیات مذهبی، مساجد و اجتماعی بیشترین سهم را دارند و تعداد کل موقوفات استان ۲۶هزار و ۴۰۷ مورد است.

اولویت وقف در حوزه درمان

وی درباره اقدام‌های صورت گرفته در یک سال اخیر گفت: اجرای امینانه نیات واقفان در حوزه‌های مختلف یکی از اولویت‌های ما بوده و این در حالی است که در بحث دارو و درمان مبلغ ۹۹ میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط به ۷۰ هزار نیازمند کمک شده است. در همین راستا تعداد ۵۰۰دستگاه اکسیژن‌ساز، کپسول اکسیژن و مانومتر با هزینه حدود ۱۴ میلیارد ریال تهیه و از طریق مراکز افق بقاع متبرکه به صورت امانی در اختیار بیماران قرار گرفت.

وی افزود: همچنین در حوزه کمک به دانش‌آموزان با پرداخت مبلغ ۳ میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط امکان ادامه تحصیل هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز بی‌بضاعت فراهم شد و در بحث تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی (از ابتدای شیوع بیماری کرونا) تعداد ۱۲۴ هزار بسته معیشتی با مبلغی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی

حجت‌الاسلام احمدزاده فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری موقوفات و بقاع متبرکه را در یک سال گذشته ۴۱ هزار مترمربع پروژه عمرانی با هزینه‌ای افزون بر ۸۵ میلیارد ریال اعلام و تأکید کرد: ۶ هزار مترمربع پروژه سرمایه‌گذاری با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال انجام شده و برای این پروژه‌ها در مجموع افزون بر ۴۹۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین در این مدت ۵۲ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۲هزار و ۶ کیلووات ساعت برق در محل موقوفات و بقاع متبرکه به بهره‌برداری رسیده و برای بیش از ۷۷۰ هزار نفرروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری و اقتصادی ایجاد شغل شده است.

برنامه‌های دهه اوقاف

وی در خصوص برنامه‌های دهه اوقاف اظهار کرد: برنامه‌های این دهه عبارت است از: برگزاری ۶۰ نشست علمی صنفی، برگزاری ۱۲ مسابقه فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم، برپایی ۵۲ ایستگاه در سطح استان و اجرای طرح سفینه هدایت .

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات رایگان رفت و آمد به بقاع متبرکه شاخص و برعکس با حضور روحانی و روضه‌خوانی، بیان احکام و معارف در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی و در شهرستان‌ها در مسیرهای منتهی به بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های این دهه است.

مراسم ویژه ایام شهادت

احمدزاده در خصوص مراسم خطبه‌خوانی و عزاداری شب شهادت امام هشتم(ع) نیز اظهار کرد: در ۱۹۷ بقعه متبرکه سراسر کشور که ۱۲ بقعه آن در استان خراسان رضوی است، با همکاری آستان قدس رضوی این مراسم برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اذعان کرد: با توجه به تقارن دهه آخر صفر و دهه وقف مراسم رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در بقاع متبرکه، مراسم شهادت امام رضا(ع) و قرائت زیارت از راه دور پیامبر(ص) با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و بیشتر در فضای مجازی برگزار می‌شود. وی افزود: برپایی ۶ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان، اعزام و به کارگیری بیش از ۱۵۲روحانی و مبلغ در برنامه‌های دهه آخر صفر و دهه وقف، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه و غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ماه ربیع‌الاول نیز از دیگر برنامه‌هاست و لازم به یادآوری است با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، مراسمات حضوری با حداقل ظرفیت و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا خواهد شد. وی هدف از برگزاری هر ساله همایش یاوران وقف در دو سطح شهرستانی و استانی را تجلیل از اصحاب وقف و بقاع متبرکه اعلام کرد و افزود: این همایش استانی در تاریخ ۲۱ مهرماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.