درحالی که مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اعلام کرد کارخانه‌های لبنی بدون گرفتن مجوز حق افزایش قیمت نداشته‌اند و با متخلفان برخورد می‌شود و منتظردریافت گزارش تخلف این واحدها هستیم، یک مقام مسئول در سازمان صمت خراسان رضوی نیز از تنظیم پرونده برای چند واحد تولیدی که سرخود قیمت محصولاتشان را بالا برده بودند خبر داد.

تشکیل پرونده گران‌فروشی برای کارخانه‌های لبنی

چند روزی می‌شود تعدادی از کارخانه‌های لبنی داخل و خارج استان در اقدامی که تصور می‌شود هماهنگ صورت گرفته به یک‌باره قیمت برخی محصولات مانند پنیر (UF)، شیر و... را افزایش چند هزار تومانی داده‌اند. بررسی‌های میدانی خبرنگار ما از سطح شهر به این ماجرا اشاره داشت با توجه به اینکه تمامی افزایش قیمت‌های داده شده روی ۱۰ قلم کالای صورت گرفته که قیمت مصوب دارد، شامل نرخ‌گذاری از سوی سازمان حمایت است و بدون اجازه آن سازمان حق افزایش قیمت روی این محصولات داده نمی‌شود...

اما آنچه کف بازار در حال رخ دادن بود و بین عموم مردم نیز ایجاد نارضایتی کرده ، چیز دیگر بود و نشان می‌دهد این واحدهای تولیدی به راحتی هرچه تمام‌تر دست به گران‌فروشی در سطح استان و چه بسا فراتر از آن زده‌اند.

دور زدن قانون با شیر غنی‌شده!

هنگام بررسی میدانی یکی از کسبه بازار که سوپرمارکت داشت گلایه خود را این‌گونه مطرح کرد: بازاریاب‌های این کارخانه‌ها هر بار که می‌آیند مدعی می‌شوند این‌بار که بخری دفعه بعد همین محصول(پنیر و...) قیمت بالاتری فاکتور می‌شود پس بیشتر بخر! مردم هم گلایه دارند و توان خرید آن‌ها هم مسلماً پایین می‌آید. مدتی است شیرهای پاکتی برخی برندها سبک‌تر و روی آن درج شده شیر غنی شده و... اصلاً شیر معمولی برای ما نمی‌آورند و مجبور هستیم این شیر را گران‌تر بخریم! آن‌ها چگونه هر روز یک قیمت روی محصولات می‌زنند، چرا کسی نظارتی نمی‌کند؟

از همین رو برای آنکه بدانیم تعزیرات حکومتی استان در مقابل این اقدام سودجویانه با واحدهایی که دست به تخلف زده‌اند چه کرده است به اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی مراجعه و با سیدمرتضی مدنی فدکی گفت‌وگو کردیم.

هم سود صادرات، هم گران‌فروشی!

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در واکنش به ماجرای گران شدن قیمت محصولات لبنی در استان همان ابتدا آب پاکی را روی دست متخلفان ریخت و بیان کرد: مردم عزیز بدانند بدون شک واحدهای لبنی که ۱۰ قلم کالایی (شیر کم‌چرب، شیر بطری، ماست و پنیر UFو...) که مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند را خودسرانه افزایش قیمت داده‌اند و دست به تخلف گران‌فروشی زده‌اند، با آن‌ها برخورد قاطع و عبرت‌آموزی خواهد شد. برای این کار هم به همکاران در استان دستور ویژه‌ای داده شده تا به محض وصول پرونده بدون کوچک‌ترین تأخیری به ماجرا رسیدگی کنند و اشد مجازات را برای آن‌ها در نظر بگیرند.

سیدمرتضی مدنی فدکی تصریح کرد: از همان لحظه نخست که خبر افزایش قیمت را دریافت کردیم با یک تیم ویژه راهی کارخانه‌های لبنی داخل استان شدیم، متأسفانه در این بازدید میدانی که مهر تأییدی بود بر تخلفات برخی از این واحدها، مشخص شد نه‌تنها آن‌ها از این گران‌فروشی در حال کسب سود هستند بلکه تعدادی از این واحدها که حجم زیادی شیر را از سطح استان جمع‌آوری می‌کنند به سرعت در حال تولید شیرخشک هستند، انبارهای آن‌ها مملو از قوطی‌های شیرخشک و صادرات آن‌ها هم بدون وقفه در حال انجام است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: صادرات برای ما مشکلی ندارد و از آن حمایت هم می‌کنیم اما چرا باید زمانی که بازار دچار مشکل است، برای یک کیلو شیرخشک چند کیلو شیر مصرف شود، بی‌شک دلیل آن‌هم سود حاصل از صادرات است که به حساب کارخانه‌ها واریز می‌شود.

این واحدها که اجازه گران کردن ۱۰ قلم کالای مذکور را نداشتند، قرار بود در صورت وجود نوسان قیمت تا زمانی که قیمت‌ها کارشناسی و اعلام شود از سود حاصل از صادرات و دیگر کالاها کار را پیش ببرند، نه اینکه هم صادرات داشته باشند و هم قیمت‌ها را هر طور که دوست داشته باشند افزایش دهند.

فروش اجباری ویتامین دی!

وی با اشاره به این موضوع که توزیع شیر غنی شده با ویتامین «دی» نوعی فروش اجباری به مردم نیست، توضیح داد: این روش را متأسفانه برخی واحدها برای فرار از قانون طرح‌ریزی کرده‌اند چراکه تصور می‌کنند با این اقدام محصول از دایره ۱۰ قلم کالا شامل قیمت‌گذاری خارج می‌شود. اما نمی‌توانند تمام محصول را با این شیوه بفروشند و برای مشخص کردن درصد آن در حال پیگیری هستیم و درصورت کشف تخلف برخورد ما قاطع خواهد بود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تصریح کرد: از سازمان صمت خراسان رضوی به جد خواسته‌ایم تمامی تحرکات واحدهای مذکور را رصد کرده و برای متخلفات از زمانی که افزایش قیمت غیرقانونی داده‌اند پرونده گران‌فروشی بزنند، منتظر ارسال پرونده‌ها از سوی این سازمان هستیم، به محض وصول این پرونده‌ها بلافاصله با دقت در رسیدگی، با متخلفان برخورد سخت خواهد شد.

البته در بازدید میدانی یک واحد تولیدی که خارج از استان فعالیت می‌کرد نیز مورد شناسایی قرار گرفت و پرونده گران‌فروشی کارخانه مذکور در حال رسیدگی است.

پرونده متخلفان در مسیر تعزیرات

با توجه به اینکه تنظیم گزارش و بررسی سطح بازار با سازمان صمت است، برای پیگیری بیشتر ماجرا به اداره معاونت بازرسی این سازمان مراجعه و با کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت هم صحبت کردیم.

عباس اخوان ضمن تأیید ماجرای گران‌فروشی صورت‌گرفته از سوی واحدهای لبنی بیان کرد: مدیران واحدها مدعی هستند افزایش قیمت شیر موجب این افزایش قیمت شده که برای ما هم قابل قبول نیست، چراکه این ۱۰ قلم کالا باید با مجوز سازمان حمایت گران شود. از همین رو تا کنون برای سه واحد تولیدی که کارخانه آن‌ها خارج از استان فعالیت می‌کند گزارش تخلف تنظیم شده است.

وی ادامه داد: برای واحدهای مذکور پرونده‌هایی با ارقام بیش از ۳۳ میلیارد و ۳ میلیارد و  ۳۸۴ میلیون ریال تنظیم شده است. درحالی این مقام مسئول در سازمان صمت خراسان رضوی به این پرونده‌ها اشاره کرده که مشخص شد در فاصله زمانی تهیه گزارش و تنظیم آن، برای دو واحد دیگر که داخل استان بودند توسط کارشناسان اداره صمت شهرستان بینالود هم گزارش تخلف تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.