مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: شاهد روند مثبت مهاجرت معکوس در روستاهای استان هستیم.

روند مثبت مهاجرت معکوس در استان مرکزی/شکل‌گیری نهضت عمرانی در روستاها

به گزارش قدس آنلاین، حمید پاکپور امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت ۱۵ مهرماه روز روستاها و عشایر با اشاره به اهمیت روستاها در امر توسعه، اظهار کرد: روستاها به لحاظ فرهنگی، خاستگاه و معرف سبک زندگی ایرانیان هستند. شروع و تبلور بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی از روستاهاست و برای حفظ فرهنگ غنی سرزمین باید از نقطه تبلور ارزش های فرهنگی کار را آغاز کنیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از جمعیت کشور در روستاها و سکونتگاه های محلی سکنی گزیدند و تثبیت و ماندگاری جمعیت در روستاها امری بسیار مهم است و برای پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی در شهرها، مرحله عمل در دل روستاها قرار دارد.

پاکپور با بیان اینکه اغلب ناهنجاری ها در سکونتگاه های غیررسمی حاصل مهاجرت از روستاها و وجود عارضه ای در دل روستاها بوده است، گفت: از بعد اقتصادی، روستاها نماد کارآفرینی و تولید هستند و بخش عمده ای از تولید در اقتصاد هر کشور، به روستاها و روستاییان بازمی گردد. اگر بتوانیم روستاها را در مسیر کارایی مدیریت کنیم می توانیم به نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ بیکاری دست یابیم.

وی توسعه اقتصادی روستاها را عامل حفظ امنیت غذایی کشور دانست و گفت: روستاها در توسعه اقتصادی نقشی بی بدیل دارند و اگر خواهان توسعه ملی هستیم باید توسعه روستاها را مدنظر داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امرو روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به لزوم مدیریت نوین روستایی، بیان کرد: دولت هایی موفق هستند که توانستند قدرت را از تمرکز در دولت مرکزی به دولت های محلی منتقل کنند. در نظام مدیریت نوین روستایی در ایران نیز این رویکرد دنبال می شود، دولت به عنوان تامین کننده کالا و خدمات، زیرساخت های لازم را در روستاها ایجاد کرده است، مشارکت بخشیدن به مردم به عنوان رکن دوم مدیریت نوین نیز به انجام رسیده است تا هر روستایی براساس زمینه ها و ظرفیت های موجود در مسیر توسعه قرار گیرد و در این راستا شوراها شکل گرفتند و در نهایت و در گام سوم مدیریت اجرایی به نهادی به نام دهیاری ها سپرده شد و امروز این سه رکن باعث رقم خوردن تحولات ملموس در روستاها شده است.

وی لازمه رسیدن به پیشرفت را توجه به سند آمایش سرزمین دانست و افزود: شوراها و دهیاری ها یکی از ارکان مهم تحقق سند مذکور به شمار می روند.

پاکپور با اشاره به جمعیت حدود ۱.۵ میلیونی استان مرکزی، گفت: ۲۳ درصد این جمعیت معادل ۳۲۲ هزار و ۶۲۹ نفر در روستاها ساکن هستند که این رقم در کشور به ۲۶ درصد می رسد، ۱۶۲۱ آبادی در استان مرکزی شناسایی شده است، ۱۲۱۰ روستا دارای سکنه و ۴۱۱ روستا بدون سکنه هستند.

وی اضافه کرد: از روستاهای دارای سکنه، ۸۰۱ روستا در انتخابات دارای شورا شدند، ۷۷۳ روستا دارای شورای سه نفره و ۲۹ روستا دارای شورای پنج نفره هستتند، همچنین در حال حاضر ۷۹۱ روستا نیز دارای دهیاری و باقی فاقد دهیار هستند. همچنین از ۷۹۱ دهیار در استان ۱۴۹ نفر خانم هستند و در واقع جوانگرایی در مدیریت اجرایی روستاها لحاظ شده است.

پاکپور با اشاره به اجرای ۲۹۱ پروژه عمرانی با رقم ۱۰۶ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان در سال جاری که ۱۲۷ پروژه از این تعداد در آستانه بهره برداری است، افزود: نهضت عمرانی در روستاها شکل گرفته و پروژه های عمرانی مختلفی در حال اجراست. ۲۵ پایگاه آتش نشانی با حضور ۳۰ نیروی انسانی در استان فعال است که خدمات آتش نشانی، ایمنی و مدیریت بحران را به تمامی روستاها ارائه می کنند و مدیریت پسماند با ۶۷ دستگاه خودروی مکانیزه در روستاهای استان به انجام می رسد. در دوران شیوع ویروس کرونا نیز عملیات مدیریت بهداشت و حفظ محیط زیست به خوبی در روستاها دنبال شده است.

وی اظهار کرد: دهیاری های استان مرکزی دارای ۵۸۹ دستگاه انواع ماشین الات هستند که انواع خدمات و اجرای پروژه های اجرایی را پیگیری می کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به اجرای طرح های توسعه اشتغال خانگی افزود: در سال جاری ۱۱۷ فقره تسهیلات با رقم ۱۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان برای روستاییان پرداخت شده است، همچنین در طول دو سال اخیر با شیوع کرونا ۱۵۲۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه با رقم ۱۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان پرداخت شده است. این اعتبار و تسهیلات حمایتی در سال جاری به ۱۷ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به برگزاری ۳۰ دوره آموزشی معادل ۱۲۰ ساعت برای دهیاران و عوامل مدیریت اجرایی در روستاها در سال جاری، گفت: در حوزه شناسایی حفظ میراث معنوی، سبک زندگی، پوشش و گویش اقداماتی انجام شده است که رونق خانه های گردشگری و اقامتگاه های بومگردی مصداق توجه به میراث فرهنگی و گردشگری روستاهاست.

پاکپور تصریح کرد: ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای روستاهای فاقد دهیاری در نظر گرفته شده است، اما مسلما صرفا با تکیه بر اعتبارات دولتی نمی توان خدمات کاملی ارائه کرد بر همین اساس از کمک خیرین استفاده می شود.

وی بیان کرد: در سال های اخیر جریان مهاجرت از روستا به سمت شهر بود و معیار ما در این رابطه سرشماری سال ۱۳۹۵ است. برای سنجش اثربخشی اقدامات باید منتظر سرشماری جدید باشیم ولی آنچه می بینیم این است که دهیاران خبر از افزایش جمعیت می دهند و حتی خواهان افزایش اعتبارات روستایی براساس این افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس هستیم و امیدواریم در سرشماری جدید شاهد اثبات مهاجرت معکوس برای اولین بار در کشور باشیم.

پاکپور با بیان اینکه تخصیص اعتبار براساس سرانه جمعیت اتفاق مثبتی بوده است و روستاها سهم واقعی خود را از اعتبارات دریافت می کنند، گفت: در حال حاضر در سیما و منظر و زیرساخت ها نیز شاهد تحولات بزرگی هستیم و حتی در مواردی روستاهای خالی از سکنه در حال احیا هستند، بومیان روستا در حال بازگشت و خواهان تشکیل دهیاری هستند و اقدامات جدید جذابیت هایی را ایجاد کرده که به تقویت جایگاه روستاها کمک کرده است.

وی با اشاره به تاثیر جشنواره های فرهنگی و گردشگری در روستاها که به معرفی روستاها و جذب گردشگری کمک کرده است، گفت: ارتقای سطح علمی کشاورزی در روستاها و اصلاح کشت و استفاده از آبیاری نوین و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گام های رو به جلو به جهت رشد کشاورزی به شمار می رود و مسلما این امر و البته بیمه محصولات کشاورزی، خسارات وارده به کشاورزان را کاهش می دهد، البته باید صنایع تبدیلی و بسته بندی در روستاها شکل گیرد و دغدغه های حوزه کشاورزی بیش از گذشته رفع شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی در خصوص وضعیت منابع آب در روستاها تصریح کرد: امسال فشار سنگینی را در روستاها تحمل کردیم، در برخی روستاها با کمبود منابع اب و کمبود کیفیت آب یا کمبود حجم مخزن و کاهش توان پمپاژ روبرو بودیم که تهمیدات لازم اتخاذ شد و براساس مشکل هر روستا آبرسانی انجام گرفت، در حوزه تامین آب مشکلات پیچیده است چراکه حتی در برخی از روستاها که مشکل آب نبود، قطع برق باعث قطعی آب می شد. در مجموع مشکل روستاها کاملا استخراج شده است.

پاکپور بیان کرد: انباشته شدن تمامی مشکلات از جمله قطع برق، تنش ابی، آموزش مجازی دانش آموزان در زمان شیوع کرونا و مشکلات مخابراتی و اینترنتی چالش هایی را ایجاد کرد، اما با توجه به شناخت چالش ها، می توان برنامه ریزی درستی برای رفع آنها داشت. یکی از اصلی ترین مطالبات دسترسی به اینترنت است که لازمه آموزش مجازی است و مورد توجه وزیر ارتباطات قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.