مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خسارت زلزله امروز به برخی خانه های روستای پشتکوه دوم به صورت ترک و شکاف، گفت: از شرکت ملی گاز درخواست داریم با توجه به اینکه در اصفهان صنایع بزرگی همچون فولاد و سیمان مصرف بالای گاز دارند، سهم گاز آنها به صورت ملی و جدای از اصفهان مشخص شود.

سهم گاز صنایع استان به صورت ملی دیده شود/ خسارت خانه‌های روستای پشتکوه از زلزله امروز

به گزارش قدس آنلاین، منصور شیشه فروش امروز در نشست خبری شرکت گاز استان، اظهار کرد: ساعت ۶:۰۹ صبح امروز زلزله ای به بزرگی ۵.۷ در بخش های از چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و مجاورت آن در استان خوزستان در منطقه قلعه خواجه رخ داد.

وی افزود: عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری زمین بود که اثرات آن به صورت لرزه و تکان در شهرستان های فریدون شهر، چادگان، بویین میاندشت و حتی شهر اصفهان احساس شد و تعدادی از مردم از ترس به بیرون خانه های خود آمدند.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بلافاصله بعد از این حادثه آماده باش به تمام نیروهای امدادی استان داده شد، همچنین هفت تیم ارزیاب از هلال احمر، اورژانس، بنیاد مسکن و مدیریت بحران به شهرستان های فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت اعزام شدند.

وی تاکید کرد: در بررسی های اولیه زلزله امروز در استان اصفهان خسارتی نداشته، البته در برخی روستاها از جمله پشتکوه دوم با توجه به اینکه خانه های آن منطقه فرسوده است، خسارات به صورت ترک،  شکاف و ریزش برخی دیوارها گزارش شده که خسارت جانی نداشتیم.

شیشه فروش با بیان اینکه زلزله امروز دو پس لرزه به بزرگی ۳ ریشتر داشت، تاکید کرد: در حال حاضر آماده باش کلی در استان اعلام کرده ایم.

وی با بیان اینکه اگرچه اصفهان از استان های با خطر بالا در زلزله نیست، اما زلزله هایی را تجربه کرده ایم، گفت: در مطالعاتی که دانشگاه اصفهان انجام شده پهنه لرزه خیری اصفهان در شعاع ۱۰۰ کیلومتری را شناسایی کردیم، همچنین گستره ها و توان لرزه خیزی آنها شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در مناطق کاشان، نایین و شهرضا مطالعات انجام شده است، همچنین شهرداری اصفهان قراردادی با دانشگاه اصفهان مبنی تهیه پهنه بندی خطر لرزه شهر اصفهان منعقد کرده و باید مشخص شود کدام مناطق اصفهان از لحاظ تاب آوری ساختمان ها در برابر زلزله باید موارد ایمن را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در برابر زلزله باید سازه هایی با مقاومت لازم داشته باشیم،  گفت: در سال های گذشته ۶۵ هزار واحد مسکونی در روستاها مقاوم سازی شده است،  همچنین با توجه به اینکه اصفهان معین و جانشین تهران است، ایستگاه لرزه نگاری در اصفهان ایجاد شده که علاوه بر اعلام تمام لرزه ها توسط موسسه ژئو فیزیک تهران، بکاپ آن توسط مرکز لرزه نگاری اصفهان گرفته می شود.

شیشه فروش افزود: اصفهان با ۱۲ ایستگاه لرزه نگاری یکی از مراکز مهم کشور است و طول سال لرزه ها و پس لرزه ها را اعلام می کند.

وی گفت: در استان اصفهان ۵۷ ایستگاه شتاب نگار نصب شده است که ۷ مورد آنها دیجیتال است که وظیفه ثبت لرزه ها را دارند، همچنین سیستم هشدار سریع لرزه ها در استان تقویت شده است و مراکز امدادی بعد از وقوع لرزه از موارد مطلع می شوند.

گاز نیروگاه های استان در زمستان باید تامین شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه با اشاره به چند مطالبه مهم استان از شرکت ملی گاز در آستانه فصل سرما و احتمال محدودیت گاز صنایع، اظهار کرد: از شرکت ملی گاز درخواست داریم با توجه به اینکه در اصفهان صنایع بزرگی، مصرف بالای گاز دارند و این صنایع همچون فولاد مبارکه و سیمانی ها ملی هستند، سهم گاز آنها به صورت ملی و جدای از اصفهان مشخص شود.

وی همچنین یادآور شد: در تابستان نیز به شرکت توانیر اعلام کردیم نباید برق مورد نیاز سیمان و فولاد را به حساب استان بگذارند، چراکه آن شرکت ها و صنایع ملی هستند و باید برق آنها جداگانه محاسبه شود.

شیشه فروش گفت: برای اینکه سال آینده دچار خاموشی نشویم باید ۲۰۰۰ هزار مگاوات نیروگاه برق در استان ایجاد شود و با توجه به اقلیم استان باید نیروگاه های خورشیدی و بادی احداث کنیم.

وی افزود: تاکنون در استان حدود ۳۰ مگاوات انرژی خورشیدی احداث شده که به طور قطع توانیر باید برای انرژی های پاک سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر ضرورت تامین گاز نیروگاه ها، گفت: اصفهان دو ماه در تابستان روزهای ناسالم داشت، چراکه کانون های گرد و غبار محلی استان به دلیل خشکی رودخانه زاینده رود و زیر سطح کشت نرفتن ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی اصفهان فعال شده است.

وی افزود: در پاییز نیز پدیده اینورژن بر اصفهان حاکم می شود، همچنین آلودگی های ناشی از منابع ثابت و سیار بیشتر می شود، از سوی دیگر نباید در شعاع ۵۰ کیلومتری مازوت در اصفهان مصرف شود، بنابراین شرکت ملی گاز ضرورت دارد، گاز نیروگاه های استان را تامین کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.