با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی در چند سال اخیر همچنان بخشی از آن به صورت قانونی وارد می‌شود؛ وارداتی که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با رویه مرزنشینی و کولبری و با سهمیه قانونی بوده و در بین آن از تولیدات کره‌ای تا اروپایی وجود دارد. اکنون گمرک از وزارت صمت خواسته که با ممنوعیت‌های موجود تکلیف این نوع واردات را مشخص کند.

واردات قانونی لوازم خانگی در زمان ممنوعیت/از کره‌ای تا اروپایی!

به گزارش قدس آنلاین، از سال ۱۳۹۷ و با تغییر شرایط ارزی و محدود شدن واردات و البته حمایت از تولید داخل، ‌ واردات لوازم خانگی ممنوع اعلام شد و هر گونه ثبت سفارشی در این رابطه ممنوع شد و ترخیصی از گمرک صورت نگرفت. اما در مدت اخیر با توجه به تأکیدی که در رابطه با ممنوع‌الورود بودن لوازم خانگی برای حمایت از تولید داخل وجود داشت و البته تأکید مقام معظم رهبری در این رابطه و اشاره خاص به لوازم خانگی کره‌ای (ال‌جی و سامسونگ)، این مورد از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های ذیربط مورد تاکید قرار گرفت.  

اما در این بین در کنار ورود قاچاق لوازم خانگی در دوران ممنوعیت که به وفور در بازار دیده می‌شود، ترخیص لوازم خانگی از گمرک مطرح است؛ موضوعی که اعلام نظر مسئولان گمرک نشان می‌دهد نه تنها ورود غیر قانونی نیست بلکه با تایید وزارت صمت و سهمیه قانونی انجام می‌شود.  

گمرک: واردات با تایید وزارت صمت انجام می‌شود

آن طور که معاون فنی گمرک در این رابطه توضیح داده، ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ به کلیه گمرک‌ها ابلاغ و اجرایی شده است، اما لوازم خانگی که اخیرا ترخیص شده از طریق مرزنشینی، کولبری و ته‌لنجی وارد شده و با ثبت آماری (ثبت در سامانه جامع تجارت از طریق وزارت صمت) صورت گرفته است. این اقلام دارای تعیین منشأ ارز بوده و با توجه به این فرایند، گمرک نیز موظف به ترخیص کالا است.

ارونقی با اشاره به اینکه در بین لوازم خانگی که با این رویه‌ها به صورت قانونی وارد شده، محصولات اروپایی و کره‌ای نیز وجود دارد، گفته که گرچه واردات لوازم خانگی ممنوع است ولی واردات صورت گرفته از طریق گمرک، رسمی و قانونی و در قالب سهمیه‌های مرزنشینان به صورت قانونی انجام شده است.  

گمرک از صمت خواست تکلیف واردات قانونی را روشن کند

معاون فنی گمرک یادآور شد: با توجه به اینکه اخیرا ممنوعیت واردات لوازم خانگی به ویژه کره‌ای مورد تأکید قرار گرفته و در بین اقلام ورودی از طریق سهمیه مرزنشینان، کالاهای کره‌ای هم وجود دارد، به تازگی دفتر واردات گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت صمت خواسته که تکلیف این اقلام را مشخص کند.

در این مکاتبه، گمرک به وزارت صمت اعلام کرده که با توجه به دستور رئیس جمهور در نیمه شهریورماه برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی، این موضوع مورد توجه است که از اوایل سال ۱۳۹۷ لوازم خانگی جزو اقلام ورود ممنوع بوده و در حال حاضر ثبت سفارشی هم برای آن انجام نمی‌شود و هر گونه تنظیم اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص برای این گونه کالاها ممنوع است.

بر این اساس، گمرک به  وزارت صمت اعلام کرده با توجه به اینکه در حال حاضر واردات لوازم خانگی براساس فهرست‌های ابلاغی از سوی وزارت صمت با رویه‌های مرزنشینی، ‌ مسافری مناطق آزاد، ‌ کولبری و ملوانی با ارائه ثبت آماری معتبر از طریق گمرک مجاز است، در مورد ممنوعیت ورود لوازم خانگی مشمول این فهرست و تحت رویه‌های عنوان شده نظر خود را اعلام کند.

گمرک و صمت آمار منتشر کنند

اما در کنار لوازم خانگی قاچاق، سهم اقلامی که از رویه مرز نشینی و با سهمیه تعیین شده قانونی وارد می شود قابل اهمیت است؛ گزارشی که گمرک ایران به عنوان مرجع رسمی آمار تجارت خارجی و البته وزارت صمت به دلیل ثبت آماری این اقلام در اختیار داشته و می‌توانند در مورد آن پاسخگو باشند.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.